یک چاپخانه‌دار با اشاره به شیوع رکود کاری از چاپخانه‌دارانی خبر داد که برای تامین هزینه‌های خود دستگاه‌های چاپ را به قیمت آهن می‌فروشند.

دستگاه چاپ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا، شهاب قاسمی‌پناه فعال حوزه چاپ، با اشاره به وضعیت چاپخانه‌داران در ماه‌های آغازین سال ۱۳۹۹ عنوان کرد: فعالیت بسیاری از همکاران ما در بخش چاپ مطبوعات و نشر به دلیل بیماری کرونا از اسفند تا اواسط اردیبهشت متوقف شد. تا پیش از آن خدمات چاپی برای سراسر کشور انجام می‌دادیم اما چون توزیع متوقف ماند، تیراژ کم شد و به استان تهران محدود شدیم.

وی افزود: از سوی دیگر خریداران مطبوعات که نگران انتقال ویروس از طریق روزنامه‌ها و نشریات بودند، تمایلی به خرید نداشتند و ترجیح می‌دادند که اطلاعات خود را از طریق فضای مجازی دنبال کنند. این وضعیت، معضلی برای ما همکاران بود و تیراژ را روزبه‌روز کاهش داد.

قاسمی‌پناه با بیان اینکه در این مدت با شرایط سخت کار را ادامه دادیم، گفت: کمترین میزان تیراژ ما ده هزار نسخه بود اما اکنون به دو –سه هزار نسخه رسیده است و در این میان من مجبور شدم یکی از دستگاه‌ها را به قیمت آهن کیلویی بفروشم؛ زیرا ادامه کار با سختی همراه بود.

وی تاکید کرد: با شروع سال جدید نیز طی یکی دو هفته گذشته تعدادی از همکاران ما نیز قصد فروش دستگاه‌هایشان را به قیمت آهن دارند؛ دستگاه‌هایی که برای خریداری آن‌ها دلار از کشور خارج شده و سرمایه کشور هستند. این دستگاه‌ها در زمان ارزانی دلار خریداری شده‌اند اما صاحبانشان راضی‌اند آن‌ها را به قیمت آهن بفروشند تا هزینه‌های خود را جبران کنند.

قاسمی‌پناه با بیان اینکه برخی از همکاران که در حوزه نشر و افست کار می‌کنند نیز در این ماه‌ها آسیب زیادی دیده‌اند، ادامه داد: بسیاری از فعالان این حوزه با آغاز سال ۱۳۹۹ با ۲۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند؛ زیرا بازار خرید کتاب چندان رونق ندارد و نسبت به سال گذشته آن‌ها هم روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند.

وی با اشاره به امیدواری چاپخانه‌داران به شروع فصل تابستان گفت: برخی از همکاران چاپخانه‌دار امید دارند با شروع فصل تابستان که مدارس تعطیل می‌شود، بچه‌ها به سراغ کتاب بروند و خانواده‌ها برای فرزندانشان کتاب خریداری کنند تا شاید بازار این حوزه تکانی بخورد.

این چاپخانه‌دار کاهش تیراژ کتاب‌ها را یکی از آسیب‌های جدی فعالیت چاپخانه‌داران دانست و عنوان کرد: بسیاری از کتاب‌ها که چاپ جدید هستند، تنها در ۲۰۰ یا ۵۰۰ نسخه منتشر می‌شوند. حتی ناشران هم با ناامیدی کتاب را چاپ می‌کنند و نگران فروش کتاب‌ها هستند.

کاهش حق بیمه کارگران چاپ کمکی برای تولیدکنندگان

قاسمی‌پناه همچنین به شروع فعالیت‌ها از ۱۵ اردیبهشت اشاره کرد و گفت: در این میان چند بار با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تماس داشتیم و قول‌هایی از سوی معاون رییس‌جمهور دادند که برای عبور از این فشار بر اساس فهرست کارکنان هر چاپخانه یک‌سری کمک نقدی واریز شود اما همان زمان هم معتقد بودم که این کار به سختی عملیاتی می‌شود.

وی افزود: در این زمینه دولت می‌توانست تا زمانی که بیماری کرونا وجود دارد، درباره حق بیمه تامین اجتماعی به واحدهای صنفی کمک کند و به عنوان مثال اکنون که سازمان تامین اجتماعی ۳۰ درصد از کارگر و کارفرما حق بیمه‌ می‌گیرد، در دوران گذر از کرونا مثل بخش کشاورزی سه درصد-هفت درصد (ده درصد) دریافت کند.

قاسمی‌پناه با توضیح درباره مبالغ بالای حق بیمه کارگران توضیح داد: دریافت نشدن ۲۰ درصد حق بیمه در پرداخت به تامین اجتماعی برای کارفرما انگیزه‌ای ایجاد می‌کند که کارگر خود را حفظ کند. از سوی دیگر؛ این کار به اصطلاح یک اقدام جیب‌به‌جیب است زیرا آن مبلغی که دولت می‌خواهد کمک کند، عملا با تامین اجتماعی تعامل دارد و در نهایت به نفع کارگر است که در کار خود ثبات دارد.

وی یادآور شد: این اقدام به نفع کارفرما برای روشن نگه داشتن چراغ مجموعه هم موثر است. به‌عنوان مثال؛ ما در مجموعه خود ماهانه حدود ۵۰ میلیون تومان حق بیمه پرداخت می‌کنیم و اگر این مبلغ یک سوم شود، ۱۶ میلیون می‌شود و کارفرما مبلغی حدود ۳۰ میلیون تومان صرفه‌جویی می‌کند و می‌تواند حقوق کارگران خود را پرداخت کند.

قاسمی‌پناه با بیان اینکه من این پیشنهاد را دادم اما از سوی وزارت ارشاد به من گفتند که عملی نیست، گفت: به من گفتند که برای این موضوع نظر معاون رئیس جمهوری این نیست و قصد دارند که این کمک نقدی باشد اما از اردیبهشت تا تیر ماه که در آن هستیم هیچ مبلغی دریافت نکرده‌ایم.

مشکلات همیشگی واردات مواد اولیه

قاسمی‌پناه همچنین درباره بخش دیگر مشکلاتی که فعالان حوزه چاپ با آن روبه‌رو هستند، توضیح داد: ما تا سال گذشته واردکننده مواد اولیه بودیم اما با وضعیت ارز دولتی واردات را متوقف کردیم و از آنجایی که بازار خوابیده است، واردکنندگان نیز دچار مشکل شده‌اند و برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد که کالای مورد نیاز چاپ مثل مرکب و زینک را وارد کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از واردکنندگان برای ورود کالاهای مورد نیاز اهالی چاپ با توجه به وضعیت کنونی، بازار خواب سرمایه خود را حساب می‌کنند. از سوی دیگر؛ ارز دولتی در سال گذشته فقط به کاغذ و زینک اختصاص داده شد و به دلیل گرانی، وارد کردن برای آن‌ها به صرفه نبود.

قاسمی‌پناه با اشاره به پیگیری تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه چاپ مطبوعات و نشر گفت: طبق پیگیری‌هایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم، متوجه شدیم ۴۰ میلیون دلاری که برای یارانه اختصاص داده‌اند، قرار است فقط به کاغذ داده شود. در این میان باید گفت اگرچه کاغذ کالای مهمی است اما کالاهای تاثیرگذار و مهم دیگری هم در این حوزه مورد نیاز است.

وی با توضیح درباره اهمیت زینک برای صنعت چاپ و نشر کشور عنوان کرد: با تیراژهای پایین کتاب، اگر زینک با ارز آزاد یا نیمایی وارد شود، قیمت نهایی کتاب با بهای کاغذ برابری می‌کند. اما در شرایط کنونی اگرچه کاغذ را با قیمت کمتری خریداری می‌شود اما ناشر برای خرید زینک باید هزینه دو برابری پرداخت کند.

قاسمی‌پناه دامنه مشکلات مواد اولیه صنعت چاپ را مختص کاغذ و زینک ندانست و گفت: در حوزه تامین مرکب نیز مشکلات زیادی بر سر راه ما وجود دارد. اسفند ماه سال گذشته مرکب را به‌قیمت کیلویی ۴۳ هزار تومان خریداری می‌کردیم اما اکنون کیلویی ۶۸ هزار تومان است؛ یعنی بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت! درحالی که این مرکب در یک کارخانه ایرانی تولید می‌شود و مواد اولیه آن از خارج کشور تامین می‌شود.

وی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی دستمزد و حقوق کارگران، یادآور شد:‌ زمانی که مواد اولیه افزایش پیدا می‌کند، به‌طور طبیعی قیمت تمام شده نیز بالا می‌رود و دیگر برای ناشر صرف نمی‌کند که حتی همین تعداد محدود کتاب چاپ کند. نباید فراموش کنیم که قیمت‌های کنونی هنوز پایین است زیرا مواد اولیه چاپخانه‌ها از سال قبل مانده است و خریدهای جدید گران‌تر است و در پایان این کار برای ناشر صرفه اقتصادی ندارد.

قاسمی‌پناه تامین قطعات دستگاه‌ها و ماشین‌آلات چاپ را یکی از مشکلات جدی دست‌اندرکاران حوزه چاپ دانست و گفت: اغلب شرکت‌های سازنده ماشین‌های لیتوگرافی، چاپ و صحافی به دلیل اینکه اروپایی هستند ایران را تحریم کرده‌اند، در این پروسه قطعات باید به دبی یا ترکیه برود و از آنجا به ایران بیاید و چون ارز نیمایی به آن اختصاص پیدا نمی‌کند، خریداری آن برای چاپخانه‌داران هزینه‌های گزافی به همراه دارد.

خروج ارز با خرید دستگاه نهادهای دولتی

قاسمی‌پناه با بیان اینکه ما پنج سال پیش نامه‌ای به معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش نوشتیم، گفت: ما در این نامه خواهش کردیم به جای اینکه دستگاه چاپ به کشور وارد کنند که هر دستگاه حدود چهار تا پنج میلیون یورو قیمت دارد، ظرفیت چاپ را در بخش خصوصی تقسیم کنند تا این بخش رونق پیدا کند.

وی یادآور شد: طی دو سال گذشته باخبر شدیم که دستگاه‌هایی با ارزش امروزی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به کشور وارد کردند؛ درصورتی که اگر چاپ کتاب‌های درسی از سوی وزارت آموزش و پرورش به چاپخانه‌های کوچک و بزرگ بخش خصوصی واگذار می‌شد، به رونق آن‌ها می‌انجامید.

قاسمی‌پناه با بیان اینکه اجرایی شدن این پیشنهاد اثرات زیادی به همراه داشت، گفت: با این اقدام حجم زیادی کارگر بیکار نمی‌شد و ماشین‌ها بی‌استفاده باقی نمی‌ماند. اگر قرار است صنف چاپ رونق داشته باشد باید بخش‌های دولتی هم در این زمینه همکاری کنند و به جای واردات دستگاه و ماشین‌آلات کار را برون‌سپاری کرده و به بخش خصوصی بسپارند.

به گفته وی، بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دولتی هنوز هم قصد خریداری دستگاه چاپ و خروج ارز از کشور را دارند؛ این درحالی است که در گذشته بسیاری از چاپخانه‌های خصوصی این کار را انجام داده‌اند. اکنون ماشین‌آلات بسیار خوبی به همراه نیروی کار حرفه‌ای در کشور موجود است که فعالیت آن‌ها می‌تواند به رونق اقتصاد کشور کمک کند.

کد خبر 525821

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha