وزیر امور خارجه ایران پس از نشست شورای امنیت عنوان کرد: جامعه بین‌المللی و شورای امنیت با تصمیمی مهم روبرو هستند، آیا ما احترام به حاکمیت قانون را حفظ می‌کنیم و یا اینکه به قانون جنگل برمی‌گردیم؟

ظریف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از نشست شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص برجام در توئیتی نوشت: «جامعه بین‌المللی به طور کلی و شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور خاص با تصمیمی مهم روبرو هستند، آیا ما احترام به حاکمیت قانون را حفظ می‌کنیم و یا اینکه به قانون جنگل برمی‌گردیم؟»

وی در این توئیت متن فارسی و انگلیسی سخنانش خطاب به شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ را نیز پیوست کرده است.

نشست شورای امنیت در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ سه‌شنبه به وقت تهران برگزار شد.ادعاهای ضد ایرانی مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با مخالفت طرف‌های مختلف از جمله متحدان این کشور روبرو شد.

نماینده آلمان در این نشست مخالفت کشورش را با استفاده آمریکا از ساز و کار حل و فصل اختلافات در برجام برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اعلام کرد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در این نشست طی سخنانی عنوان کرد: همانطور که در نامه رئیس جمهوری اسلامی ایران به رهبران دولت‌های باقیمانده در برجام در هشتم مه ۲۰۱۸ مشخص شده است، هرگونه محدودیت جدید توسط شورای امنیت، بر خلاف تعهدات اساسی است که به ملت ایران داده شده است. در چنین سناریویی، گزینه های ایران، همانطور که قبلاً به بقیه طرف‌های برجام اطلاع داده شده، قاطع خواهد بود و ایالات متحده و هر موجودیتی که ممکن است به آن کمک کند – یا به رفتار غیرقانونی آمریکا تن دهد- مسئولیت کامل را بر عهده خواهد داشت.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز در نشست شورای امنیت از بیانیه ضد ایرانی وزیر خارجه آمریکا انتقاد کرد.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در این نشست بار دیگر ادعاهای تکراری علیه ایران را مطرح کرد. او بعد از اتمام سخنانش جلسه مجازی را ترک کرد که این موضوع با انتقاد نماینده روسیه همراه شد.

پامپئو موضوع اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران در اکتبر پرداخت و گفت: «ایران [در صورت اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی] قادر به خرید و فروش سلاح خواهد بود. اگر شما اقدام نکنید، ایران قادر به خرید جنگنده خواهد بود و این کشورهای اروپایی را در تیررس ایران قرار خواهد داد.»

وی همچنین ادعا کرد: «رفع محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران به این کشور اجازه دسترسی به هواپیما و زیردریایی را خواهد کرد و ایران با آنها آزادی تردد دریایی در آبراه‌های منطقه را تهدید خواهد کرد.»

کد خبر 527085

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 8
    به نظر میرسد این تازه شروع کار امریکاییهاست واز انجایی که اروپائیها همیشه بله قربان گو ی امریکاییها بوده اند بالاخره امریکائیها انها را راضی به تحریم تسلیحاتی ایران میکنند وتازه در همین جلسه بی خاصیت کنونی هم باز همه انگشت اتهام را به سمت ایران گرفته اند
  • ایرانی IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    1 0
    بارها عرض کردم باید چین وروسیه را داسته باشیم حتی پیمان امنیتی منعقد کنیم باید گونه ای باشد که چین وروسیه حامی مطلق ایزان باشند مجلس این قانون راباید تصویب کند چین و روسیه کشورهای قدزتمند وماندگارندوخق وتو هر بیانیه ای دارند واقعیت انها هم به منافع خودشان میندیشندوباید به دوستی مطلق ایران مطمین باشند