مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

شهردار یزد گفت: ۱۳ اثر ناملموس این شهر با پیگیری‌های سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری به ثبت ملی رسید.

میراث ناملموس یزد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، جمال‌الدین عزیزی در آیین رونمایی از آثار یادشده، افزود: این آثار ناملموس شامل پوشش زنان زرتشتی، شیوه بافت پارچه زری اطلسی، شیوه تهیه شیرینی حاجی‌بادام، شیوه تیزاب کاری سنتی، شیوه تهیه و تولید مُشتک، شیوه تهیه سفیدآب، شیوه تهیه نبات یزدی و شیوه قالگری سنتی یزد است.

وی شیوه تهیه و تولید ماقوت، شیوه ساخت انگشتر گالو، شیوه ساخت مدال سه لیره، مراسم سدره پوشی زرتشتیان یزد و شیوه ساخت گوشواره کشکی را از دیگر آثار ثبت‌شده نام برد.

عزیزی ادامه داد: کیک یزدی، شولی یزدی، دیوار چینه ای، خشت اٌمال، سوروک و جوم یزدی در سال ۹۸ به ثبت رسید.

شهردار یزد اضافه کرد: میراث فرهنگی ناملموس به معنی رفتارها، نمادها، بیان‌ها دانش‌ها، مهارت‌ها، هنرها، صنایع‌دستی و فضاهای فرهنگی وابسته به آن‌ها است که نسل به نسل به یکدیگر منتقل می‌شود و وظیفه ما حفظ و حراست از آن‌ها است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد هم در این مراسم گفت: ثبت ۱۳ اثر ناملموس شهر یزد در فهرست آثار ملی، گامی بلند برای تحقق مدیریت واحد شهری است.

عباس ملازینلی افزود: ورود شهرداری‌ها به ثبت میراث ناملموس، گامی بلند به‌رسم کشورهای توسعه‌یافته به‌منظور تحقق مدیریت واحد شهری است.

 وی اظهار کرد: این سازمان در دو مقطع زمانی درمجموع ۱۹ اثر ناملموس را به ثبت ملی رسانده است. پژوهش‌ها و اقدامات لازم برای ارائه پرونده این آثار که توسط اساتید دانشگاه و فعالان حوزه میراث فرهنگی تهیه‌شده به‌قدری قوی و مؤثر بوده است که توانسته در نخستین جلسه، نظر اعضای کمیته ثبت آثار ناملموس را به خود جلب کند.

ملازینلی ادامه داد: همکاری‌ها با اداره کل میراث فرهنگی استان ادامه خواهد داشت. برای پژوهش و تدوین پرونده هریک از این آثار مبلغ ۱۵ میلیون ریال هزینه شده که در ازای پژوهش‌های صورت گرفته و افتخار ثبت ملی این آثار، عدد قابل‌توجهی نیست.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد گفت: بعد از ثبت این آثار، اقدامات پساثبت آغاز می‌شود. برگزاری کارگاه‌های آموزشی به‌منظور فراگیر کردن شیوه‌های تهیه و ساخت این آثار، مهم‌ترین برنامه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی برای تقویت و حراست از میراث فرهنگی شهر یزد خواهد بود.

کد خبر 526562

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha