به نظر می‌رسد ماجرای بررسی اعتبارنامه تاجگردون به یک هماوردطلبی میان اصولگرایان پارلمان بدل شده است تا جایی که می‌تواند حتی به شکاف درون این جریان دامن بزند.

زاکانی قالیباف تاجگردون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، عتبارنامه تاجگردون حتی اگر در صحن هم رأی نیاورد، تا همین‌جای کار نشان داده است که طیفی از اصولگرایان راه‌یافته به مجلس برخلاف تصور حامیان و رأی‌دهندگانشان، بیشتر اهل عمل‌گرایی‌اند تا اصولگرایی انقلابی و تمایل به باقی‌ماندن تاجگردون دارند. همان‌هایی که عضو شعبه ۱۲ و کمیسیون تحقیق اعتبارنامه‌اند و رأیشان اکثریت دارد. نامشان هم منتشر شده است.

طیف مقابل به رهبری علیرضا زاکانی اما به دنبال حذف تاجگردون‌اند. از این سو فعالان رسانه‌ای و جوانان اصولگرا که گویا انتظار چنین رفتار مماشات‌گونه‌ای را با یک اصلاح‌طلب از اصولگرایان راه‌یافته به مجلس تا اینجای کار نداشته‌اند، در نوعی شوک به سر می‌برند. اصولگرایانی که هم رأی به ماندن تاجگردون داده‌اند هم حاضر به افشای رأی خود نشده‌اند. زاکانی از مخالفان اعتبارنامه تاجگردون بعد از تأیید اعتبارنامه نماینده گچساران در کمیته تحقیق اعتبارنامه در توییتی نوشت: «در تأیید تاجگردون، کمیسیون تحقیق مجلس در آزمونی بزرگ رفوزه شد که ان‌شاءالله رأی نمایندگان در صحن، زشتی آن را بزداید. در توسعه فساد شبکه‌ای با سوءاستفاده از ویژگی‌های کمیسیون برنامه و بودجه، اقدامات تاجگردون را می‌توان نمونه‌ای از نقش‌آفرینی طبری با کارکردهای قوه قضائیه دانست».

زهره الاهیان هم که مانند زاکانی عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی است، در توییتی نوشته است: «معلوم نیست چه منافع مشترکی بین برخی وزرا و تاجگردون وجود دارد که این وزرا زیرمجموعه خود را بسیج کرده‌اند تا با وعده و وعید رأی نمایندگان را بخرند». الاهیان اما لازم ندیده است که توضیح دهد رأی هم‌قطارانش را در مجلس چه کسی خریده که تا این لحظه به باقی‌ماندن تاجگردون رأی داده‌اند. یک فعال رسانه‌ای اصولگرا هم توییت کرده است که: «آقای اکبر تالارپشتی به جای اینکه یک کلمه شفاف بگوید به عنوان عضو کمیسیون تحقیق اعتبارنامه تاجگردون نظرش در این باره چیست گفته که عضو کمیته ۵‌نفره نیست. کسی نگفت شما عضو کمیته هستید بلکه به عنوان عضو کمیسیون شفاف بگویید مخالفید یا موافق؟».
حجت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون تحقیق اعتبارنامه تاجگردون به خبرآنلاین گفته است: «نمایندگان حاضر در کمیسیون تحقیق با حجم بالایی از اسناد معترضان و شخص آقای تاجگردون مواجه شده بودند که مجموعه اسناد ارائه‌شده به بیش از هزار صفحه می‌رسید. بسیاری از اسناد ارائه‌شده در این مدت قابلیت «راستی‌آزمایی» نداشتند. برای مثال تنها در یک مورد به چندین شرکت اشاره شده بود که به آقای تاجگردون نسبت داده بودند. واقعیت این است که چگونه می‌توان همین مورد ادعایی را به صورت موردی بررسی کرده و نتیجه آن را در ۱۵ روز به تجمیع رساند. او با بیان اینکه بر اساس تصمیم کمیسیون قرار بود پنج نفر به عنوان اعضای اصلی کمیته تحقیق فعالیت کنند، گفت: از همان ابتدا دو نفر وارد این موضوع نشدند و عملا کار توسط سه نفر پیش رفت یعنی آقایان «میرتاج‌الدینی»، «کاظمی» و بنده. او در ادامه گفته که برای رأی‌گیری درخصوص اعتبارنامه آقای تاجگردون ۱۲ نفر در کمیسیون حاضر بودند. سه نفر از از اعضا نیز به دلیل حضور در حوزه‌های انتخابیه خود غیبت داشتند. رأی‌گیری به صورت مخفی برگزار شد و حاضران بنا را بر این گذاشتند که تعداد آرا اطلاع‌رسانی نشود، زیرا این احتمال وجود دارد که بر تصمیم‌گیری سایر همکاران در صحن تأثیر بگذارد. 
در مرحله قبل هم مشخص نشد که چه کسانی به اعتبارنامه تاجگردون در شعبه ۱۲ رأی مثبت و چه کسانی رأی منفی داده بودند. مگر برخی از مخالفان که در توییتر رأی منفی خود را اعلام کردند.
اسامی اعضای کمیسیون تحقیق اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهم به شرح زیر است:
۱- مجید ناصری‌نژاد ۲- جواد نیک‌بین
۳- منصورعلی زارعی‌کیاپی۴- مهدی فرشادان ۵- عزت‌الله اکبری‌تالارپشتی ۶- سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی ۷- حجت‌الله فیروزی ۸- علی جدی ۹- علیرضا پاک‌فطرت ۱۰- امان‌اله حسین‌پور ۱۱- علی‌اصغر خانی ۱۲- احمد مرادی ۱۳- سیدحمیدرضا کاظمی ۱۴- علی آذری

کد خبر 525265

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ییلان IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
    1 1
    بنظرم اصلاح طلبان پنجاه سال عقب افتادند چون واقعا مردم بویژه محرومان را ناامید کردند.