رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در عربستان و لغو حج امسال از سوی وزارت حج آن کشور، از مبلغ هزار و ۸۲۲ میلیارد تومان مبالغ واریزی زائران حج، مبلغ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای ذخیره ارز سال آینده زائران حج ۱۴۰۰ به حساب بانک مرکزی واریز شد.

حج تمتع

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت کشور به‌تازگی در گفت‌وگویی رادیویی درباره سرانجام پولی که زائران بابت سفر حج پرداخته‌اند، در صورت لغو این مراسم، گفت: تلاش می‌کنم نرخ حج امسال برای زائرانی که ثبت‌نام قطعی کرده‌اند، در بانک مرکزی تثبیت شود و این قیمت برای سال آینده محفوظ بماند.

و حالا به گزارش ایرنا، امروز رشیدیان در گفتگو روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک نماینده بعثه مقام معظم رهبری و مسئولان سازمان حج و زیارت اعلام کرد: با توجه به شرایط بد اقتصاد جهانی و تغییراتی که در قیمت ارز در حال وقوع است، بهترین کار برای زائران سال آینده که اقدامات اولیه و واریز وجه خود را به انجام رسانده اند، ذخیره سازی ارز با نرخ امسال برای سال آینده است که در این مورد حدود ۲۰۰ میلیون دلار به بانک مرکزی واریز شد.

وی با بیان اینکه مبلغ یادشده مربوط به پرداخت علی الحساب مبلغ ۲۵ میلیون تومان به ازای هر زائر در قالب ۷۲ هزار و ۹۱۴ نفر برابر با ۹۵  درصد ثبت نام کنندگان خواهد بود، تصریح کرد: در این ارتباط به دنبال اخذ مجوز از شورای عالی حج برای مصوب کردن مجوز ذخیره ارز برای سال آینده با توجه به نوسانات آن هستیم.

رشیدیان با بیان اینکه تمامی زائرانی که ثبت‌ نام کردند به نوبت سال بعد موکول می‌شوند، گفت: اگر زائری درخواست بازگرداندن هزینه پرداختی خویش را به هر دلیل داشته باشد سریعا مبالغ واریزی به وی عودت داده خواهد شد و فرد دیگری جایگزین وی برای اعزام ۱۴۰۰ خواهد شد.

وی با بیان اینکه با تغییرات ارز نمی‌دانیم حج سال آینده به چه میزان افزایش خواهد یافت، افزود: اگر زائری انصراف دهد و حج سال آینده با ظرفیت بیشتری برپا شود، ثبت ‌نام‌ مجدد با قیمت سال آینده انجام خواهد شد.

رشیدیان همچنین در خصوص پرداخت دیه شهدای مسجدالحرام نیز گفت: همچنان پیگیر حقوق شهدای منا و مسجدالحرام هستیم و چک مبالغ دیه شهدای مسجدالحرام به خانواده آنان از سوی سفارت سوئیس تحویل شده اما روند اجرایی آن با برخی مشکلات روبرو شده که به دنبال حل آن هستیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و سرپرست حجاج ایرانی نیز در این نشست با گرامیداشت هفته حج و قوه قضاییه و قدردانی از مسئولان سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به برنامه ریزی های به انجام رسیده برای سفر حج تمتع امسال که از سوی عربستان لغو شد، برنامه های آموزشی برای زائران سال آینده در قالب هفته ای دو جلسه به صورت مجازی و حضوری برگزار خواهد شد.

حجت اسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب اظهار داشت: در این ارتباط برنامه های آموزشی زائران حج ۱۴۰۰ در مناطق زرد و قرمز به صورت مجازی و مناطق سفید به صورت حضوری به انجام می رسد.

وی تصریح کرد: برنامه های بسیار خوب فرهنگی و معنوی برای حج امسال را تدارک دیده بودیم اما شیوع ویروس کرونا مانع انجام مناسک حج امسال شد در حالی که عربستان حج امسال را تنها در قالب نمادین و با حضور بسیار اندک زائران عربستان به انجام خواهد رساند.

کد خبر 525187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha