رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بابل از شناسایی یک اصله درخت تنومند سرخدار با قطر ۱۹۲ سانتی‌متر در جنگل‌های هیرکانی این شهرستان خبر داد که بزرگ‌ترین سرخدار جنگل‌های هیرکانی است.

بزرگترین درخت سرخدار

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمد صادق طهماسب‌پور ملکشاه افزود : این درخت سرخدار که دارای ۳۰ متر ارتفاع است و عمر آن به یکهزار و ۲۰۰ سال می رسد، در یک منطقه صعب العبور و در کنار یک پرتگاه قرار دارد.

وی گفت: منابع طبیعی بابل، استان مازندران به علت محدودیت‌های مالی نمی‌تواند اقدامات امنیتی و پیشگیرانه برای حفظ این میراث ماندگار انجام دهد، اما آمادگی داریم با همکاری اداره میراث فرهنگی و دستگاه‌های مرتبط اقدامات حفاظتی و امنیتی برای این میراث ماندگار ایجاد کنیم.

احتمالا قطورترین سرخدار جهان 

یک پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس هم که این سرخدار را از نزدیک دید، گفت: این درخت سرخدار در بابل به عنوان قطورترین درخت سرخدار ایران و جهان محسوب می‌شود.

فرشاد یزدیان افزود: این درخت در یک حوزه آبریز یکصد هکتاری از یک توده بازمانده دوران جنگل‌های خزری است که دست‌نخورده باقی مانده است.

وی گفت: خوشبختانه در این منطقه یک دامدار دوستدار طبیعت یک خانه سرایی داشت که در کنار شغل دامداری از این درختان نادر هم حفاظت می‌کرد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: امیدواریم رسانه‌ای کردن این خبر در حفظ و نگهداری این درخت نادر سرخدار اثربخش باشد.

شهرستان بابل دارای ۸۰ هزار هکتار جنگل‌های هیرکانی با درختانی اعم از سرخدار، انجیلی، افرا، راش، ممرز، بلوط و آزاد است.

درخت سرخدار از جمله درختان نادر و در حال انقراض جنگل‌های هیرکانی شمال است. این گونه درخت به کندی رشد می‌کند و  هر ۱۰ سال یک سانتی‌متر بر قطر این درخت اضافه می‌شود.

در این درخت ماده‌ای سمی به نام تاکسین یا توکسین وجود دارد که انسان‌های نخستین از برگ آن نوعی سم مخصوص می‌ساختند. در حال حاضر از این ماده داروهایی برای درمان سرطان سینه و پروستات ساخته می‌شود.

کد خبر 527135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha