مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان از انجام ۳۵۰ مورد زنده‌گیری انواع مار طی سه ماه ابتدای سال ۹۹ در این شهر خبر داد.

مارگیری

به گزارش همشهری‌آنلاین، رضا میرزایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به اینکه در بهار ۹۹، ۳۵۰ مورد زنده‌گیری انواع مارها در منازل شهروندان و محیط شهری به وسیله آتش‌نشانان کرمان انجام شد، لازم است شهروندان در خصوص نحوه محافظت از خود در برابر مارها و اقدامات اولیه هنگام مارگزیدگی، آگاه باشند.

وی افزود: مارهای سمی، سر مثلثی بزرگتر از عرض بدن، مردمک چشم بیضی‌شکل و فرورفتگی در بین دو چشم دارند. در مارهای سمی دندان‌های نیش از سایر دندان‌ها بزرگتر و به خوبی قابل تشخیص است، آن‌ها دم کوتاه و معمولا پوستی رنگین و پر از خط و خال دارند.

میرزایی بیان کرد: مارهای غیرسمی سر گرد یا بیضی دارند و از قسمت میانی بدن تا دم باریک می‌شوند. مارهای نیمه‌سمی همه مشخصات مارهای غیرسمی را دارند و تنها تفاوت آن‌ها، دم متوسط‌شان است که کوتاه‌تر از مارهای غیرسمی و بلندتر از مارهای سمی است.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان ادامه داد: شهروندان اگر در طبیعت چادر می زنن، درب آن را ببندند؛ همچنین شیشه و درهای اتومبیل را باز نگذارند.

میرزایی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و رویش علف‌های زیاد در طبیعت، مردم از تردد غیرایمن در مکان‌هایی که دید کافی ندارند یا پر از گل و گیاه هستند، پرهیز کنند. شهروندان برای کوهنوردی و پیاده‌روی در طبیعت از کفش‌های ساقه‌بلند مانند چکمه و پوتین استفاده کنند.

وی افزود: اگر شخصی دچار مارگزیدگی شد، از شکافتن و مکیدن محل گزش یا تزریق مواد شیمیایی و دارویی در محل گزش خودداری شود.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر کرمان بر لزوم پرهیز از قرار دادن کیسه یخ در محل گزش تاکید و بیان کرد: در صورت مارگزیدگی، ابتدا باید سعی در آرام کردن بیمار کرد و ضمن بی‌حرکت نگه داشتن عضو دچار مارگزیدگی، آن ناحیه از بدن در سطحی پایین‌تر از قلب نگه داشته شود.

میرزایی ادامه داد: باید نسبت به دور کردن بیمار از محل آسیب و انتقال او در سریع‌ترین زمان به نزدیک‌ترین مرکز درمانی حتی در نبود علائم مارگزیدگی اقدام شود.

وی از شهروندان خواست در صورت دیدن مار در منزل و محیط اقامت خود از برخورد تهاجمی با آن پرهیز کنند و با حفظ خونسردی با شماره ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تماس بگیرند.

کد خبر 526154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha