نماینده دادستان مُهرهای جعلی استفاده شده از سوی ایروانی را در دادگاه به نمایش درآورد و گفت: چرا باید این مهرها در دفتر کار آقای ایروانی پیدا شود؟!

دادگاه عباس ایروانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، نماینده دادستان در دادگاه عباس ایروانی و دیگر متهمان پرورنده گروه عظام گفت: در اقاریر ایروانی مشخص است وی رشوه داده و در نامه‌های به دست آمده مجوز برای واردات کالای بنزین سوز به جای گاز سوز عنوان شده است.

وی افزود: همچنین در نامه ایران خودرو نیز قید شده است شرکت سازه پویش جزو شرکت‌های انحصاری قطعات خودرو است.

نماینده دادستان در ادامه مهرهای جعلی استفاده شده از سوی متهم ایروانی را به نمایش درآورد و گفت: چرا باید این مهرها در دفتر کار آقای ایروانی پیدا شود این مهرها تماماً جعلی هستند و بر اسناد زده می‌شدند.

وی افزود: مسئله بعد درباره کالایی است که از گمرک غرب ترخیص شده است که در آن ایمیل‌های اسناد مجعول را به ترخیص کار ارسال کردید.

شاه محمدی تصریح کرد: ما ادعایمان این است که اسناد در واحد لجستیک گروه عظام جعل میشده و برای ترخیص کار ارسال می‌شده است.

  • قاچاق، مشمول مرور زمان نیست

وی درباره اظهارات وکیل متهم ایروانی پیرامون عدم صلاحیت دادگاه برای بررسی این پرونده گفت: این که عنوان شده بررسی این پرونده در صلاحیت تعزیرات حکومتی است باید گفت اینگونه نیست، چرا که بر اساس قانون به واسطه حرفه‌ای بودن قاچاق، بررسی این پرونده در صلاحیت دادگاه است. همچنین قاچاق، جرم اقتصادی به شمار می‌رود و بر اساس قانون مجازات اسلامی مشمول مرور زمان نیست.

نماینده دادستان با اشاره به فراری دادن متهم خاتمی پور توسط سایر متهمان اظهار کرد: آقایان در اظهاراتشان گفتند که با  خاتمی پور تماس گرفته‌اند و به او اعلام کردند تا اسناد را امضا کند، اما او این کار را انجام نداد، همانطور که آقایان با ترخیص کار دیگر آقای شیرزاد تماس گرفتند و او را فراری دادند و قصد داشتند تا خاتمی پور را هم فراری دهند.

در ادامه جلسه قاضی صلواتی از متهم عباس ایروانی خواست تا در جایگاه مخصوص قرار بگیرد و آخرین دفاعیات خود را انجام دهد.

متهم ایروانی گفت قبل از آن چه از خود دفاع کنم لازم است چند نکته را در مورد اظهارات نماینده دادستان بگویم.
 
وی با اشاره به صحبت نماینده دادستان مبنی بر آنکه شرکت عظام خودرو جزئی از تولیدکنندگان ایران خودرو است گفت: همانطور که خودتان در کیفرخواست گفتید ما جزئی از تولیدکنندگان این شرکت خودروسازی هستیم، اما به گونه‌ای صحبت می‌کنید.  گویی انحصاراً تولیدکننده شرکت ایران خودرو شرکت عظام است که این موضوع کاملاً اشتباه است و ما جزئی از تولیدکنندگان هستیم.
 
متهم ایروانی درباره استفاده از مهر اتاق بازرگانی گفت: تمام شرکت‌های خودروسازی در اتاق بازرگانی خود، مهر کشورهای دیگر را دارند با توجه به اینکه ما تحریم هستیم باید از این مهرها و همچنین از راه‌های مختلف کالا را به کشور وارد کنیم این موضوع در گذشته جرم نبوده، اما اکنون تبدیل به جرم شده است.
 
ایروانی با تاکید بر اینکه شاکی پرونده ما گمرک است گفت: گمرک تنها در یک مورد کویل موضوعاتی را مطرح کرد که ما به آن‌ها جواب دادیم.

  • متهم ایروانی: اتهامات را قبول ندارم

متهم ایروانی در ادامه دفاعیاتش گفت: بنده به هیچ عنوان اتهامات وارده را قبول ندارم؛ برای بنده دو پرونده ایجاد شد که در پرونده اول درباره واردات غیر قانونی ۶۶۴ میلیون دلاری صحبت شده است، در پرونده دوم اتهام به من زدند و گفتند که واردات را انجام نمی‌دادم، اما این دو پرونده با یکدیگر تناقض دارند.

وی ادامه داد: جمع واردات کالا در گروه عظام به مبلغ ۶۶۴ میلیون دلار است. اینگونه که نماینده دادستان می‌گوید یعنی تمام واردات ما از روز اول تاکنون قاچاق بوده است.
 
ایروانی افزود: لازم است درباره اسناد از گمرک استعلام شود. دادستان تنها یک محموله ۱۲۰ هزار دلاری شرکت سازه پویش را به عنوان مستند جرم قاچاق ارائه داده است و آن را به کل شرکت سازه پویش و در نهایت به کل گروه عظام مرتبط دانسته است.

ایروانی اضافه کرد: هیچگونه کم اظهاری انجام نشده است و شرکت سازه پویش یکی از ۱۲ شرکت زیرمجموعه گروه عظام است در نتیجه تسری این موضوع به ۱۱ شرکت دیگر وجاهت قانونی ندارد.

متهم ایروانی بیان کرد: از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران هیچگونه شکایتی در این باره وجود ندارد.
 
این متهم ادامه داد: در مورد فاکتورها و جعل اسناد هم هیچ تخلفی انجام نشده است. اینکه گفته می‌شود کم اظهاری شده و به جای هزینه تعرفه ۲۰ درصدی ۵ درصد پرداخت شده درست نیست. بر اساس قانون این کالاها مشمول تعرفه گمرکی درصد است.

وی ادامه داد: در خصوص درج لوگو شرایط اغفال خریدار وجود ندارد. درج لوگو سازه پویش به عنوان درخواست خودروساز انجام شده و شرکت خودروساز چینی مطلع بوده است.
 
گفتنی است قاضی صلواتی تنفس ۳۰ دقیقه اعلام کرد و گفت ادامه رسیدگی به پرونده و گرفتن دفاعیات آخر از متهم ایروانی به جلسه بعد از ظهر موکول شد.

کد خبر 526339

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha