چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزی از تشکیل جلسه ویژه با مدیران عامل بانک‌ها برای بررسی سرنوشت نرخ سود سپرده‌ها خبر داد.

طهماسب مظاهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما در حاشیه نشست هیات وزیران با بیان اینکه این جلسه امروز با حضور مدیران عامل بانک‌های خصوصی و دولتی برگزار می‌شود، گفت:

بحث نرخ سود سپرده‌ها به‌دنبال انتشار اخباری متفاوت از نرخ سود تسهیلات بانکی در دولت، زمینه نگرانی مدیران عامل بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی را درخصوص کم شدن منابع بانکی به وجود آورده است.

وی تاکید کرد: امیدواریم در جلسه امروز راهی برای جلوگیری از کاهش سود سپرده‌ها و زیان بانک‌ها و مشتریان آن پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار ما، به‌دنبال انتشار اخبار متناقض پیرامون نرخ سود بانکی، بسیاری از مدیران عامل بانک‌ها از کاهش اجتناب‌ناپذیر نرخ سود سپرده‌های بانکی به‌دلیل کاهش انگیزه مردم به پس‌انداز در بانک‌ها و خارج کردن سپرده‌های خود برای انتقال به بخش‌های پرسود خبرداده و از این بابت ابراز نگرانی کردند.

این مدیران معتقدند خروج سپرده‌های مردم از بانک‌ها همزمان با چند قفله شدن خزانه بانک مرکزی، بانک‌ها را با کمبود شدید منابع مواجه می‌سازد.مظاهری همچنین در پاسخ به سؤالی درباره استفتاء از مقام معظم رهبری درباره‌ ربا بودن سپرده برای دریافت وام قرض‌الحسنه توضیح داد: این استفتاء را در روزنامه دیدم.

البته قبلا هم در مورد بانک‌ها این موضوع به شکل کارشناسی و فنی اعلام شده بود و براساس آن پرداخت وام به شکل جدولی از نظر قانون و حتی فقهی کار درستی به شمار نمی‌آید بنابراین کسانی که برای دریافت وام قرض‌الحسنه در بانک‌ سپرده‌گذاری می‌کنند اگر توقع دریافت مابه‌ازاء داشته باشند حکم قرض‌الحسنه بر آن صادق نیست و در حیطه رباست.

اما اگر سپرده سرمایه‌گذاری براساس قرارداد مشارکت و شروط مشخص باشد همانند سپرده گذاری در بانک مسکن به لحاظ مقررات  مشکلی ندارد و در حال حاضر نیز در مؤسسات و بانک‌ها در حال انجام است اما اگر غیراز این باشد موید این معنی است که اگر در سپرده‌ها مبلغی (نقدی یا غیرنقدی) مازاد مورد توقع باشد انتظار قرض‌الحسنه از آن نمی‌رود.

کد خبر 52668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز