مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
۰ نفر

کوشکی، دلبر و ایران، سه یوزپلنگ آسیایی انتقال‌یافته به منطقه حفاظت‌شده توران در شرق استان سمنان هستند، اکنون تلاش می‌شود برای بهبود شرایط رصد و پایش هرچه بهتر زیست آنها، زیرساخت ارتباط اینترنتی در این منطقه ارتقا یابد.

یوز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  فراهم کردن شرایط هرچه بهتر برای زیستگاه یوزپلنگ‌های آسیایی در منطقه حفاظت‌شده توران در شهرستان شاهرود استان سمنان به دغدغه‌ای برای مسئولان در این استان تبدیل شده است.

اکنون توجه به زیست این گونه در خطر انقراض در استان سمنان به جایی رسیده است که نیاز است پوشش اینترنتی تلفن همراه در منطقه ارتقا یابد.

رصد برخط داده و اطلاعات دریافتی به ویژه از دوربین‌های نصب شده مزیت بزرگ استفاده از فناوری ارتباطی با سرعت مطلوب(از نوع نسل سوم اینترنت تلفن همراه) در زیستگاه یوزپلنگ‌ها در استان سمنان خواهد بود.

یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌ المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، به معنای اینکه گونه‌ای در خطر انقراض است، حدود ٢ هزار سال پیش یوزها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند اما اکنون منحصر به نواحی بیابانی ایران شده‌اند.

در واقع ایران از دهه ۱۹۷۰ به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ‌ آسیایی شناخته شده است از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی نیز می‌گویند. منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، زیستگاه یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شرق استان سمنان قرار دارد.  

کوشکی و دلبر دو یوزپلنگ نر و ماده‌ای هستند که به ترتیب ۱۰ آذر ١٣٩٣ از پناهگاه حیات وحش میاندشت و ۱۱ آذر ١٣٩٣ از ذخیره‌گاه زیست کره توران به پارک پردیسان تهران منتقل شدند، این دو گونه ارزشمند با هدف تکثیر در اسارت و انجام تحقیقات بر روی رفتار گربه‌سانان به این مکان منتقل شدند و فروردین ۹۹ هر دو یوز به توران در شرق استان سمنان بازگشتند.

ایران هم توله یوزپلنگ سه ساله‌ای است که در سال ۹۶ به طور غیررسمی از زادگاهش در پارک ملی توران خارج شد و در پارک پردیسان نگهداری می‌شد و فروردین امسال دوباره به زادگاهش بازگشت.

۹۹، سال یوزها در استان سمنان

انتقال سه یوزپلنگ آسیایی به منطقه حفاظت شده توران در شرق استان سمنان در فروردین ۹۹ انجام شد و طلب می‌کرد تا برای حفاظت از این گونه در حال انقراض گام به گام طرح‌هایی اندیشیده شود که به حفظ این گونه کمک بیشتری شود.

پایگاه علمی تحقیقاتی در منطقه توران شهرستان شاهرود در استان سمنان به منظور حفاظت و همچنین کمک به زادآوری یوزها از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همواره مورد توجه بود.

ایجاد دو پایگاه پرورش طعمه شامل آهو و خرگوش برای تغذیه تحت نظارت و هرچه بهتر یوزها و نصب دوربین‌هایی برای رصد رفتار و سلامت یوزها از گذشته پیش‌بینی شده بود.

اکنون با حضور چندماهه یوزپلنگ‌ها در منطقه حفاظت‌شده توران، این ضرورت احساس می‌شد که نیاز است ارتباط با منطقه به صورت برخط و پایدار برقرار شود تا اطلاعات و داده‌های دریافتی امکان پایش لحظه‌ای داشته باشد.

وجود ۹ دستگاه دوربین رصد در زیستگاه یوزها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از وجود ۹ دستگاه دوربین در منطقه زیستی یوزپلنگ‌ها در توران شهرستان شاهرود خبر داد و گفت: این دوربین‌ها تنها امکان ضبط وقایع را داشتند و نیاز بود تا امکان رصد برخط نیز میسر شود.

امیر عبدوس افزود: با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و با تاکید عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهادی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه ارسال شد.

وی ادامه داد : هدف از این اقدام پوشش آنتن دهی تلفن همراه و امکان برقراری ارتباط برخط مطمئن و پایدار است.

عبدوس بیان کرد: درصورت تحقق این طرح، اطلاعات دریافتی از ۹ دستگاه دوربین نصب در محل قابلیت ارسال به صورت برخط دارد.

ارتقای زیرساخت اینترنتی زیستگاه یوزها به ۳G

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان تاکید کرد: نوع پوشش آنتن‌دهی تلفن همراه کنونی در منطقه توران اکنون از نوع اینترنت تلفن همراه از نسل ۲G و ناپایدار است.

عبدوس گفت: برقراری ارتباط اینترنتی در این منطقه اکنون از نوع پرسرعت نیست و البته در همه نقاط هم امکانپذیر نیست، پایدار و مطمئن نبود و ضرورت داشت برای ارتقای نوع ارتباطات طرحی پیش‌بینی شود.

وی یادآور شد: ارتقای نوع ارتباط اینترنتی در منطقه توران برکت بزرگی برای اهالی هم محسوب می شود.

وی گفت: مهم‌ترین مزیت ارتقای پوشش آنتن‌دهی به نسل سوم اینترنت تلفن همراه (۳G) در زیستگاه یوزها امکان پوشش تصویری و ارتباط دیجیتالی است و امکان ارتقای سطح تحقیقات و بررسی و پایش نیز بر بستر ارتباطی مطمئن و پرسرعت، دیگر مزیت این طرح خواهد بود.

زیستگاه یوزها در توران مرکز علمی تحقیقاتی ملی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان یادآور شد: زیستگاه یوزها در منطقه حفاظت شده توران در شرق این استان تنها نباید زیستگاه این گونه بی‌نظیر قلمداد شود.

وی اضافه کرد: در واقع این پایگاه مرکز علمی تحقیقاتی ملی است و باید امکان بستر ارتباطی آن ارتقا می یافت.

عبدوس یادآور شد: در صورت تحقق ارتقای کیفیت پوشش‌دهی اینترنتی در این منطقه، امکانی برای مردم از دیگر نقاط نیز فراهم می شود تا از شرایط یوزها مطلع شوند.

وی تاکید کرد: علاوه بر علاقه‌مندان، برای مراکز علمی و تحقیقاتی نیز امکان تازه‌ای بر بستر ساختار ارتباطی جدید فراهم می شود تا از داده‌های مرتبط با یوزپلنگ ها مطلع باشند.

اعتبار ۴۰ میلیاردی برای ارتقای پوشش اینترنت زیستگاه یوزها

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان گفت: زیستگاه یوز آسیایی در شرق استان زیر چتر پوشش آنتن‌دهی تلفن همراه و اینترنت قرار می‌گیرد.

سیدیاسر حسن‌پور اعلام کرد: با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، زیستگاه یوزپلنگ آسیایی  در زیستکره توران استان سمنان با سرمایه‌گذاری ۳۰ تا ۴۰ میلیارد ریالی این وزارتخانه تحت پوشش آنتن‌دهی تلفن همراه و اینترنت پهن‌باند قرار می گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت از یوزپلنگ آسیایی به عنوان گربه‌سان نادر و در معرض خطر انقراض خاطرنشان کرد: ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی و امکان پوشش آنتن‌دهی تلفن همراه و خدمات دسترسی اینترنت پهن باند سیار در زیستکره توران موجب نظارت، رصد و تحلیل دقیق‌تر رفتارهای یوزهای آسیایی به کمک فناوری‌های نوینی همچون اجرای طرح دوربین‌گذاری و دیگر ظرفیت‌های فناوری نوین در محدوده پارک ملی می‌شود.

حسن‌پور گفت: برخورداری از نعمت آنتن‌دهی و اینترنت پهن باند برای ساکنان و محیط بانان کیلومترها دورتر از شهرها و روستاها در دل کویر مرکزی ایران و درحال محافظت از گونه‌های جانوری و حیات‌وحش کشور از جمله مزایای اجرای این طرح است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان اضافه کرد: این طرح می‌تواند دسترسی آسان آنان را به جدیدترین خدمات دیجیتال و کلیه خدمات شبکه ملی اطلاعات از جمله آموزش الکترونیکی، دولت الکترونیکی، تلویزیون اینترنتی، بهداشت و سلامت الکترونیکی و خدمات بانکی، فراهم کند.

کد خبر 526556

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha