سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
۰ نفر

هیأت دولت به ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیش‌نویس نهایی برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین را بررسی و تأیید کرد. در این نشست به وزارت خارجه ماموریت داده شد که طی مذاکرات نهایی با طرف چینی، براساس منافع متقابل بلندمدت، این برنامه را به امضای طرفین برساند.

محمد جواد ظریف

به گزارش همشهری آنلاین، در جلسه دیروز هیأت دولت رئیس‌جمهور با اشاره به روابط تاریخی ۲‌کشور که در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تجلی یافته است، شرایط جدید در مناسبات ۲‌کشور را دارای اهمیت استراتژیک برشمرد و پیشبرد مشارکت راهبردی ۲‌کشور در مناسبات دوجانبه منطقه‌ای و بین‌الملل براساس رویکرد برد-برد را هدف اساسی این برنامه بلندمدت دانست. روحانی افزود: این همکاری، زمینه‌ای برای مشارکت ایران و چین در پروژه‌های اساسی و زیرساخت‌های توسعه‌ای ازجمله طرح بزرگ کمربند-راه است و فرصتی برای جلب سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی ازجمله صنعت، گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد بود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر گسترش همکاری دو طرف در حوزه انرژی، توافق بر این برنامه را گامی مثبت در جهت افزایش اهمیت انرژی جهانی و توسعه پایدار منابع نفت و گاز و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر برشمرد و سرمایه‌گذاری مشترک در توسعه مناطق آزاد را برای ارتقای نقش این مناطق در تولید و تجارت بین‌المللی پرفایده دانست. در این جلسه همچنین درباره توافقنامه جامع ایران و افغانستان نیز بحث شد و روحانی آن را بسیار مهم ارزیابی کرد و تأمین‌کننده منافع ۲ کشور دانست.

جزئیاتی از توافق جامع ایران و چین منتشر نشده اما مذاکرات مقدماتی در جریان سفر سال ۹۷هیأتی بلندپایه از ایران با حضور علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران انجام شد؛ در آن سفر وزیر نفت و رئیس‌کل بانک مرکزی ایران هم حضور داشتند.

تارنمای پترولیوم اکونومیست چندماه بعد مدعی شد که در سفر وزیر امور خارجه ایران، تهران و پکن توافقی را که در سال ۲۰۱۶به نام «مشارکت جامع استراتژیک چین و ایران» با رقم ۴۰۰میلیارد دلار امضا کرده بودند، توسعه داده و بندهای غیرعلنی به آن افزوده‌اند.

در خبر منتشر شده توسط رسانه مذکور آمده بود محور اصلی توافق جدید ایران و چین سرمایه‌گذاری ۲۸۰میلیارد دلاری چینی‌ها در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ایران است و به‌احتمال زیاد بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری چینی‌ها طی سال نخست اجرای قرارداد ۲۵ساله با آنها به صنعت نفت و گاز ایران تزریق می‌شود و مابقی آن به‌صورت مرحله‌ای و براساس توافق دو طرف از سوی پکن در ایران انجام می‌شود.

در این گزارش ادعا شده بود چینی‌ها قرار است در قالب توافق شراکت جامع استراتژیک با ایران ۱۲۰میلیارد دلار در حوزه توسعه زیر ساخت‌های تولید و حمل‌ونقل در ایران سرمایه‌گذاری کنند که بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری هم در ۵سال نخست انجام خواهد شد و مابقی آن به‌صورت دوره‌ای و براساس توافق دو کشور به بخش صنعت و حوزه حمل‌ونقل ایران تزریق می‌شود.

بنا بر ادعای سایت انگلیسی، چین می‌تواند پول محصول خریداری شده از ایران را حداکثر تا ۲ سال به این کشور پرداخت کند. از سویی دو طرف توافق کرده‌اند که چین پول خریدهای خود را به یوآن  یا ارزهای دیگر به کشورمان پرداخت کند و این بدان معناست که قرار نیست در مبادلات تجاری ایران و چین از دلار استفاده شود.

محمدجواد ظریف مهرماه سال گذشته در پاسخ به پرسشی درباره این شایعات بیان کرد: این مسئله از اساس، نادرست است؛ صرفا پیشنهادی از سوی ایران برای روابط ۲۵ساله مطرح شده است. سفیر چین در تهران هم سال گذشته در پاسخ به سؤالی درباره توافق ۲۵ساله گفته بود: روحانی و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در جریان دیداری که در بیشکک داشتند به توافقات مشترک زیادی دست پیدا کردند.

کد خبر 524834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha