معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به افزایش موارد بروز و فوتی کووید۱۹ در کشور گفت: اینکه برخی محدودیت‌ها برگردد، اجتناب‌ناپذیر است.

آی‌سی‌یو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی اظهار کرد: تاکنون ۶ استان به علاوه استان تهران درخواست‌هایی در زمینه بازگشت محدودیت‌ها داشته‌اند و حتی برخی موارد با این اختیار در استان‌هایی که درخواست داشتند، با محدودیت مجدد مواجه شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه ما مجبوریم بازگشایی‌ها را انجام دهیم، گفت: اما وقتی بازگشایی‌ها انجام می‌شود باید پروتکل‌های بهداشتی را هم رعایت کنیم.

حریرچی گفت: اخیرا یکی از عواملی که منجر به مرگ و میر شده با توجه به فاصله یک ماهه از تعطیلات عید فطر و برگزاری جشن‌ها در برخی استان‌ها مانند خورستان، هرمزگان،‌ بوشهر، کردستان،‌ کرمانشاه و آذربایجان که پیک‌های بیماری هم در آنهاست، سبب شده که به آمار ۱۶۲ مرگ در روز (آمار روزانه فوتی‌های کرونا در روز گذشته) برسیم.

وی افزود: فرض کنید اگر این عدد ۱۶۲ مورد مرگ را ضرب در تعداد روزهای یک سال کنیم، با چه عددی از مرگ و میر مواجه خواهیم شد؟ حتی اگر آمار مرگ و میر روزانه به عدد ۱۰۰ هم برسد، باز سالانه حدود ۳۶ هزار مرگ را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: در خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها واکسن کووید۱۹ ممکن است ۱۲ تا ۱۴ ماه دیگر در دسترس باشد. در صورتی که اتفاق غیرمترقبه‌ای نیفتد که بعید به نظر می‌رسد، با این ویروس و این میزان فوتی روبه‌رو خواهیم بود.

معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه هیچ عامل ویروسی تاکنون در این مدت کوتاه کشته نداده است، خاطرنشان کرد: کرونا شوخی بردار نیست و جدی جدی آدم می‌کشد. اخیرا موارد بستری مبتلایان بدحال و جوان افزایش یافته است و همه اینها یک زنگ خطر و هشداری است و مردم نباید این ویروس را شوخی بدانند.

  • علت افزایش موارد کرونا در روزهای اخیر

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه موارد بستری و مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ نتیجه جبری و الزامی رفتار مردم در بازگشایی‌ها و عدم رعایت نکات بهداشتی درمانی است، ادامه داد: کرونا به هیچ عنوان شوخی‌بردار نیست. به هر اندازه که تماس‌های اجتماعی را کاهش دهیم،‌ از ماسک استفاده  نکنیم و نکات بهداشت فردی را رعایت نکنیم، با افزیش موارد ابتلا مواجه خواهیم بود.

حریرچی افزود: هدفگیری ما در وزارت بهداشت، رسیدن به آمار تک‌رقمی مرگ و میر بود، اما تقریبا دو هفته‌ای می‌شود که ارقام مرگ و میر سه رقمی شده است.

  • زنگ خطر در تهران

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که معنای افزایش موارد بستری ناشی از کرونا نسبت به موارد ترخیص شده در تهران چیست، گفت: این یک علامت خطر بزرگی است. تقریبا از اواسط هفته چهارم فروردین تعداد بستری‌ها در تهران و اکثر شهرهایی که پیک داشتند مانند استان گیلان،‌ قم،‌ گلستان، یزد و سمنان کاهش یافته و برایند ماندگاری در بیمارستان‌ها کاهش یافته بود، اما اکنون ما فرصت نمی‌کنیم بستری‌های قبلی را مرخص کنیم تا بستری‌های جدید را پذیرش کنیم.

  • شرایط سخت کادر درمان

معاون کل وزارت بهداشت در ادمه صحبتش با اشاره به اینکه با یک ضایعه عمیق مواجه هستیم، تصریح کرد: تا الان فقط در بیمارستان‌های دولتی ۱۵ هزار و ۸۴ نفر علائم بیماری کووید۱۹ پیدا کردیم و تا دیروز صبح ۹۹۸۶ نفر از کادر درمان تنها در بیمارستان‌های دولتی با تست مثبت کرونا مواجه شدند.

وی اضافه کرد: در این میان ۶۴ نفر دکتر و پرستار و پیراپزشک تنها در بیمارستان‌های دولتی جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.

حریرچی گفت: بر اساس مشاهداتم تنها در بیمارستان بوکان (استان آذربایجان‌غربی) ۴۰ نفر از کادر درمان در قرنطینه بودند. برخی از این عزیزان مدت‌ها است که کودکان و پدر و مادر خود را ندیده‌اند.

وی با اشاره به نوجوانان و جوانان که اکثرا موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، بیان کرد: اگر به خودتان رحم نمی‌کنید، به کادر بهداشت و درمان رحم کنید. اگر پرسنل نباشند، خودتان به مشکل خواهید خورد.

حریرچی گفت: در بازدیدم از شهر بوکان دیدم که پرستاران در این بحران کرونا ماهانه ۲۳۰ ساعت کار می‌کنند. آن هم با این شرایط سخت و پوشیدن لباس محافظتی که بر تن کادر درمان است.

  • ماسک بزنید

این مسئول‌ مهم‌ترین اقدام محافظتی مردم را استفاده از ماسک عنوان کرد و گفت: شهروندان به محض خروج از خانه باید از ماسک استفاده کنند. رعایت نکات بهداشتی، بازی نکردن با ماسک و ... بسیار مهم است. از مردم می‌خواهم به هیچ عنوان از منزل خارج نشوند. مگر اینکه خروج از خانه با هدف اقتصادی باشد.

کد خبر 526862

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    17 0
    وقتی وارد هر اداره دولتی و شهرداری‌ها و دفاتر خدمات الکترونیک و حوزه‌های قضایی و انتظامی میشیم و می‌بینیم نه کارمندان و نه ارباب رجوع کسی ماسک نمی‌زنه، مردم هم این توصیه‌ها را شوخی تلقی می‌کنند.
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    6 0
    وقتی قراراست با کرونا مبارزه بشه باید لباس رزم پوشید ولی وقتی میگویند باهاش زندگی باید کرد خوب اینطور میشه که مردم حالت عادی پیدا میکنند و میگن داریم زندگی میکنیم به نظرم اول از همه موضوع باید توسط مسئولین مهم جلوه کنه
  • یوسفی IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    9 0
    تنها راه بر گرداندن محدودیت های گذشته و لی با زبان خوش
  • حسن پوري IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    1 0
    اگر به خودت رحم نمى كني لااقل به خانواده ات رحم كن . تو مبتلا ميشي و اين بيماري منحوس رو به افراد خانواده منتقل مى كني ؛ مادر و پدر حقي بزرگ بر گردنت دارند لطفا رعايت كن