خوشه جدید شیوع کرونا و آغاز موج دوم بیماری در پکن پایتخت چین باعث شده است عبارت آیا آزمایش کرونا داده اید؟ بیش از هر جمله دیگری در میان مردم این شهر به گوش برسد.

Beijing

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دفتر پکن ایرنا این روزها صف های طویلی از مردم دیده می شود که در پایتخت ۲۱ میلیون نفری چین، منتظر دادن آزمایش کرونا هستند تا زودتر بتوان اوضاع را به حال عادی بازگرداند.

استفاده از فناوری‌های نظارتی برای آگاهی از ارتباطات مردم و رفت و آمدهای آنها نیز از جمله مسایل دیگری است که می تواند حتی در آینده نیز برای مقابله با این بیماری و بیماری های عفونی دیگر به کار گرفته شود.

آمارها نشان می دهد بیش از ۳ میلیون نفر از مردم در پکن تا حالا آزمایش کرونا داده اند که معادل تقریبی ۱۵ درصد از کل جمعیت شهر است و در هر منطقهای و مجتمعی که مواردی از ابتلا گزارش شود همه موظف به دادن آزمایش هستند.

کمیسیون بهداشت ملی چین و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های این شهر هنوز نتوانسته اند معمای بازگشت ویروس کرونا به پکن پس از ۵۵ روز صفر بودن شمار مبتلایان را بیابند و در شرایطی که اوضاع در سراسر کشور عادی است وضعیت در پکن کماکان نگران کننده است و دهها منطقه در قرنطینه کامل قرار گرفته است و بدون آزمایش کرونا با نتیجه منفی، کسی حق ورود و خروج از پکن ندارد.

«وو زون یو» ویروس شناس مشهور این مرکز میگوید که در آینده به دلیل گرفتن این آزمایش ها در سطح وسیع شمار مبتلایان بیشتر خواهد بود اما شیوع بیماری در پایتخت تحت کنترل قرار گرفته است.

  • منشا شیوع جدید در پکن چیست

در حالی که گفته می شود ویروس از بزرگترین بازار شهر پکن به نام «شین فادی» به بیرون سرایت کرده است دانشمندان در هنگ کنگ و چین گفته اند که این ویروس از مواد غذایی به انسان منتقل نمی شود و تاکنون اسنادی دال بر انتقال ویروس از مواد غذایی به انسان منتشر نشده است.

در سطح شهر از همه کسانی که از روز ۱۰ خرداد به این بازار مراجعه کرده اند و همه کارکنان رستوران ها و افرادی که مواد غذایی را در خانه های تحویل می دهند تست کرونا گرفته شده است بیشترین موارد در منطقه فونگ تای در جنوب چین بوده است که به این بازار نزدیک است از جمله در روز شنبه که موارد ابتلا در پکن ۱۷ نفر اعلام شد که ۱۵ نفر در فونگ تای و ۲ نفر در منطقه داشینگ بوده است.

استفاده از شبکه داده‌های نظارتی هم اگرچه بسیار مطلوب بوده اما باعث نگرانی هایی هم در میان مردم شده است از جمله یکی از ساکنان به نام «وانگ لیانگ» می‌گوید که من در این مدت اعلام شده هیچ رفت و آمدی به بازار نداشته‌ام اما کد سلامت من که باید سبز باشد علامت قرمز را نشان می دهد به این معنا که به آنجا رفته و یا از آنجا عبور کرده‌ام و به هرصورت مشمول دادن آزمایش کرونا شده‌ام.

البته شمار دیگری از ساکنان هم گفته اند که مشمول همین شرایط شده اند اما نهایتا مشخص شد که آنها به فاصله چند کیلومتری از این بازار و در حالی که با خودرو عبور می کرده اند شناسایی شده و تحت نظارت قرار گرفته اند و به رغم اینکه حتی توقفی در آنجا نداشته اند باید آزمایش بدهند.

  • سامانه نظارتی برای آگاهی از تردد مردم در پکن

«وو جینگ یو» ۵۱ ساله معلم یک آموزشگاه در شهر تیان جین در شرق پکن می گوید من ماه جاری در پایتخت بودم و وقتی به تیان جین بازگشتم کد سلامت من قرمز شده بود چون فقط با مترو از نزدیکی آن بازار عبور کرده بودم و باید آزمایش بدهم.

هر کسی که مشمول این مقررات شود باید برای انجام آزمایش ۲۰۰ یوان معادل ۲۸ دلار پرداخت کند.

چین یک سامانه بسیار وسیع نظارتی برای آگاهی از تردد مردم ایجاد کرده است که شامل میلیون ها دوربین در سطح شهر و تقویت سامانه های مخابراتی و ارتباطی، کنترل فرد با شماره تلفن همراه و همچنین کدهای بهداشتی و بارکدهای مخصوص و همچنین نصب سامانه های شناسایی چهره در نقاط مختلف است.  

به هر صورت ظاهرا در پایتخت چین و البته سراسر کشور مردم به این نتیجه رسیده‌اند که باید از این الگوی نظارتی عمدتا دولتی تبعیت کنند و زندگی برای آنها مهمتر از آزادی است و اگر به این مقررات در شرایط فعلی تن ندهند شاید آینده ای هم در انتظارشان نباشد.

کد خبر 526039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha