کرونا همچنان در کشور و کهگیلویه و بویراحمد شیوع دارد و اوضاع اقتصادی مردم را تحت تاثیر قرارداده است، اما اجاره خانه در یاسوج چندین برابر و سقف اجاره‌بها بر سر مستاجران آوار شده است.

بنگاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، یاسوج مهاجرپذیرترین شهر کهگیلویه و بویراحمد است و با وجود بهره‌برداری از مسکن مهر در استان و افزایش آپارتمان‌سازی، دلال‌ها همچنان عرصه را بر مردم تنگ کرده‌اند و حتی مسکن‌ مهر که قرار بود باری از روی دوش مردم بردارند با قیمت‌های سرسام‌آور غیرواقعی در سایت‌های مختلف به فروش می‌رسند و یا اجاره داده می‌شوند.

حال این سوال مطرح می‌شود که علت آشفته‌بازار مسکن چیست و چرا این قیمت‌ها همچنان در حال افزایش است.

فرقی نمی‌کند که این خانه‌ها در کجای شهرند یا چه امکاناتی دارند. همه‌جا وضع به همین منوال است و برخی مشاورین املاک نیز در این میان به دنبال سودجویی بیشتر، قراردادهای نجومی می‌بندند و بر آتش ظلم بر مستأجران می‌دمند.

در این میان، کسانی که خانه‌ای برای اجاره دارند با هر افزایش قیمتی در هر کالایی بر اجاره خود می‌افزایند و در این اوضاع، هیچ‌کس پاسخگو نیست.

مشاورین املاکی که اجاره‌نامه‌های غیرمتعارف می‌بندند شناسایی شوند

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مردم در خصوص قیمت اجاره‌بها نگرانی‌های بسیاری دارند، افزایش اجاره‌بها در استان به‌خصوص شهر یاسوج، به دغدغه مهمی برای اقشار جامعه تبدیل شده است.

حشمت‌الله صمیمی‌دوست افزود: ساخت و تولید مسکن می‌تواند در متعادل کردن عرضه و تقاضای بازار مسکن مؤثر باشد.

وی بیان کرد: با توجه به تقاضای مردم، نظارت بر این بازار بیشتر شده و مشاورین املاکی که قراردادهای غیرمتعارف می‌بندند نیز شناسایی می‌شوند، چراکه این امر سبب اختلال در بازار و افزایش قیمت‌ها می‌شود.

صمیمی‌دوست افزود: باید قیمت‌ها کارشناسی و نظارت بر مشاوران املاک نیز بیشتر شود.

در بازدید میدانی از بنگاه‌های مشاور املاک در شهر یاسوج، برخی از این بنگاه‌ها از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها توسط مشاورین املاک خبر دادند.

علی مرادی در این خصوص گفت: قیمت مسکن در ۲ ماه اخیر بسیار بالا رفته و این امر هیچ توجیهی ندارد، مگر اینکه دلالان به دنبال سودجویی بیشتر عرصه را بر مردم تنگ کرده‌اند.

وی اظهار کرد: اگر نظارت بر مشاورین املاک بیشتر شود و دلالان شناسایی و قیمت‌ها کارشناسی شوند، دست سودجویان از بازار مسکن کوتاه می‌شود.

مرادی افزود: اگر مشاورین املاک حاضر به بستن قرادادهای گران نشوند، خودبه‌خود قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

۵۰ درصد مشکلات گرانی مسکن سایت‌های فروش و اجاره مسکن هستند

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه دلالان بازار مسکن را در استان به هم ریخته‌اند گفت: برخی از مشاورین املاک در سایت‌های مجازی خانه‌ای را که باید با ۱۰ میلیون رهن برای اجاره قرار دهند ۱۰ برابر یعنی ۱۰۰ میلیون رهن قرار داده‌اند.

عنایت رضایی افزود: ۵۰ درصد مشکلات در زمینه گرانی اجاره‌بها از سایت‌ها ناشی می‌شود.

وی بیان کرد: دلالان از سایت‌های مجازی در راستای سودجویی خود و افزایش ۱۰۰ برابری قیمت اجاره‌بها استفاده می‌کنند، برخی افراد و دلالان به اسم مشاورین املاک در این سایت‌ها باعث افزایش قیمت خانه و اجاره‌بها می‌شود.

رضایی اظهار کرد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری بسیار در این راستا تلاش می‌کند و این افراد دلال باید مورد پیگرد قرار بگیرند.

افزایش بیش از ۱۶ درصد بر اجاره‌بها خلاف قانون است

وی افزود: مشاورین املاک قول‌نامه‌هایی با قیمت نامتعارف منعقد نکنند و اجاره با بیش از ۱۶ تا ۲۰ درصد افزایش خلاف قانون است.

رضایی اظهار کرد: برخی از مشاورانی که در افزایش غیرمتعارف اجاره‌بها دخیل هستند شناسایی می‌شوند و واحد صنفی آنها پلمب و پروانه فعالیت آنها نیز باطل می‌شود.

وی افزود: چرا خانه‌ای که ۱۰ سال پیش ساخته شده و الان قیمت آن خانه چندین برابر شده، مالک باید اجاره این خانه را ده‌ها برابر کند؟

افزایش ناگهانی و حتی ۱۰۰ برابری اجاره‌بها در شهر یاسوج، مستأجران را مستاصل کرده و ریسمانی نیست که مستأجران با درآمد یک تا دو میلیون تومانی به آن چنگ زنند تا شاید بتوانند سرپناهی برای خانواده بیابند که توان پرداخت اجاره یا رهن آن را داشته باشند.

کد خبر 526597

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha