چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مردم گرجستان برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور، روز چهارشنبه ۲۱ مه پای صندوق‌های رای رفتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مراکز رای گیری در گرجستان از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب به وقت محلی به اخذ آرای مردم این کشور ۴.۷ میلیون نفری خواهند پرداخت.

نتایج نظر سنجی‌های انجام شده نشانگر آن است که حزب نهضت متحد ملی به احتمال زیاد اکثریت خود را در پارلمان ۱۵۰ نفره گرجستان حفظ خواهد کرد. اما مخالفان ضمن رد نتیجه این نظر سنجی گفته‌اند این نتیجه جعلی است، آن‌ها همچنین تهدید کرده‌اند در صورت بروز تقلب در انتخابات پارلمانی گرجستان دست به تظاهرات خواهند زد.

لوان گاچچیلادزه رهبر مخالفان اعلام کرد که در صورتی که مقامات نتیجه واقعی انتخابات را اعلام نکنند، ازطرفدارانش خواهد خواست که به سمت دفتر کمیسیون انتخاباتی حرکت کنند.

رهبر مخالفان دولت گرجستان در حالی تهدید به انجام تظاهرات گسترده در صورت بروز تقلب در انتخابات کرده است که نتایج نظر سنجی موسسه گرینبرگ کینلان روزنر که مقر آن در واشنگتن قرار دارد، نیز حکایت از پیروزی حزب میخاییل ساکاشوویلی رییس جمهوری کنونی گرجستان در انتخابات پارلمانی دارد.

براساس نتایج این نظر سنجی اخیر پیش بینی شده است که حزب نهضت متحد ملی 43 درصد ارا انتخابات پارلمانی گرجستان را کسب کند. نتایج این نظر سنجی همچنین حکایت از آن دارد که حزب تازه تاسیس نهضت دموکرات مسیحی با ۱۴ درصد آرا در مقام دوم قرار خواهد گرفت. این نظر سنجی که ۱۲۰۰ نفر از مردم گرجستان در آن مشارکت داشتند، پیش بینی کرده است که حزب شورای مخالفان متحد به رهبری گاچچیلادزه نیز ۱۱ درصد آرا را کسب خواهد کرد.

میخاییل ساکاشوولی در آخرین سخنان خود پیش از برگزاری این انتخابات خواستار حفظ اتحاد ملی شد و ادعا کرد: در صورتی که مردم گرجستان اتحاد خود را حفظ نکنند روسیه از موقعیت استفاده خواهد کرد.

ساکاشوویلی افزود: ما باید نسبت به اهمیت این انتخابات وقف باشیم. دشمن ما می‌خواهد انتخابات منجر به بروز بحران و درگیری داخلی شود. دشمن ما می‌خواهد تضعیفمان کند. ما باید در قبال این اقدامات ارزش‌های اصلی خود یعنی آزادی و دموکراسی را مستحکم کنیم.

در پی سخنان ساکاشوویلی مبنی بر این که دو کشور روسیه و گرجستان به جنگ نزدیک شده‌اند. تنش میان دولت‌های مسکو و تفلیس در آستانه انتخابات پارلمانی گرجستان به اوج خود رسیده است.

مناقشه دو طرف زمانی اوج گرفت که روسیه اعلام کرد روابط نزدیکی با مناطق جدایی طلب آبخازیا و اوستیا بر قرار خواهد کرد.در همین حال جدایی طلبان آبخازیا نیز دولت گرجستان را به ساقط کردن هواپیماهای جاسوسی این کشور تهدید کرده‌اند.

تحلیل گران امور سیاسی اما معتقدند که قصد گرجستان مبنی بر پیوستن این کشور به ناتو(سازمان پیمان اتلانتیک شمالی) عامل اصلی بروز بحران میان دولت‌های مسکو و تفلیس است.

دیپلمات‌ها و تحلیل گران نزدیک به محافل غربی نیز اعلام کرده‌اند: اگر گرجستان به دنبال حمایت غرب در مناقشه این کشور با روسیه بر سر دو منطقه جدایی طلب آبخازیا و اوستیا است، باید انتخابات پارلمانی را بی‌طرفانه و منصفانه برگزار کند.

کد خبر 52613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز