حدود دو هفته گذشته و زمین‌های کشاورزی و مسیرهای دسترسی اصلی برخی روستاهای اطراف سد گتوند همچنان زیر آب هستند.

آبگرفتگی گتوند

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، در روستاهای اطراف سد گتوند با بالا آمدن آب دریاچه پست سد، منازل مسکونی و زمین‌های زراعی زیر آب می‌روند. در حال حاضر راه دسترسی به این روستاها زیر آب رفته و از مسیر دیگری تردد به سختی انجام می‌شود.

روستاییان ساکن در این روستا عنوان می‌کنند، دو سال است که این اتفاق تکرار می‌شود اما مسئولان برای پیگیری موضوع، کاری انجام ندادند. آنها عنوان می‌کنند؛ علاوه بر منازل مسکونی، زمین‌های زراعی و کلزا هایی که کاشته بودند نیز به زیر آب رفته است.

ساکنان این روستاها عنوان می‌کنند، مکان جایگزینی برای سکونت به ما بدهند تا برای زندگی به آنجا کوچ کنیم.

اخطار قبلی صادر نشد

بخشدار عنبر مسجدسلیمان نیز در این خصوص گفت: آب مخزن سد گتوند در دو هفته اخیر در حال بالا آمدن است و این امر باعث شده، راه‌های روستایی برخی روستاهای اطراف سد به زیر آب برود.

یوسف بهمنی اظهار کرد: آب مخزن سد گتوند در روزهای اخیر در حال بالا آمدن است و همین امر باعث شده دو روستای «پرنوشته» و «تلخاب تاجدین» که در کنار مخزن سد هستند با خطر آب‌گرفتگی مواجه شوند.

وی افزود: خانه‌های روستایی که در ارتفاع پایین قرار دارند بیشتر در معرض آب‌گرفتگی قرار گرفته‌اند ضمن اینکه راه‌های اصلی این دو روستا به علت طغیان آب، کاملاً مسدود شده‌اند ولی خوشبختانه اهالی این دو روستا از برخی راه‌های فرعی و خاکی برای تردد استفاده می‌کنند.

بهمنی عنوان کرد: متأسفانه آب سد گتوند در حالی در روزهای اخیر بالا آمده است که هیچ اعلام و اخطاری برای اهالی صادر نشده است و این امر باعث شده، دام‌ها و زمین‌های کشاورزی اهالی منطقه دچار آب‌گرفتگی شود و خسارت قابل‌توجهی به اهالی وارد شده است.

وی بیان کرد: این دو روستا از مدت قبل قرار بود که جابه جا شوند. اختلاف قیمت اهالی و مسئولان سد برای خرید املاک روستا ادامه دارد و ما انتظار داریم این امر سرعت بیشتری به خود بگیرد تا اهالی بیش از این متضرر نشوند.

بر اساس این گزارش، سد گتوند در ۲۵ کیلومتری شمال شهر شوشتر و ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر گتوند از بزرگ‌ترین سدهای ایران بر روی رودخانه کارون است؛ دریاچه سد گتوند با مخزنی به ظرفیت چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب به عنوان دومین دریاچه مصنوعی بزرگ کشور بعد از سد کرخه شناخته می‌شود.

سد سنگریزه‌ای گتوند با هسته رُسی ۱۸۲ متر ارتفاع بزرگ‌ترین سد خاکی کشور است. عملیات اجرایی ساخت این سد سال ۷۶ آغاز و در سال ۹۰ آن هم دو بار در ماه‌های اردیبهشت و مرداد برای آن مراسم افتتاحیه و بهره‌برداری برگزار شد.

قیمت‌ها پرداخت شده است

مدیر حقوقی سد گتوند نیز اظهار کرد: کلیه ساختمان‌های مسکونی در این روستاها ارزیابی شده و بهای آن تماماً پرداخت شده است.

شهرام محتشم‌خوانی افزود: در حال حاضر هیچ ساختمانی نبوده که در زمان آبگیری سد گتوند بهای آن پرداخت نشده باشد.

وی بیان کرد: از تمامی اهالی این منطقه که ادعا دارند که بهای آنها انجام نشده درخواست می‌شود اسناد مالکیت خود را به دفتر حقوقی سد گتوند ارائه کنند.

راه‌های اصلی زیر آب

محمد پاکدل فرماندار مسجدسلیمان نیز درمورد ورود آب به روستاهای پشت سد گتوند در مسجدسلیمان اظهار کرد: وزارت نیرو، خانه‌های روستای «پرنوشته یک» را خریداری کرد و خالی از سکنه است و در روستای «پرنوشته دو» بالغ‌بر ۹ واحد مسکونی وجود دارد که خارج از تراز سد هستند و امکان آب‌گرفتگی کم بوده اما حجم آب بالا آمده است.

وی افزود: وزارت نیرو تعیین تکلیف خرید را در روستای «پرنوشته ۲» بعد از پایان کار موکول کرد که این امر تاکنون انجام نشده است و انتظار می‌رود که این کار انجام شود.

فرماندار مسجدسلیمان بیان کرد: روستای تلخاب تاج‌الدین، روستای بعدی است که دو واحد از آن زیر آب رفته و راه دسترسی روستا را به آبگیری سد مسدود شده و هم اکنون از راه فرعی نامناسب تردد می‌کنند که نیاز به اصلاح دارد.

پاکدل عنوان کرد: از ۲۷ واحد مسکونی در این منطقه، ۲۵ واحد خریداری شده که دو واحد نیز هنوز بلاتکلیف است که امید می‌رود به زودی این دو واحد نیز خریداری شود.

وی تصریح کرد: بعد از آبگیری سد متأسفانه هشت واحد جدید ساخت‌وساز شد که تاکنون اقدامی در راستای تعیین تکلیف این واحدها انجام نشده است و در خصوص اراضی زراعی نیز در روستای تلخاب تاج‌الدین و سایر روستاها با توجه به ملی بودن طرح، قیمت کارشناسی املاک توسط کارشناسان رسمی برآورد شده و مبلغ آنها توسط وزارت نیرو در حساب صندوق توزیع شده است.

فرماندار مسجدسلیمان گفت: به دلیل اختلافی که ما بین کشاورزان و مالکان در وزارت نیرو است تاکنون امر مذکور محقق نشده است و با توجه به اینکه تنها شغل مردم کشاورزی و دام‌پروری است از وزارت نیرو انتظار می‌رود که اقدامات لازم را در این روستاها انجام دهند.

تحمیل هزینه‌های سنگین

این در حالی است که نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها گفت: احداث سد گتوند کار اشتباهی بود که با میلیاردها تومان هزینه به استان خوزستان و ملت ایران تحمیل شد و هنوز هم در حال تحمیل هزینه گزافی است.

سید محسن موسوی در مورد پر شدن سد گتوند و زیر آب رفتن راه‌ها روستایی محدوده سد گفت: پیش از احداث سد پیش‌بینی‌شده بود که برخی از روستاها به زیر آب می‌روند، به همین دلیل پیش از آبگیری سد این روستاها جابه‌جا شدند؛ اما اکنون پس از پر شدن دریاچه سد برخی از راه‌های ارتباطی روستاهای حاشیه دریاچه سد گتوند به زیر آب رفته‌اند.

وی توضیح داد: احداث سد گتوند از اساس اشتباه بود، مطالعات اولیه‌ای که در زمان حکومت پیشین انجام شده بود بهترین مکان احداث سد گتوند را ۱۵ کیلومتر بالاتر از جایگاه فعلی سد پیش‌بینی کرده بود که متأسفانه کارشناسان احداث سد برای راحتی دسترسی به مسیرهای ارتباطی ۱۵ کیلومتر پایین‌تر سد را احداث کردند و این موجب شد که کوه نمکی در داخل دریاچه سد قرار گیرد.

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: در زمان ساختمان سد هم کارشناسان و پژوهشگران هشدار دادند که این کار اشتباهی است اما مسئولان ساختمان سد اعلام کردند که ما با استفاده از فناوری روز دنیا و با کمک دانشمندان کشور ایتالیا سطح کوه نمکی را با عایقی از جنس شیشه و سیمان می‌پوشانیم تا در آب سد حل نشود که تاکنون کاری انجام نشده است و متأسفانه اکنون سد گتوند برای رودخانه کارون و استان خوزستان تبدیل به یک بحران زیست‌محیطی شده است چرا که اکنون کوه نمک در آب دریاچه سد حل‌شده و رودخانه کارون را شور کرده است و این سبب می‌شود زمین‌های کشاورزی در مسیر رودخانه تبدیل به شوره‌زار شوند و بسیاری از نخل‌ها خشک شده است و کشت زارها از بین رفته‌اند.

موسوی‌زاده تأکید کرد: این کار اشتباهی بود که با میلیاردها تومان هزینه به استان خوزستان و ملت ایران تحمیل شد و هنوز هم در حال تحمیل هزینه گزافی است که می‌توانست استان خوزستان را آباد کند.

وی افزود: تنها هزینه‌ای که از سوی احداث‌کنندگان سد به مردم تحمیل شد بودجه مصرفی نبود بلکه کاهش ظرفیت گندم تولیدی در پایین‌دست رودخانه، از بین رفتن احشام و نابودی نخلستان‌ها هزینه‌های ثانویه است که به مردم تحمیل می‌شود.

بر اساس این گزارش، سد گتوند اما قصه‌های بسیاری دارد و با دلخوری مردم بسیاری از روستاهای هم‌جوار گره خورده است؛ مردم بسیاری طی سال‌های اخیر با آبگیری سد گتوند آواره شدند ولی این روزها تلخ‌کامی آنها استمرار یافته و بعد از چند سال از ساخت و به بهره‌برداری رساندن سد باز هم چند روستا زیر آب رفتند.

ساخت یک شهرک جدید برای اهالی روستاهای زیر آب رفته از جمله تلخاب، پرنوشته، آب ماهیک و یا تلخاب تاجدین تنها خواست عمومی اهالی این روستاست که به نظر هزینه انجام این کار اصلاً قابل قیاس با خسارت وارده به مردم بومی منطقه نیست.

کد خبر 527122
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha