این روزها شهروندان گچسارانی علاوه بر اینکه به فاصله‌گذاری اجتماعی کمتر اهمیت می‌دهند با بی‌توجهی به خودمراقبتی هم باعث افزایش چشمگیر آمار مبتلایان به بیماری ویروس کرونا در این شهرستان می‌شوند و باید اعتراف کرد که کرونا در جاده بی‌تفاوتی ساکنان منطقه می‌تازد.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شهرستان گچساران هم‌مرز با استان های خوزستان و بوشهر است و این روزها با فرارسیدن سفرهای تابستانی، شهروندان این استان‌ها برای استفاده از مواهب طبیعی در مناطق سردسیری و خوش‌آب و هوای کهگیلویه و بویراحمد از گچساران عبور می‌کنند و همین گذشتن از مسیرْ ساکنان این شهرستان را در معرض ابتلای بیشتر به ویروس کرونا قرار می‌دهد.

شهرستان گچساران تا ابتدای خردادماه ۹۹ با مشارکت خوب شهروندان و تلاش مسئولان از بزنگاه بیماری ویروس کرونا در حال عبور بود، اما به دلیل آنچه شهروندان خستگی خود از افزایش شیوع بیماری کرونا و بی‌تفاوت شدن برای رعایت اقدام‌های پیشگیرانه ذکر می‌کنند این بیماری در حال تبدیل شدن به بحران در منطقه است.

متخصصان حوزه بهداشت و درمان استفاده نکردن از ماسک، بی‌توجهی به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، ترددهای غیرضروری و شرکت در آیین‌های دسته‌جمعی عروسی و عزا را از دلایل افزایش چشمگیر تعداد بیماران کرونایی در گچساران می‌دانند.

در حالی که بیماری کوید ۱۹ نظام‌های زندگی جهانی را به هم ریخته است، کارشناسان تاکید می‌کنند برای کاهش پیامدهای ناشی از ویروس کرونا توجه بیش از پیش به فاصله‌گذاری اجتماعی ضروری است.

دلایل بی‌تفاوتی شهروندان

یک شهروند گچسارانی گفت: من و خانواده‌ام بیشتر از ۴ ماه است که جز با استفاده از ماسک و آن هم در زمان‌های ضروری از خانه بیرون نرفته‌ایم و این باعث خستگی روحی ما شده است.

مژگان احمدی افزود: روزگار به‌سختی می‌گذرد. به عقیده وی، استفاده از ماسک در گرمای تابستان بسیار سخت است و به همین دلیل، بیشتر شهروندان ماسک بر چهره ندارند.

شهروند دیگری معتقد است رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیاز به قانون دارد و با وجود قانون، شهروندان پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کرونا را رعایت می‌کنند و در غیر این صورت مشمول جریمه خواهند شد.

محمدعلی روایی تاکید کرد که در اوایل شیوع بیماری کرونا در کشور برخی قوانین موجب شد هموطنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و تعداد مبتلایان هم کم بود، اما زمانی که آن قوانین فراموش شد، مردم به رعایت بهداشت بی‌توجهی نشان دادند و شمار مبتلایان افزایش یافت.  

راهکارهای پیشگیرانه از دیدگاه مردم

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بازار و مراکز عمومی گچساران بسیار شلوغ است و امکان فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد، از مسئولان درخواست می‌شود برای خلوت کردن خیابان‌ها چاره‌اندیشی کنند.

روایی با اشاره به اینکه محدودیت برای اصناف در شرایط اقتصادی کنونی بسیار سخت اما سلامت و جان شهروندان مهم‌تر از معیشت آنان است، افزود: نیاز است فعالیت برخی از اصناف پرخطر تعطیل شود یا دست‌کم برای رعایت مراقبت‌های بهداشتی جدیت بیشتری به خرج دهند.

یک فروشنده مواد غذایی بیان کرد: تعدادی از مشتریان او مسافران خوزستانی و بوشهری هستند، بیشتر شهروندان در خانه ماندن را فراموش کرده‌اند و مسئولان باید با اعمال محدودیت‌های ترافیکی از ورود خودروهای استان‌های با وضعیت قرمز به گچساران جلوگیری کنند.

محمد آقایی افزود: مسافرانی که از استان‌های با وضعیت قرمز وارد گچساران می‌شوند تا به مناطق خوش‌آب و هوای یاسوج و سی‌سخت سفر کنند در صورت ناقل بودن می‌توانند تعداد زیادی را از طریق خودپردازها، جایگاه‌های سوخت خودرو و رستوران‌ها به ویروس کرونا مبتلا کنند.

یک مسافر خوزستانی گفت: تعداد بیماران کرونایی در استان ما زیاد شده و ما از در خانه ماندن خسته شده‌ایم. به همین خاطر به استان کهگیلویه وبویراحمد که احتمال ابتلا کمتر است، سفر کرده‌ایم.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ما که آیا فکر نمی‌کنید که سفر شما به کهگیلویه  وبویراحمد می‌تواند تهدیدی برای جان مردم این استان باشد اظهار کرد: ما چند روزی مهمان هستیم و استان را ترک می‌کنیم.

گچساران در وضعیت نارنجی کرونا

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت:  گچساران دومین شهرستان کهگیلویه و بویراحمد از نظر شیوع بیماری کرونا است.

پرویز یزدان‌پناه افزود: هم‌اکنون شهرستان‌های گچساران و چرام در وضعیت نارنجی بیماری کرونا قرار دارند.

وی در مورد بقیه شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: بویراحمد در وضعیت زرد و بقیه شهرستان‌ها در وضعیت سفید قرار دارند.

یزدان‌پناه بدون ارائه آماری اعلام کرد: تعداد بیماران کرونایی استان روند افزایشی دارد.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون ۲۰ درصد نمونه‌هایی که به صورت روزانه در کهگیلویه و بویراحمد مورد آزمایش قرار می‌گیرند کرونای مثبت دارند، در حالی که اردیبهشت ماه این آمار ۵ درصد بود.

برنامه‌های پیشگیرانه شبکه بهداشت و درمان 

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: با توجه به روند افزایشی بیماری کرونا در این شهرستان اقدام‌های پیشگیرانه با جدیت بیشتری در حال انجام است، اما کنترل بیماری نیازمند مشارکت بیشتر مردم در مراقبت‌های بهداشتی است.

آرمین غلامیان افزود: خرداد ماه امسال ۲۱۷۰ مورد بازرسی از اصناف، مدارس، کارگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، مساجد، بقاع متبرکه، دفاتر پیشخوان و سایر مکان‌های عمومی این شهرستان انجام گرفت.

وی عنوان کرد: بیشترین بازدیدهای خرداد ماه با ۱۷۰۸ مورد از مراکز تهیه و توزیع موادغذایی گچساران انجام شده است.

غلامیان گفت: در این بازدیدها ۶ واحد صنفی به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا تعطیل شدند و به ۵۰ واحد دیگر اخطار داده شد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گچساران تصریح کرد: ۱۱۷۰ مورد تست بیماری کرونا از دیگر اقدام‌ها برای کنترل بیماری در این شهرستان در خرداد امسال بوده است.

غلامیان اظهار کرد: پیگیری و ارائه خدمات مشاوره به ۵۶۲۶ نفر از شهروندان دارای علائم مشکوک یا اطرافیان بیماران کرونایی از دیگر خدمات انجام‌شده برای پیشگیری از انتشار بیماری کرونا در گچساران بوده است.

وی عنوان کرد: خرداد ماه امسال ۹ هزار عدد ماسک، ۱۳۰ بسته دستکش و ۳۵۰ عدد گان بین مراکز جامع سلامت این شهرستان توزیع شده است.

غلامیان افزود: برای آگاهی‌بخشی به شهروندان ۲۰۰ تراکت آموزشی برای نصب در مجاورت عابربانک‌ها و ۳۰۰ نسخه پمفلت آموزشی درباره بیماری ویروس کرونا بین دستگاه‌های اجرایی توزیع شده است.

افزایش چشمگیر بیماران کرونایی

فرماندار گچساران با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان از خرداد ماه تاکنون مبتلا شده‌اند از احتمال بازگشت محدودیت‌ها در صورت ادامه روند کنونی خبر داد.

علی خوان‌پایه افزود: افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در خرداد امسال در این شهرستان ۲.۵ برابر افزایش یافته که نگران‌کننده است و باید به این موضوع توجه ویژه شود.

وی تصریح کرد: مردم هشدارهای مسئولان و کادر درمانی در خصوص ویروس کرونا را جدی بگیرند و به دستورالعمل‌های ابلاغی در این زمینه عمل کنند.

خوان‌پایه گفت: ویروس کرونا بر خلاف تصور عامه مردم در تابستان ضعیف نشده و تعداد مبتلایان افزایش یافته است.

فرماندار گچساران اظهار کرد: ازسر گیری زندگی عادی، توجه نکردن به رعایت فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی از عوامل افزایش بیماری کرونا در این شهرستان است.

خوان‌پایه تصریح کرد: حضور در تجمعات، مراسم ختم و عروسی و همچنین مکان‌های پرازدحام خطر شیوع و انتقال ویروس کرونا در این شهرستان را افزایش داده است.

وی گفت: بازگشایی صنوف و سفر برخی از شهروندان گچسارانی به استان‌های خوزستان و بوشهر موجب جهش چشمگیر تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این شهرستان شده است.

خوان‌پایه تصریح کرد: در حال حاضر، استفاده از ماسک برای مراجعان وکارکنان دستگاه‌های اجرایی اجباری است و با افرادی که دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی نگیرند برخورد می‌شود.

وی اظهار کرد: از ابتدای انتشار ویروس کرونا در اسفند سال ۱۳۹۸ تاکنون ۲۱۴۳ مورد نمونه‌گیری در گچساران انجام شده است.

شهرستان ۱۲۶هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهکیلویه و بویراحمد قرار دارد.

کد خبر 526240

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha