ادامه شیوع ویروس کرونا در ماه‌های تابستان این پرسش را پیش آورده است که آیا دستگاه‌های تهویه مطبوع (مانند کولر گازی) در فضاهای سربسته می‌توانند انتشار ویروس کرونا را تشدید کنند

AC

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر  بررسی که نتایج آن در میانه ماه ژاویه از شهر گوانگ‌ژو در چین منتشر شد، نشان داد که ۹ نفر پس از شام خوردن در میزهایی در کنار هم در این شهر دچار عفونت با ویروس کرونا شده‌اند. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که یکی از این افراد دچار عفونت بی‌علامت ویروس کرونا بوده است و واحد تهویه مطبوعی که در کنار او بوده است، قطرک‌های تنفسی حاوی ویروس او را در سراسر اتاق منتشر کرده است.

کارشناسان می‌گویند با توجه به خطر انتشار ویروس کرونا در فضاهای سربسته ایمن‌ترین راه برای تهویه چنین محیط‌هایی بازکردن پنجره‌ها است. قطرک‌های حاوی ویروس به سادگی در مسیر جریان هوا از پنجره بیرون می‌روند و از محیط خارج می‌شوند.

اگر باز کردن پنجره ممکن نباشد، در فضاهای سربسته‌ای مانند سوپرمارکت‌ها، سالن‌های ورزشی، سالن‌های سینمای و سایر ساختمان‌های تجاری سیستم‌های تهویه باید ۱۰۰ درصد از هوای خارج استفاده کنند که پیش از وارد شد به ساحتمان تصفیه می‌شود- نه اینکه هوای موجود درون ساختمان دوباره به گردش درآورده شود.

چرخاندن هوای موجود درون ساختمان ممکن است با توجه به درصد بالای افراد دارای عفونت بی‌علامت باعث انتقال بیماری درون ساختمان شود.

اگر چنین امکانی نباشد، ایمن‌ترین گزینه تعطیل کردن فضاهایی عمومی است که از تهویه مطبوع مرکزی با چرخش هوای داخلی استفاده می‌کنند.

بررسی‌هایی که در جریان شیوع قبلی یک ویروس کرونای دیگر که عامل «نشانگان شدید حاد تنفسی» یا سارس در سال ۲۰۰۳ انجام شد، نشان داد که ویروس بالقوه می‌تواند از طریق سیستم‌های تهویه مرکزی و رایزهای حاوی لوله‌ها انتشار پیدا کند.

از طرف دیگر فضاهای دربسته‌ای که درست تهویه نمی‌شوند و پنجره بازی هم ندارند، خطر انتقال ویروس را بیشتر می‌کنند. گرمای شدید در چنین فضاهایی هم ممکن است برای افراد آسیب‌پذیر خطرناک باشد.

یک بررسی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که حتی مقدار کمی تهویه مناسب در ساختمان می‌توان خطر انتقال آنفلوانزا در یک ساختمان را ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش دهد.

تهویه درست امکان انتقال از طریق قطرک‌های تنفسی یا ذرات ریزتر هواپخش حاوی ویروس را در اتاقی که برای مدت طولانی تهویه نشده است، کاهش می‌دهد.

همچنین مهم است که دمای ساختمان را خیلی سرد نکند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ویروس در دماهای بالاتر دوام کمتری دارد. بهتر است ترموستات دستگاه تهویه مطبوع را در حد ۲۱ تا ۲۳ درجه سلسیوس نگهدارد.

در مقابل عده‌ای از کارشناسان هم می‌گویند امکان انتقال ویروس کرونا از طریق واحدهای تهویه مطبوع پایین است و بهترین کار برای جلوگیری از انتشار  ویروس در مکان‌ها با تهویه مطبوع مانند فروشگاه‌های بزرگ این است که فاصله فیزیکی‌تان را از دیگران حفظ کنید.

از نظر این کارشناسان حفظ بهداشت دست شامل دست ندادن با دیگران و شستن مکرر دست‌ها و حفظ فاصله دست کم دومتری از دیگران بیشتر باید مورد توجه افراد باشد تا وضعیت دستگاه تهویه مطبوع.

کد خبر 526456

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha