مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه با اعلام اینکه آتش در منطقه حفاظت‌شده «بوزین و مرخیل» پاوه همچنان شعله‌ور است، گفت: آتش‌سوزی در این منطقه از روز پنجشنبه ۵ تیر آغاز شده و باوجود چندین بار مهار، همچنان ادامه دارد.

آتش سوزی منابع طبیعی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فریدون یاوری شنبه هفتم تیر که در محل آتش‌سوزی در منطقه بوزین و مرخیل حضور داشت، افزود: دلیل آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست، آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده از ساعات اولیه بامداد پنجشنبه پنجم تیرماه آغاز شده و در ۲ روز اخیر چندین بار از سوی نیروهای مردمی، محیط‌زیست، منابع طبیعی و سایر دستگاه‌ها مهار شد اما به دلیل وزش باد آتش بازهم شعله‌ور شد.

او گفت: متأسفانه باوجود تلاش تمامی مسئولان شهرستان، مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی، سازمان‌های مردم‌نهاد به‌ویژه انجمن محیط‌زیستی ژیوا، نیروهای مردمی دوستدار طبیعت و نیروهای نظامی و محیط بانان محیط‌زیست شهرستان‌های روانسر، جوانرود، پاوه و ثلاث باباجانی همچنان آتش‌سوزی در منطقه ادامه دارد.

یاوری افزود: باتوجه به سخت گذر بودن و مرزی بودن منطقه و شرایط سخت برای کنترل آن، شعله‌های آتش پس از چندین مرحله اطفا دوباره شعله‌ور شد.

وی تصریح کرد که نیروهای محیط‌زیست، منابع طبیعی و مردمی اکنون در قسمت پایین این منطقه در حال مهار آتش هستند و برای مهار قسمت‌های بالایی نیز منتظر آتش‌نشانی پاوه هستیم.

او گفت: امسال تاکنون این دومین آتش‌سوزی در این منطقه حفاظت‌شده است، هنوز میزان دقیق خسارات و آتش‌سوزی این منطقه برآورد نشده و پس از مهار کامل میزان خسارات را بررسی و اعلام خواهیم کرد.

منطقه حفاظت‌شده بوزین و مرخیل باهدف حمایت از گونه باارزش شوکا و ارزش‌های رویشگاهی با مساحت ۲۳ هزار و ۷۲۴ هکتار در پاییز ۱۳۷۴ به‌عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال ۱۳۷۸ حفاظت‌شده اعلام شد.

شهرستان پاوه در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی استان کرمانشاه و در منطقه‌ای کوهستانی واقع‌شده که بیش از ۷۷ هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع دارد، منطقه حفاظت‌شده بوزین و مرخیل حدود ۲۳ هزار ۷۲۴ هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع‌شده است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

در این استان سه منطقه حفاظت‌شده شامل منطقه حفاظت‌شده بیستون که ۵۴ هزار هکتار است، بوزین و مره‌خیل در پاوه ۲۳ هزار هکتار و قلاجه هم حدود ۴۳ هزار هکتار است.

بلوط ایرانی، بنه، زیتون، ارغوان، گلابی وحشی، کیکم، زالزالک، زبان گنجشک، آلوچه، ختمی، لاله واژگون از پوشش‌های گیاهی این منطقه حفاظت‌شده است. همچنین بز و پاژن، شوکا، قوچ و میش، پلنگ، سنجاب ایرانی، گربه وحشی، گرگ، روباه، تیهو، کبک، عقاب، گنجشک‌سانان و … از گونه‌های جانوری این منطقه است.

شوکا نماد زیست‌محیطی استان کرمانشاه و یکی از گونه‌های کمیاب جانوری این استان است که به گفته مسئولان محیط‌زیست استان کرمانشاه هم‌اکنون نزدیک به ۲۰ راس شوکا در منطقه بوزین و مرخیل شهرستان پاوه محافظت می‌شود.

کد خبر 525866

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha