مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم گفت: کتابخانه‌های استان از ابتدای تیرماه ۹۹ برای استفاده عموم بازگشایی شد واجرای پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری در کتابخانه‌های قم الزامی است.

کتابخانه‌

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سجاد عمرانی سه‌شنبه ۳ تیر افزود: اساس پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا، رعایت دقیق توصیه‌های بهداشتی در کتابخانه‌های استان در دستور کار است و در این زمینه بازرسی‌های مستمری در حال انجام است و در صورت مشاهده رعایت نکردن مسائل بهداشتی تذکرهای لازم داده می‌شود.

وی ادامه داد: برای کتاب‌های مرجوعی در کتابخانه‌های استان قفسه و اتاق قرنطینه ایجاد شده و امانت گرفتن کتاب از کتابخانه‌ها به روال سابق درآمده ‌است با این تفاوت که کتاب‌های مطالعه شده که برگردانده می‌شود باید در قفسه یا اتاق قرنطینه به مدت ۲۴ ساعت نگهداری شده و پس از ضدعفونی شدن برای استفاده مجدد به قفسه های کتابخانه افزوده شوند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم با تاکید بر آمادگی کتابخانه‌های استان برای حضور مراجعه‌کنندگان و رعایت کامل مسائل بهداشتی بیان کرد: بر اساس مطالعات علمی انجام شده میزان ماندگاری ویروس کرونا بر روی سطوح کاغذی ۳ ساعت است ولی با این وجود برای صیانت از سلامت کتابداران و اعضای کتابخانه‌ها، تمام کتاب‌ها که توسط اعضا مطالعه و پس آورده می‌شود، ۲۴ ساعت در قرنطینه نگهداری و پس از ضدعفونی در اختیار عضو دیگر کتابخانه قرار می گیرد به همین دلیل در این زمینه هیچگونه نگرانی برای انتقال ویروس از طریق کتاب امانی وجود ندارد.

عمرانی افزود: مخزن کتاب‌ها که پیش از این باز و در دسترس تمام مراجعه کنندگان بود برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی این مخازن بسته شده‌ است ضمن اینکه کتابخانه‌ها ملزم هستند که تنها از ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌های مطالعه خود استفاده کنند تا فاصله گذاری اجتماعی در این مکان‌ها به خوبی اجرا شود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از مبتلا شدن کتابداران به بیماری کرونا، ‌مسائل بهداشتی ویژه‌ای از جمله استفاده از حائل‌های پلاستیکی برای میز امانت، ملزم شدن استفاده کتابداران از ماسک و همچنین ضدعفونی کردن مستمر کتابخانه‌ها برنامه‌ریزی شده‌است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم گفت: جریمه دیرکرد کتاب‌ها از اسفندماه ۹۸ تا خرداد ۹۹ بخشیده شده، امانت کتاب از دو هفته به یک ماه افزایش یافته است و همچنین عضویت اعضای کتابخانه‌ها که تاریخ کارت آنها در این ایام به پایان رسیده تا ۴ ماه تمدید شده ‌است.

عمرانی ادامه داد: با وجود فعال شدن مجدد کتابخانه‌های استان با ابلاغ ستاد مرکزی مبارزه با کرونا و نهاد کتابخانه‌های کشور همچنین بخش کتاب‌های مرجع، نشریات و همچنین ‌کوک و نوجوان تعطیل است ولی خانواده‌ها می‌توانند برای کودک و نوجوان خود از کتاب دار بخش کودک و نوجوان کتاب امانت بگیرند.

وی گفت: به منظور جلوگیری از تجمع افراد در سالن‌های مطالعه کتاب در کتابخانه‌های کشور، نرم‌افزار مدیرت نوبت‌دهی برای استفاده از این سالن‌ها توسط اداره کل فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های کشور در حال راه‌اندازی است که با استفاده از این سامانه امکان استفاده برابر اعضا از محیط سالن‌های مطالعه و همچنین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی فراهم می‌شود.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم ساعت فعالیت کتابخانه‌های استان را از ساعت ۸ تا ۱۸ اعلام کرد و افزود: بسیاری از خدمات کتابخانه‌ها از جمله عضویت در کتابخانه‌ها و همچنین تمدید زمان کتاب‌های امانی بدون حضور افراد و از طریق سامانه هیا تعریف شده و تماس تلفنی نیز امکان‌پذیر شده است.

کد خبر 524765

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha