مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
۰ نفر

فصل زراعی امسال در استان گیلان به‌خوبی در حال پیشرفت بود که با رخ نمودن روزهای بسیار گرم، اوضاع چهره عوض کرد و شالیزارهای برخی مناطق را روی زرد و دردهای نگرانی کشاورزان را افزون کرد.

شالیزار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شالیکارانی که با وجود حضور منحوس ویروس کرونا تن به آب وگل زده و بر سجاده سبز شالیزار سرفرود آورده بودند، اکنون دست بر آسمان افراشته‌اند و دعا می‌کنند آسمان ببارد که شاید لبان ترک خورده شالیزارشان سیراب شود.

آب در کوزه ما تشنه لبان می‌گردیم

بهزاد باهوش، کشاورزی از روستای معاف که ۵ هکتار زمین را برای کشت برنج اجاره کرده است، گفت: آب زراعی کانال‌های آبیاری، جوابگوی نیازهای آبی شالیزارهای ما نیستند و تا مزارع بالا دست سیراب شوند، نوبت آب‌بندی تمام می‌شود و چیزی به مزارع ما نمی‌رسد. چاهی هم که حفر شده به دلیل نبود پمپاژ با ۲ اینچ آب که می‌دهد مانند کندن قبر با ناخن است.

علی امیری کشاورز دیگری است که دراین رابطه گفت: اگر تا چند روز دیگر باران نبارد باید لب مزرعه بنشینم و برای تمام تلاش‌های برباد رفته‌ام زار زار گریه کنم.

توکلی، کشاورز اهل روستای زیگسار در غرب استان گیلان هم بیان کرد: تمام دارایی‌ام همین ۲هکتار شالیزار است که اگر آبرسانی به موقع در آن  انجام نگیرد، باید فاتحه محصول را  بخوانم و گاوهایم را در آن ببندم.

مهدی شیرزاد، شالیکار دیگر این منطقه گفت: قدرت و توان بیمه مزرعه را نداشتم و اکنون که مزرعه‌ام خشکیده ناچارم آن را تبدیل به باغ صنوبر کنم.

تلاش شبانه‌روزی آبسوارها و میراب‌ها

محمودی زاده، یکی از آبسواران منطقه هم گفت: با همه میرآب‌های منطقه تمام همت خود را به‌کار گرفته‌ایم تا فصل زراعی را به خیر بگذرانیم.

وی افزود: کشاورزان در برخی نقاط دچار مشکل تنش آبی هستند و آنچه گریبان آب‌سوارها و میرآب‌ها را گرفته، زباله‌های رها شده در کانال‌های آب‌بر فومنات است که بسیاری از مسیرها و دریچه‌ها را مسدود و آب را به سمتی دیگر منحرف می‌کند و وقت زیادی را برای بازگشایی و تمیزکردن کانال‌ها برای رسیدن آب می‌گیرد.

عباس، یکی دیگر از آبسواران اظهار کرد: آب‌دزدی هم سبب تنش اجتماعی و گاه درگیری بین اهالی روستا می‌شود.

وی افزود: بسیاری از قفل دریچه‌ها شبانه شکسته و از آب‌های کانال برداشت می‌شود. بسیاری از زمین‌های حاشیه کانال‌های آبیاری تحت تصرف و تغییر کاربری به شالیزار قرار گرفته که با شکستن کانال و لوله گذاری‌های شبانه مزارع خود را پر آب و موجب کاهش حجم آب و رسیدن به مزارع پایین می‌شوند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای گیلان هم در این باره گفت: املاک استملاکی حاشیه کانال‌ها را شناسایی کرده‌ایم و نقشه و اسناد آن موجود است، اما برخی از این افراد متصرف مزاحم منابع آبی نیستند و صیفی‌کاری انجام می‌دهند، اما برخی علاوه بر تصرف اراضی، تغییر کاربری به شالیزار می‌دهند و اموال و کانال‌های ما را دچار خسارت می‌کنند تا بتوانند مزارع خود را بهره‌برداری کنند.

میرزایی اظهار کرد: این کشاورزان باید در خواست قرارداد اجاره با هدف تامین کشت صیفی تنظیم کنند، زیرا با برداشت غیرمجاز آب از کانال‌های ما، برای کشاورزانی که حق آب می‌پردازند، مشکل ایجاد  می‌کنند که این امر در فصل گرم و نیاز آبی افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: این برداشت‌ها هزینه‌ها را چند برابر می‌کند و ما به ناچار باید ایستگاه پمپاژ و چاه‌های عمیق متعدد برای تامین آب حفر کنیم.

میرزایی افزود: سال ۹۹ بارش در جلگه کم  و در ارتفاعات خوب بوده، به طوری که هم اکنون نزدیک به ۹۰۰میلیون متر مکعب آب پشت سد سفید رود و ۸۰ میلیون متر مکعب در سد شهر بیجار آب شرب و کشاورزی موجود داریم.

وی از کشاورزان خواست با آب‌سواران و میراب‌ها برای مدیریت منابع آبی همکاری و از تمامی امکانات موتور آب، رفع مشکل بند های انحرافی در منطقه استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکش گیلان هم گفت : به‌خاطر نبود زیرساخت‌های لازم در انتقال آب، باید حوزه آبرسانی فومنات در نوبت بندی قرار گیرد.

مهران محمد حسن زاده در ادامه افزود: زیرساخت لازم برای انتقال کامل آب به منطقه فومنات وجود ندارد و به اجبار نوبت‌بندی می‌کنیم.

 وی افزود: کانال آب‌بر فومنات با میزان آب ۳۵متر مکعب برثانیه ۵۷ هزار هکتار اراضی فومنات تا رضوانشهر و انزلی را تامین می‌کند که ما برای تامین ۵۷ هزارهکتار به حجم ورودی آب با  ۵۷متر برثانیه نیاز داریم و قادر به انتقال چنین آبی به شالیزارها نیستیم.

حسن زاده توضیح داد: در سد منجیل آب کافی وجود دارد و در مسیر انتقال مشکل داریم. به همین دلیل کل منطقه را به ۲ قسمت تقسیم بندی کردیم  و در هر نوبت  ۵روز آب رسانی می‌شود.

وی گفت: ۱۲رودخانه در منطقه فومنات وجود دارد که خشک شده‌اند. این رودخانه‌ها که باید شبکه را تامین آب می‌کردند، خشکیده و به ناچار از داخل کانال حق آب مربوط به کانال آب خور را به رودخانه منتقل می‌کنیم تا شالیزارهایی که از رودخانه و پمپاژ استفاده می‌کنند بتوانند مزارع خود آبرسانی کنند.

وی در ادامه افزود: از تمامی دهیاران، بخشداران و مسئولان شهرستان‌ها می‌خواهم در انتقال آب با همکاران امور آب همکاری کنند و ازانتقال آب غیرمجاز جلوگیری کنند.

لزوم مدیریت صحیح آبرسانی

 فرماندار صومعه سرا هم خواستار ورود کشاورزان و همکاری آنها با مسئولان در انتقال و مدیریت صحیح آب رسانی شد.

سیدجلال سید محمدی اظهارداشت: تقویت و تجهیز ایستگاه‌های پمپاژ در دستور کار قرار دارد و به زودی پمپاژ چندین روستا تامین و تجهیز می‌شود. ‌

مدیر جهادکشاورزی شهرستان صومعه سرا هم گفت : آب ۱۰ هزار هکتار از شالیزارهای صومعه سرا از آب کانال تامین نمی‌شود.

احمد پادیاب افزود: ۲۸ هزار هکتار سطح زیر کشت داریم که نزدیک به ۱۴هزار هکتار از اراضی این شهرستان از کانال‌ها تامین آب می‌شود و اگر به زودی باران نبارد دچار خسارت می‌شویم.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان صومعه‌سرا ادامه داد: تجهیز پمپاژها، ترمیم و بازسازی سردهنه و انهار، برق‌دار کردن چاه‌ها و دیگر برنامه‌ها در زمینه زیرساخت کشاورزی در دست اجراست.

کد خبر 524692

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha