نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شاخص‌های توسعه در کردستان، تصویب منطقه آزاد بانه – مریوان یکی از مطالبات اصلی و جدی مردم این استان است.

منطقه آزاد

به ‌گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، بهزاد رحیمی افزود: بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی مراجع و نهادهای مسئول استان کردستان در شاخص‌های مختلف توسعه در کشور جزو استان‌های آخر است.

وی ادامه داد: کردستان در زمینه جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش صنعت، یکی از استان‌های آخر کشور به شمار می‌رود و این وضعیت در میانگین درآمد سرانه نیز وجود دارد و در این بخش هم ما استان یکی به آخر کشور به شمار می‌رویم.

نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار این مهم، کردستان در بخش‌های مختلف از جمله معدن، آب، کشاورزی و … ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد که تاکنون از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده است.

وی اضافه کرد: استان کردستان ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با منطقه اقلیم عراق دارد، وجود این ظرفیت مهم امروز نه تنها مورد استفاده قرار نگرفته که با رواج ماجرای کولبری به یک تهدید اصلی برای کردستان تبدیل شده است.

رحیمی بیان کرد: کردستان می‌تواند به دروازه اصلی تجارت کشور تبدیل شود،  وجود این مرز مشترک با کشور عراق و همچنین ظرفیت‌های بالا در بخش‌های معدن و کشاورزی می‌تواند کردستان را به یکی از استان‌های برتر کشور در حوزه صادرات تبدیل کند و به همین دلیل باید در ابتدا زیرساخت‌های این مهم فراهم شود.

وی  ادامه داد: تبدیل بانه و مریوان به منطقه آزاد تجاری موضوع مهمی است. ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان سال‌هاست مطرح شده و بعد از حواشی مختلف، هم اکنون مصوبه این اقدام از سوی شورای نگهبان با ایراداتی مواجه شده است.

عضو مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در آخرین پیگیری‌های انجام شده در راستای تسریع در تصویب منطقه آزاد تجاری بانه – مریوان، جلسه در مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار شد و در خصوص اهمیت تصویب این مهم و مطالبه جدی مردم کردستان در خصوص آن بحث و بررسی انجام گرفت.

ایراد شورای نگهبان به مصوبه ایجاد مناطق آزاد تجاری در کشور

وی عنوان کرد: هم اکنون مصوبه تصویب هشت منطقه آزاد تجاری که همه آنها مربوط به استان‌های مرزی است، با مشکل مواجه شده است، ایراد شورای نگهبان به این مصوبه وضعیت کنونی حاکم بر منطقه آزاد تجاری است.

رحیمی افزود: در حال حاضر بخش اصلی کارکرد مناطق آزاد تجاری فراموش شده است و آنها به دروازه‌های واردات کالای بی کیفیت تبدیل شده‌اند در حالی که مناطق آزاد تجاری باید مسیر کمک به توسعه صادرات در کشور باشند.

وی اظهارکرد:  در این نشست توضیحاتی در خصوص اهمیت تبدیل بانه و مریوان به منطقه آزاد تجاری داده شد، انتظار می‌رود که در سایه پیگیری‌های انجام شده از سوی اعضای مجمع نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی و کشوری هر چه سریع‌تر زمینه برای تصویب منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان فراهم شود.

نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتی که این منطقه آزاد تجاری به تصویب برسد می‌توان شاهد تحولات جدی در استان کردستان در تمامی بخش‌ها از جمله صادرات کالا به کشور عراق باشیم.

تقویت زیرساخت‌های توسعه در کردستان ضروری است

وی بیان کرد: در کنار تلاش‌ها برای تصویب منطقه آزاد تجاری بانه – مریوان، باید زیرساخت‌های لازم برای این مهم نیز تامین می‌شود، پیگیری در راستای تسریع در احداث و بهره برداری از فرودگاه سقز به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی این مهم یکی از اولویت‌های اصلی است.

رحیمی همچنین تسریع در اتصال سنندج به خط راه‌آهن همدان و در ادامه آن احداث راه‌آهن سنندج – مریوان یکی دیگر از نیازهای اصلی برای توسعه و تقویت صادرات در کردستان به شمار می‌رود، گفت: ما در مجلس شورای اسلامی تلاش برای ارتقاء زیرساخت‌های ارتباطی استان کردستان را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با تاکید مجدد در راستای حمایت‌های بیشتر مسئولان دولتی از امر توسعه در استان کردستان، اظهار کرد: کردستان نیازمند توجه و نگاه ویژه دولت است و به همین دلیل انتظار می‌رود که همه مدیران استانی و کشوری به این مهم توجه داشته و زمینه برای توسعه و پیشرفت استان کردستان در تمامی بخش‌ها را فراهم کنند تا شاهد رشد و ارتقاء زیرساخت‌های مختلف در این استان باشیم.

کد خبر 526135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha