چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۵
۰ نفر

با آغاز دهه ۷۰ خودروسازهای وطنی بالاخره به فکر نوآوری افتادند، به این ترتیب پژو از راه رسید تا حکومت چند ده ساله پیکان رو به زوال بگذارد،

پراید هم کم‌کم جای رنو را گرفت اما از آنجا که در بازار پر مصرف خودرو، تقاضا همواره از عرضه چندصد گام جلوتر بود و البته هنوز هم هست خرید خودرو صفر از کارخانه و فروش آن تجارت پررونقی شد.

به این ترتیب هرکس سرمایه‌ای دست و پا می‌کرد به جای اینکه سنت کهن خرید سکه را احیا کند برای خرید یکی از خودروهای تازه‌وارد عمل می‌شد چند ماهی در صف طویل تحویل منتظر می‌ماند آخر سر هم فصل درو  از راه می‌رسید، پژو یا احیاناً پراید مورد نظر را به مشتریانی که پول بیشتری داشتند اما نمی‌خواستند منتظر بمانند، می‌فروخت و مابه‌التفاوت قابل ملاحظه حاصل را به عنوان سود سرمایه‌گذاری میان‌مدت خود به جیب می‌گذاشت.

امروز هم اگرچه خرید و فروش خودرو صفر مثل تجارت پر رونق سال‌های دهه ۷۰ نیست اما کماکان بازار داغی است که با راه‌اندازی هر خط تولید جدید هیجان‌زده می‌شود.به همین خاطر هم هست که در صفحات نیازمندی‌های همه روزنامه‌‌ها، خرید و فروش حواله ستون ثابتی دارد و تازه وقتی به این بازار سرک بکشید متوجه خواهید شد که حواله خریدی که در دست دارید یا می‌خواهید به دست بیاورید در رتبه‌بندی این صنف جایگاهی دارد و قیمتی.

مشتریان ستون حواله‌‌های صفحات نیازمندی‌‌ها هم کم نیستند چون خودروسازان معمولاً از تعهداتشان عقب می‌مانند و اصولاً آن چنان محق نشده‌اند که بند تأخیر در تحویل را به راحتی در قرارداد بگنجانند بنابراین به همت تولیدکنندگان محترم همیشه هستند کسانی که از منتظر ماندن خسته می‌شوند.

اما اگر شما هم جزو کسانی هستید که از تحویل خودرو در زمان نامعلوم و حتی معلوم خسته شده‌اند یا تصمیم گرفته‌اید حواله خرید یک مشتری دیگر را معامله کنید توصیه می‌کنیم هوشیاری و احتیاط در معامله را فراموش نکنید و به خاطر داشته باشید که این نوع خرید و فروش با ریسک‌هایی همراه است.

جلال ریخته‌گرقدیمی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در این خصوص به خریداران و فروشندگان حواله خودرو توصیه می‌کند برای معامله انواع حواله خرید خودرو به واحدهای تجاری مراجعه کنند که پروانه کسب از هیأت عالی نظارت وزارت بازرگانی دریافت کرده‌اند.

قدیمی به همشهری می‌گوید: هر قراردادی که در واحدهای تجاری فاقد پروانه کسب نوشته شود غیرقانونی است.به گفته او، بر اساس مندرجات حواله خرید، که سند توافق تولیدکننده و مصرف‌کننده به شمار می‌رود، خریدار حق انتقال حواله را به شخص دیگر ندارد.

قدیمی می‌افزاید: اما از آنجا که صاحب هر دارایی حق انتقال و فروش آن را دارد خریدار اول می‌تواند با شخص دیگری به تفاهم برسد که در ازای دریافت مبلغی، خودرو را پس از تحویل به قیمت خرید از کارخانه بفروشد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران می‌گوید:چون این تفاهم مبنای محکم قانونی ندارد و مالک حواله می‌تواند به هر دلیلی اصل تفاهم را انکار کند خرید و فروش حواله با خطرات و ریسک‌هایی همراه است و به این ترتیب اگر معامله در واحدهای تجاری غیرقانونی صورت گیرد خریدار حواله در صورت بروز مشکل توان پیگیری لازم را نخواهد داشت. به گفته او اگر معامله در واحد تجاری دارای پروانه کسب انجام شود دارنده پروانه کسب از سوی اتحادیه موظف خواهد بود صحت معامله را تا زمان تحویل خودرو پیگیری کند.

قدیمی می‌گوید: در صورت بروز مشکل، خریدار و فروشنده به دادگاه حل اختلاف ارجاع داده می‌شوند و اگر این مراجعه به نتیجه منتهی نشد طرفین به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. به هر صورت اگر کماکان مایل به فروش حواله خرید خودرو هستید بهتر است بدانید حواله خرید شما بر اساس نام تولیدکننده طرف قرارداد و تاریخ تحویل و احیاناً ارسال یا عدم ارسال دعوتنامه قیمت‌گذاری می‌شود.

به عنوان مثال حواله خرید خودروی تندر۹۰ (لوگان) اگر از سوی پارس خودرو صادر شده باشد قیمت بیشتری دارد چون رقیب، یعنی ایران خودرو خوش‌قول به حساب نمی‌آید.

واسطه‌های خرید و فروش حواله هم می‌گویند : نیازی نیست برای فهمیدن قیمت حواله به چندین و چند شماره تلفن زنگ بزنید چون معمولاً قیمت خرید و فروش در دامنه کوتاهی نوسان می‌کند.

به هر حال فعلاً حواله خودرو پرشیا را که دعوتنامه آن به دست خریدار اول رسیده می‌توانید ۱۷ میلیون و ۲۰۰ تا ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بخرید، اگر حواله خرید این خودرو را هم در اختیار دارید می‌توانید آن را تا ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بفروشید.

حواله خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم با دعوتنامه ۱۳ میلیون و ۶۰۰ تا ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود اما اگر می‌خواهید حواله خرید خودتان را بفروشید سقف قیمت ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.

اگر هم مشتری خرید حواله  زانتیا هستید بهتر است بدانید بازار شدیداً در این خصوص با کمبود مواجه است و اساساً کسی قصد فروش ندارد چون مهلت تحویل فرا رسیده است اگر هم در این فاصله اندک کسی را پیدا کردید که قصد فروش حواله خود را دارد دست‌کم ۲۹ میلیون و ۱۰۰هزار تومان از شما مطالبه خواهد کرد.

اما در مورد خودروی تازه‌وارد تندر داستان کمی پیچیده‌تر است. حواله خرید پارس‌خودرو خوب فروش می‌رود اما ایران‌خودرو نه. به هر صورت حواله خرید لوگان تیپ ۲ به همراه دعوتنامه تقریباً ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد اما همین حواله بدون دعوتنامه ۷ میلیون تا ۷میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

کد خبر 52636

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز