مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام گفت: این شهرستان مرزی استان خراسان رضوی با ۱۱ هزار و ۸۵۰ هکتار سطح زیر کشت خربزه رتبه نخست پهنه کشت و بیشترین تولید این محصول را در سطح ایران دارد.

خربزه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی ممیزی چهارشنبه چهارم تیرماه افزود: سطح زیر کشت خربزه در تربت‌جام امسال نسبت به پهنه کشت پارسال به میزان ۱۵۰ هکتار کمتر شده است.

وی متوسط برداشت خربزه از هر هکتار مزارع تربت‌جام را ۲۰ تن اعلام و پیش‌بینی کرد که امسال افزون بر ۲۳۷ هزار تن خربزه از مزارع این شهرستان برداشت و روانه بازار شود.

مدیر جهادکشاورزی تربت‌جام گفت: با توجه به کمبود منابع آبی و اُفت سفره‌های آب زیر زمینی در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد مزارع این محصول در تربت جام به روش‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

ممیزی همچنین به کشت ۹۰ درصدی محصول خربزه به روش مالچ پلاستیکی در تربت‌جام اشاره کرد و افزود: بیش از ۳۵ درصد از مزارع خربزه تربت جام به روش نشایی کشت می‌شود و امسال بیش از پنج میلیون و ۱۵۰ هزار عدد نشای خربزه در گلخانه‌های این شهرستان تولید شد.

وی گفت: همه‌ساله برداشت این محصول در تیرماه آغاز می‌شود و تا پایان شهریورماه ادامه دارد، امسال در سطح ۲۳ هزار و ۷۰۰ هکتار از مزارع کاشت این محصول بیش‌از ۲ مرحله در طول فصل کاشت و برداشت مبارزه با آفات و بیماریها انجام شده است.

مدیر جهادکشاورزی تربت‌جام گفت: ۷۰۰ خانوار بهره‌بردار بخش کشاورزی تربت‌جام دست‌اندرکار کاشت و برداشت محصول خربزه با رقم عمده "خاتونی" در این شهرستان هستند.

ممیزی افزود: از زمان فصل کاشت تا برداشت این محصول در هر هکتار ۶۰ نفر - روز مشغول به کار می‌شوند و حجم بالای کاشت این محصول در کشتزارهای مناطق پایین جام این شهرستان است.

تربت‌جام با ۴۵ هزار کشتزار و تولید سالانه بیش‌از ۳۰ نوع محصول زراعی و ۲۵ نوع محصول باغی یکی از قطب‌های کشاورزی در خراسان رضوی با ۱۱ هزار بهره‌بردار در این بخش است.  

مرکز شهرستان مرزی و ۱۴۰ هزار نفری تربت‌جام در فاصله ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است.  

این شهرستان شامل چهار شهر، چهار بخش "مرکزی، نصرآباد، پایین‌جام و بوژگان" و ۱۳ دهستان و ۲۵۱ روستاست.

تربت‌جام از سمت شمال شرق هم مرز با کشور جمهوری ترکمنستان و از سمت شرق هم مرز با افغانستان است.

کد خبر 525078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha