آذربایجان شرقی این روزها در حالی همچنان با دشواری‌های کرونا دست به گریبان است که آمار مبتلایان در آن روند صعودی دارد و کادر بهداشت و درمان پس از گذشت افزون بر پنج ماه از شیوع این ویروس مرگبار، از خستگی مفرط رنج می‌برند.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، در تبیین مشکلات ناشی از ویروس کرونا، ذکر این نکته کافی است که تاکنون سه پزشک و چهار پرستار در آذربایجان شرقی بر اثر ابتلا به ویروس، جان خود را از دست داده‌اند و ۹۵۰ نفر از حدود ۱۲ هزار کادر بهداشتی و درمانی درگیر با بیماری نیز بستری شده‌اند.

از سوی دیگر از مجموع ۱۶ هزار بیماری که تاکنون به کرونا در آذربایجان شرقی مبتلا شده اند، حدود ۶۱۰ نفر، معادل حدود ۳.۸ درصد آنان جان خود را از دست داده‌اند که رقم قابل توجهی است.

همچنین نباید این نکته را ناگفته گذاشت که انجام روزانه نزدیک به یکهزار تست و پاسخگویی به خیل شهروندان مشکوک به کرونا، خستگی پنج ماهه کادر بهداشت و درمانی آذربایجان شرقی را دوچندان می‌کند.

استفاده از ماسک و رعایت فاصله ۱.۵ متری تنها راه پیشگیری از کروناست

دکتر محمد حسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تنها راه مقابله با شیوع کرونا در جامعه، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاضبه یک و نیم متری است.

دکتر صومی گفت: جامعه پرستاری و پزشکی ما بشدت، خسته شده اند، اگر به خودمان رحم نمی کنیم به جامعه پزشکی و پرستاری رحم کنید.

وی افزود: تاکنون ۳ پزشک و ۴ پرستار از این استان جان خود را به دلیل بیماری کرونا از دست داده اند. با توجه به افزایش بستری‌های بیمارستانی به نظر می‌رسد ویروس در حال گسترش است و آذربایجان شرقی در وضعیت هشدار قرار دارد.

صومی گفت: تنها ۸ درصد جمعیت استان با ویروس مواجه شده اند، امکان انتشار ویروس بالا و با توجه به اجتماعات گسترده ای که در حال انجام است، رفته رفته تعداد بیماران نیز در حال افزایش است بطوری که روزانه ۴۰۰ نفر فرد مثبت در استان شناسایی می‌شود.

وی گفت: حداکثر تعداد روزانه بستری ۸۲۰ نفر بود و مطالعات نشان میدهد که هنوز به اوج درگیری با کرونا در استان نرسیده ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: روزانه ۵ درصد مبتلایان شناسایی شده در استان را کودکان زیر ۱۵ سال تشکیل می‌دهند، در نیمه دوم اردیبهشت و اوایل خرداد تعداد بستری و فوتی‌ها کاهش پیدا کرد، ولی بعد از آن افزایش یافت.

وی ادامه داد: با استفاده از ماسک به همراه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله یک و نیم متری جلوی انتشار ویروس گرفته می‌شود.

صومی اظهار کرد: عروسی‌ها و عزاداری‌ها به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی بیشترین کانون انتشار ویروس هستند.

وی بیان کرد: ما به مردم توصیه می‌کنیم برای تشییع پیکر عزیرانشان در تعداد محدود حضور یابند، ولی از طرف دیگر با برگزاری مجالس عزا در منزل، کانون انتشار ویروس می‌شوند، مراسمات عروسی در استان داشتیم که تعداد بسیاری در آن مراسم به کرونا مبتلا شدند. تا این لحظه ۱۵ هزار و ۷۵۶ فرد مبتلا در استان شناسایی شده که ۶۰۷ نفر معادل ۳.۸ درصد مبتلایان جان باخته اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: روزانه حدود ۱۲۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند، هم اکنون حدود ۶۳۰ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.  

وی خاطرنشان کرد: قرمز بودن یک استان هشدار برای اصلاح رفتار است، ترس ما این است که در پاییز آنفولانزا بر کووید ۱۹سوار شود. اگر همه ماسک بزنند و پروتکل‌های ابلاغی اجرا و فاصله گذاری اجتماعی به خوبی رعایت شود، انتقال ویروس کمتر خواهد شد.

زنان خانه دار در صدر مبتلایان به کرونا در آذربایجان شرقی

دکتر عباسعلی درستی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: در آذربایجان شرقی رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت به کل کشور خوب است. از نظر آمار ابتلایان به ویروس کووید ۱۹ در استان، بیشترین درصد مربوط به زنان خانه دار بوده که ۲۸ درصد میتلایان را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: در ۱۰ روز اخیر بالاترین آمار مبتلایان به کرونا در بناب و چاراویماق بوده و از ابتدای شیوع بیماری تا به امروز شهرستان‌های اهر، بناب، میانه، هریس و هشترود بالاترین آمار ابتلا به کووید ۱۹ را داشته اند.

مادر باردار کرونایی فوتی نداشتیم 

روزبه رجایی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: هیچ فوتی از میان مادران مشکوک و بستری شده در بخش کرونا نداشته ایم، بطوری که تمامی ۲۴ مادر بستری در بخش ای سی یو و ۶ مادر تحت مراقبت‌های ویژه هیچ کدام جان خود را از دست نداند.

رجایی افزود: از همان ابتدا تمامی بیمارستان‌های استان آماده ارایه خدمات به بیماران بودند، در حدود یکهزار و ۲۰۰ تخت برای بستری این بیماران اختصاص داده شد و در خصوص تخت‌های ویژه نیز با کمبودی مواجه نشدیم.  

وی ادامه داد: تا کنون ۱۴ هزار و ۹ مورد بستری در استان انجام شده که ۱۲ هزار و ۶۴۵ نفر ترخیص شده و در حال حاضر ۶۳۷ مورد بستری هستند.  

کمبودی در اقلام بهداشتی نداریم

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین گفت: در تمام داروخانه‌های استان ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده وجود دارد و تمامی اقلام به صورت عادلانه در سطح داروخانه‌های استان توزیع شده است.  

دکتر نعمتی با تاکید بر لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و حفاظت فردی، ادامه داد: در ابتدای شیوع بیماری میزان تولید ماسک‌های سه لایه جراحی در استان حداکثر ۵ هزار عدد توسط یک واحد دانش بنیان بود که امروز این میزان به ۵۰۰ هزار عدد رسیده است.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید ماسک ان ۹۵ استاندارد نیز در روزهای اول صفر بود و با دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو و سازمان انرژی اتمی توانستیم این ماسک را در استان تولید و نیاز کشور را تامین کنیم به طوری که اکنون توان صادرات هم داریم.  

نعمتی اضافه کرد: برای ۶۰ واحد تولیدی مجوز تولید محلول صد عفونی کننده صادر شد که در ابتدا به دلیل مشکل تامین الکل با مشکل مواجه شدیم، ولی در وضعیت فعلی محلول‌های ضد عفونی در همه داروخانه به وفور وجود دارد بطوری که اکنون گلایه نسبت به بازار فروش است و بخشی از الکلی که وارد شده هنوز در انباری در استان وجود دارد

وی تاکید کرد: در مورد تامین اقلام حفاظتی در وضعیت مناسبی هستیم و کمبودی در استان نداریم.

کد خبر 525400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha