سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

مدیر بنیاد ریحانه ‌الرسول گفت: حدس و گمان‌ها نشان می‌دهد حدود یک میلیون نسخه خطی در کتابخانه‌ها و خانه‌های مردم ایران نگهداری می‌شود

آمار دقیقی از تعداد نسخه‌های خطی موجود در ایران وجود ندارد. بسیاری از فعالان نسخ خطی، از ضرورت تشکیل بانکی برای ثبت تمام نسخه‌های خطی در کتابخانه‌های کوچک و بزرگ ایران سخن گفته‌اند.

ایران بین کشورهای اسلامی و غیراسلامی همیشه به‌عنوان کشوری معرفی شده که بیشترین آمار نسخ خطی را داشته است. کتابخانه مجلس شورای اسلامی در حال حاضر 24 هزار جلد نسخه خطی دارد. تعداد این نسخه‌ها با توجه به اینکه روند خرید نسخ خطی شتاب بیشتری گرفته رو به افزایش است.

محمد کاظمینی، مدیر بنیاد ریحانه الرسول درباره آمار نسخ خطی در ایران به خبرنگار فارس، گفت: بیش از 600 هزار نسخه خطی در کشور وجود دارد که از این تعداد، 250 هزار نسخه در کتابخانه‌ها به ثبت رسیده و بقیه آنها در خانه‌های مردم نگهداری می‌شوند.

وی گفت: به‌نظر من این تعداد قطعی است ولی حدس و گمان‌ها نشان می‌دهد که حدود یک میلیون نسخه خطی در کتابخانه‌ها و خانه‌های مردم نگهداری می‌شود.

ابهری، رئیس سابق کتابخانه مجلس شورای اسلامی نیز تعداد نسخ خطی موجود در ایران را تخمینی می‌داند. به گفته وی، رقم 300 هزار نسخه در خانه‌های مردم خیلی دور از واقعیت نیست.

کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با 78 هزار نسخه کتاب خطی یکی از گنجینه‌های کم‌نظیر خطی جهان به شمار می‌آید. این کتابخانه توانسته بیش از 3 هزار حلقه میکروفیلم و 4 هزار نسخه دیجیتال کتاب‌های خطی کتابخانه‌های بزرگ جهان را از طریق مبادله گردآوری کند.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز بیش از 50 هزار نسخه خطی را در مخازن خود جا داده است.

در کشورهای اطراف ایران باید از مؤسسه شرق‌شناسی نسخ خطی تاجیکستان نام برد. این مؤسسه سال 1953 با 300 محقق و کارشناس در زمینه نسخ خطی کار خود را شروع کرد. این مؤسسه در حال حاضر بیش از 13 هزار جلد نسخه خطی و چاپ سنگی دارد.

قدیمی‌ترین نسخه خطی موجود در این مؤسسه نمونه غزلیات حافظ است که 11 سال بعد از فوت حافظ کتابت شده است. کتابخانه ملی ترکیه 25 هزار و 300 نسخه خطی و کمیاب دارد که از این تعداد 9 هزار نسخه به زبان فارسی است.

کد خبر 52475

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز