سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۵ - ۰۹:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت پاراگوئه از سال آینده مصونیت سربازان آمریکایی را لغو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این تصمیم به منظور تطابق هر چه بیشتر سیاست‌های دولت پاراگوئه با سایر کشور‌های همجوار در آمریکای لاتین اتخاذ شده‌است.

پاراگوئه سال گذشته به 400 سرباز آمریکایی برای آموزش نظامی و انجام فعالیت‌های انسان‌دوستانه به مدت 18 ماه جواز حضور در این کشور داد.

در حال حاضر سربازان آمریکایی در پاراگوئه از مزایایی مشابه سفرای خارجی برخوردارند و قانون کاپیتولاسیون در مورد آنان صدق می‌کند.

براساس مصونیتی که دولت پاراگوئه به سربازان آمریکایی اعطا کرده‌است، آنان در صورت ارتکاب جرم در این کشور به آمریکا بازگردانده می‌شوند و در محاکم قضایی آن کشور به جرم آنها رسیدگی می‌شود.

این مسئله در کوتاه مدت، نگرانی‌هایی را در خصوص اهداف آمریکا در آمریکای لاتین، برانگیخته‌است. چرا که کشور کوچک پاراگوئه تنها عضو  اتحادیه اقتصادی "مرکوسور" بود که به نظامیان آمریکایی مصونیت قضایی اعطا کرد.

در عین حال با توجه به اینکه اعضای مرکوسور حق اعطای مصونیت قضایی(کاپیتولاسیون) به نیرو‌های کشور‌های خارجی را ندارند، این مسئله سال گذشته به محور مباحث سیاسی آرژانتین، برزیل و اوروگوئه تبدیل شد.

امسال نیز با پیوستن ونزوئلا به این مباحث دیدگاه‌های این کشور‌ها رنگ چپ‌گرایانه‌تری به خود گرفت. زیرا هوگو چاوز در نظر دارد با ارتقای روابط میان ونزوئلا و سایر کشور‌های آمریکای لاتین، نقش سیاسی ایالات متحده در منطقه آمریکای لاتین را کمرنگ‌تر کند.

در نهایت فشار‌های کشور‌های منطقه سبب شد تا پاراگوئه نیز همچون سایر کشور‌های آمریکای لاتین رویکرد سیاسی خود در  اعطای مصونیت به سربازان خارجی را تغییر دهد.

روبن رامیرس وزیر کشور پاراگوئه در این‌باره گفت: ما نیز مانند سایر کشور‌های منطقه تغییراتی ایجاد کرده‌ایم، پاراگوئه تصمیم خود را گرفته و این تصمیم را به دولت آمریکا نیز منتقل کرده‌است.

رامیرس در توجیه این اقدام اضافه کرد: ما قصد قطع همکاری نظامی با آمریکا را نداریم اما به رغم آنکه به این همکاری ارج می‌نهیم، نمی‌توانیم به سربازان آمریکایی مصونیت اعطا کنیم.

با این وجود هیچیک از مقامات سفارت امریکار در پاراگوئه حاضر نشدند در مورد این تصمیم دولت پاراگوئه اظهار نظر کنند.

کد خبر 5264

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز