پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۵
۰ نفر

مسکو - همشهری عصر: سرانجام فصل رؤیایی شیاطین سرخ با قهرمانی آنها در لیگ قهرمانان اروپا به پایان رسید تا همه چیز به کام هواداران این تیم، شیرین شود.

در بازی نهایی جام‌باشگاه‌های اروپا که در ورزشگاه لوژنیکی مسکو برگزار شد، تیم منچستریونایتد برای سومین بار در بازی‌های قهرمانی تحت هدایت UEFA در این سطح پیروز شد تا سرآلکس فرگوسن به اسطوره‌ای فناناپذیر برای انگلیسی‌ها تبدیل شود.

 منچستر یونایتد در رویارویی با تیم چلسی تنها در ضربات پنالتی پس از پایان وقت اضافه با نتیجه 6 بر 5 پیروز شد و بدین ترتیب برای یازدهمین بار جام قهرمانی این لیگ معتبر به کشور انگلیس رسید.

در ورزشگاه لوژنیکی که بهترین ورزشگاه روسیه و ورزشگاهی 5ستاره شمرده می‌شود، حدود 69 هزار و 900 تماشاگر جمع شده بودند؛ یعنی چیزی حدود 15 هزار نفر کمتر از ظرفیت واقعی آن.

 تماشاگرانی که از انگلیس آمده بودند حدود 36هزار صندلی را به‌خود اختصاص داده بودند و دیگر صندلی‌ها در اختیار روس‌ها بود که البته بسیاری از آنها به‌دلیل تملک باشگاه چلسی توسط رومن آبراموویچ، دوست داشتند آبی‌پوشان لندنی پیروز این بازی بزرگ شوند.
چمن تازه ویژه‌ای که برای این بازی از گلخانه به ورزشگاه آورده شده بود، اجازه می‌داد ستارگان تکنیکی دو تیم راحت‌تر توپ را در زمین به گردش دربیاورند.

 من‌یونایتد در ترکیب خود، ادوین فان‌درسار، وس براون، ریو فردیناند، نمانیا ویدیچ، پاتریس اورا، اوون‌هارگریوز، پل اسکولز، کریستیانو رونالدو، وین رونی و کارلوس ته‌وز را می‌دید و چلسی هم پیتر چک، میشل اسین، ریکاردو کاروالیو، جان‌تری، اشلی کول، کلود ماکه‌له‌له، میشائیل بالاک، فرنک لمپارد، جو کول، فلوران مالودا و دیدیه دروگبا را در ترکیب ابتدایی خود قرار داده بود. داوری مسابقه را لوبوس میشل از اسلوواکی برعهده داشت که چند بار برای قضاوت داربی ایران انتخاب شده بود؛ اما هیچ گاه بازی حساس ایران را سوت نزده بود.

اولین گل را در نیمه اول کریس رونالدو در دقیقه 26 زد. این گل به‌دلیل برتری مسلم من‌یو در نیمه اول، حق طبیعی شیاطین سرخ بود، اما در آخرین دقیقه نیمه اول نتیجه تغییر کرد. فرنک لمپارد بر اثر چند بار رفت و برگشت توپ و ضربه‌ای که اسین به توپ زده بود، در موقعیت گلزنی قرار گرفت و ضربه‌خود را به گل تبدیل کرد تا در آخرین بازی خود برای چلسی هم کارساز باشد.

نیمه دوم اگرچه با برتری چلسی همراه بود، اما گلی نداشت. دو وقت 15 دقیقه‌ای بازی هم مانند نیمه دوم بازی گل نداشت، اما حوادثی داشت که کارلوس ته‌وز، بازیکن آرژانتینی من‌یو را باید محرک اصلی این اتفاقات دانست؛ اتفاقاتی که باعث شد باران کارت زرد بر سر بازیکنان دو تیم باریدن بگیرد.

 در وقت‌های اضافی، داور نیمی از اخطارهای خود در این بازی را خرج کرد. او در این بازی به اسکولز، ویدیچ، ته‌وز و فردیناند (از منچستر یونایتد) و بالاک، ماکه‌له‌له، اسین و ریکاردو کاروالیو (از چلسی) کارت زرد نشان داد و دروگبا را هم در دقیقه 116 با کارت قرمز از بازی اخراج کرد تا چلسی بدون مهاجم ساحل عاجی خود به ضیافت‌ پنالتی‌ها برود؛ اخراجی که رومن آبراموویچ را در جایگاه ویژه به شدت عصبانی کرد و واکنش‌های عصبی او به قدری تند بود که دوربین‌های ورزشگاه هم آن را شکار کرد و همه تماشاگران دیدند که مالک چلسی چه حالی دارد. او در آن لحظات نمی‌دانست ایستاده بازی را دنبال کند یا بنشیند.

در اواسط نیمه دوم، پیش‌بینی هواشناسی مسکو درست از آب درآمد و باران شروع به باریدن کرد. بارش باران ابتدا ملایم بود، اما در اواخر بازی شدت گرفت؛ بارانی که در ضربات پنالتی به جان تری و چلسی ضرر فراوانی زد.

آغاز ضربات پنالتی، اوج هیجان و حساسیت را به تماشاگران هدیه داد. ضرباتی که تا نفر سوم بدون هیچ مشکلی پیش رفت.

ته‌وز و کریک دو پنالتی اول من‌یونایتد و بالاک و بلتی دو پنالتی اول چلسی را به گل تبدیل کردند. بعد نوبت به رونالدو، بهترین بازیکن این فصل اروپا رسید تا پشت توپ قرار بگیرد، اما مثل اینکه او هنوز هم در شوک از دست دادن پنالتی دقیقه اول بازی رفت با بارسلونا قرار داشت و این بار پیتر چک او را ناکام گذاشت تا کاخ آرزوهای او در پایان این فصل رؤیایی در آستانه نابودی قرار بگیرد.

لمپارد زننده سومین پنالتی چلسی بود که به گل تبدیل شد.‌هارگریوز و اشلی کول هم دو پنالتی دیگر را به‌ترتیب برای من‌یو و چلسی به ثمر رساندند. پنالتی نانی برای من‌یو به گل تبدیل شد تا جان تری، کاپیتان چلسی پشت توپ قرار بگیرد. در این لحظه چلسی در آستانه قهرمانی قرار داشت و تماشاگران این تیم به حالت نیم‌خیز قرار گرفته بودند تا به محض زدن گل، فریاد قهرمانی سربدهند، اما تقدیر، قهرمانی را به نام تیم لندنی ننوشته بود.

 او به دلیل لغزندگی زمین پس از باران، روی چمن سر خورد و پنالتی او به ثمر ننشست تا اندرسون و کالو دو پنالتی دیگر را برای دو تیم بزنند. پنالتی گیگز به گل تبدیل شد و آنلکا، بازیکن پابه‌سن گذاشته چلسی پنالتی را هدر داد تا من‌یو، قهرمانی خود را از دل ناامیدی و غم به دست آورد.

* به‌دلیل سرد شدن هوا و بارش باران و نیز نبود گل، از هیجان هواداران و تماشاچیان نیز کمی کاسته شده بود. در جایگاه طرفداران چلسی حدود 40-30 جای خالی بود که از انگلیس به خاطر وضعیت هوا به مسکو پرواز نکرده بودند.

* پیش از آغاز بازی، تماشاگران انگلیسی از سوی هر دو تیم بلیت‌‌های آشناهای خود که نتوانسته بودند در بازی حضور بیابند را به قیمت مقرر می‌فروختند. مثلاً یک انگلیسی از طرفداران چلسی بلیت دوستان خود که به بازی نرسیده بودند را در محل پشت دروازه به قیمت 140 یورو به هوادار روس فروخت. چنین مواردی دیده می‌شدند.

* پس از اینکه باران شروع به باریدن گرفت، در ورزشگاه می‌گفتند که روسیه تمام تلاش خود را کرده که همه چیز برای انگلیسی‌ها مناسب باشد، حتی آب و هوا هم آب و هوای انگلیسی بود.

* تیم ملی روسیه نیز در ورزشگاه حضور داشت و در ترکیب کامل خود شاهد بازی بود.
در پایان بازی گریه‌های جان‌تری کاپیتان چلسی که نتوانست در ضربه پنالتی گل بزند، تمام نمی شد و همین تا حدی آورام گرانت مربی چلسی را آرام کرد که ابتدا خیلی عصبانی بود، اما با دیدن گریه‌های تری، سعی کرد کاپیتان تیم را آرام کند. بازیکنان چلسی حتی فراموش کردند که از هواداران خود تشکر کنند، پس از چند دقیقه آنها به سوی تماشاگران رفتند و از آنان تشکر کردند.

* مراسم اهدای جوایز با موسیقی کلاسیک آغاز شد. بازیکنان منچستر که از پیروزی بسیار خوشحال بودند، در دو ردیف ایستادند تا به تیم چلسی بازی را تبریک بگویند. ابتدا اعضای تیم بازنده، یعنی چلسی با صورت‌هایی غمگین مدال‌های خود را دریافت کردند. به هنگام اهدای مدال‌ها دختری با لباس سنتی روسی نیز به ورزشکاران تبریک می‌گفت.

پس از آن، مدال‌ها و جام قهرمانی به منچستر یونایتد داده شد که چندین دقیقه در سکوی برندگان پایکوبی کرده، فریاد می‌کشیدند و از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجیدند.

* تماشاگران بی طرف و طرفداران چلسی، خیلی زود ورزشگاه را ترک کردند. اما طرفداران منچستر یونایتد حداقل تا نیم ساعت پس از اعطای جوایز به شادی و تشویق مشغول بودند.
* برنده جام قهرمانی 108 میلیون یورو دریافت ‌کرد. امسال برای اولین بار بازیکنان به‌خاطر افزایش سرانه پرداختی تیم‌ها، حمایت مالی از سوی حامیان خود، درآمد فروش بلیت و فروش مجوز پخش تلویزیونی درآمد اضافی خواهند داشت. حتی تیم بازنده نیز مبلغی قابل توجه، حدود 38میلیون یورو به دست آورد. تا قبل از فینال نیز منچستر و چلسی هر یک 38 میلیون یورو درآمد داشتند که با پول فینال مجموعا به 146 میلیون یورو رسید. این از مبلغ سال گذشته به‌طور قابل توجهی بیشتر است.
* مسکو نیز بی‌نصیب نماند و درکل، بیش از 5/44 میلیون یورو درآمد داشت.
* کریس رونالدو با گلی که در نیمه اول به ثمر رساند، هم تیم خود را پیش انداخت و هم فاصله خود را در جدول گلزنان این جام با دیدیه دروگبا به عدد 2 افزایش داد. این فاصله تا پایان بازی حفظ شد تا رونالدو با 8 گل زده بهترین گلزن این فصل لیگ قهرمانان اروپا شود.
* در پایان بازی، پلیس مسکو از چند درگیری بین طرفداران دو تیم در مرکز شهر جلوگیری کرد. پلیس مسکو که 4500 مامور را در شهر به حالت آماده‌باش درآورده بود، آمادگی کاملی برای اینگونه برخوردها داشت. به گفته نمایندگان نیروهای پلیس، هواداران انگلیسی فوتبال به رفتار تند و درگیری‌های مکرر مشهور هستند. با این حال چند درگیری در نزدیکی رستوران‌هایی که در آنها فوتبال به ‌صورت مستقیم پخش می‌شد، از جمله در خیابان‌های ماخووایا، ساداوایا - تریئومفالنایا و پیروایا تویرسکایا در مرکز شهر که فاصله کمی با میدان سرخ دارند، رخ داد. در سایر نقاط مرکز شهر هم دعواهایی بین گروه‌های هوادار دیده شد، اما هیچ کس آسیب ندید و پلیس مانع بروز برخوردهای جدی شد.
* طبق اطلاعات دریافتی از زمان نیمه دوم وقت اضافه، درگیری‌ها در شهر آغاز شد.
هواداران، ورزشگاه را از دو جهت مختلف و از بین راهروی انسانی نیروهای پلیس ترک کردند و پس از آن پلیس آنها را تا اتوبوس‌ها همراهی کرد.
* متروی مسکو همیشه تا ساعت یک بامداد کار می‌کند؛ اما دیشب پس از آنکه در پایان وقت اصلی برنده بازی مشخص نشد، اعلام شد که مترو تا ساعت 4 کار خواهد کرد تا همه بدون دغدغه بازی را ببینند.
* در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی، آورام گرانت، مربی چلسی گفت که با وجود این شکست، به تیم خود افتخار می‌کند. او گفت: امشب ما در برابر بهترین باشگاه دنیا شکست خوردیم. آن هم در ضربات پنالتی. این چیزی از لیاقت‌های تیم ما کم نمی‌کند. تیم ما در تمامی فصل جاری به‌خوبی کار کرد. با این حال او نتوانست احساس خود را از این شکست پنهان کند؛ «شکست در هر مسابقه ورزشی، غم‌انگیز است، به‌خصوص که این شکست برای چلسی در بازی فینال و آن هم در ضربات پنالتی به دست آمد. ما در نیمه دوم بهتر از حریف بازی کردیم و موقعیت‌های خطرناک بیشتری ایجاد کردیم.» گرانت در پایان سخنان خود دومین قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را به سرآلکس فرگوسن مربی اسکاتلندی من‌یونایند تبریک گفت و او را یک مربی بزرگ نامید.
* سر آلکس فرگوسن هم ازی را برابر و خوب قلمداد کرد و چلسی را یک حریف قابل احترام دانست. او در ضمن، این قهرمانی را حق تیم خود دانست.
* سپ بلاتر (رئیس‌فیفا)، میشل پلاتینی (رئیس یوفا)، یوری لوژکف (شهردار مسکو) و شخصیت‌های  مختلف از نزدیک بازی را می‌دیدند.

کد خبر 52693

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز