به گزارش هممشهریآنلاین به نقل از ایرنا، روستای سرکت در ۱۵ کیلومتری شهر ساری در بخش کلیجانرستاق واقع است. نام این روستا به خاطر پیاز تولیدی در مازندران شهرت یافته و طی چند سال گذشته با برگزاری جشنواره پیاز، معروفیت آن فراتر از استان رفته است.
اگر چه سطح زیر کشت پیاز در سرکت بر اساس آمارهای رسمی کمتر از ۵۰ هکتار است، ولی کشت ارگانیک در کنار انبارداری طولانی مدت، عطر و طعم ویژه و بازار پسندی سایز محصول تولیدی در این روستا سبب شده است تا کیفیت در شهرت پیاز سرکت حرف نخست را بزند.
بر اساس آزمایشاتی که جهاد کشاورزی شهرستان ساری بر روی خاک محل کشت و پیاز تولیدی روستای سرکت انجام داده، مشخص شده است که روستاییان در کشت این محصول از هیچگونه سم و کود شیمیایی استفاده نمیکنند و سبکی، پودری و قوی بودن خاک این منطقه سبب میشود تا محصول به صورت کاملا ارگانیک به دست آید.
جهاد کشاورزی ساری به همراه دهیاری و شورای سرکت از چند سال پیش به منظور توسعه کشت ارگانیک پیاز در سرکت اقدام به برگزاری جشنواره کرد. یکی از اهداف این جشنوارهها، برندسازی این محصول بوده است.
کارشناسان معتقدند برندها در محصولات کشاورزی به دو گونه ارگانیک و مکانیک تقسیم میشوند و برندهای ارگانیک، برندهایی هستند که درواقع برنامهریزی برایشان انجام نشده و شرایط جغرافیایی سبب میشود تا محصول به شکل طبیعی مانند پیاز سرکت به برند تبدیل شود.
البته مازندران محصولات ارگانیک کم ندارد مانند گیاهان دارویی، میوههای جنگلی از جمله انارترش، تمشک، خرمالو، گردو و پرتقال کوهی. این استان در تولید نارنج، آبزیان، توت فرنگی، گل و گیاه و برنج هم دارای محصولات ارگانیک است، ولی آنچه که کارشناسان را نگران میکند، در معرض خطر قرارگرفتن تولید این محصولات با مصرف سموم کشاورزی بدون ضوابط در برخی مناطق است.
مسئولان جهاد کشاورزی ساری در سه سالی که جشنواره پیاز سرکت را برگزار کردند، به معضل استفاده از کود و سموم شیمیایی در تولید سایر محصولات و احتمال آلودهسازی خاک برای تولید محصولات ارگانیک اشاره کردند و وعده داده بودند تا برای تولید پیاز ارگانیک سرکت اقداماتی را انجام دهند که این مشکل بروز نکند.
در حال حاضر کیفیت ذاتی محصول پیاز سرکت در بین محصولات کشاورزی مازندران زبانزد است و برای شناساندن این محصول به بازار با هدف تشویق کشاورزان در حفظ تولید ارگانیک، سازمان جهاد کشاورزی مازندران طرح سه ساله برندسازی پیاز این منطقه را در دستور کار قرار داده است.
مدیر مرکز خدمات کشاورزی منطقه هولار شهرستان ساری گفت: پیاز در روستای سرکت ساری به صورت دیم و در اراضی شیبدار در سطح ۵۰ هکتار کشت میشود، زنان کشاورز این منطقه بدون استفاده از هرگونه سموم شیمیایی این محصول را کشت میکنند.
سید محمود غلامی از آغاز طرح سه ساله برندسازی پیاز سرکت خبر داد و افزود: اگرچه پیاز مازاد برمصرف خود اهالی دارای مشتریان خاص است و به نسبت عرضه، تقاضای بیش از حدی برای خرید پیاز سرکت وجود دارد، اما همچنان این محصول به صورت فلهای عرضه میشود که با اجرای طرح برندسازی علاوه بر افزایش سطح زیر کشت، بستهبندی و فرآوری این محصول نیز مورد توجه قرار میگیرد.
وی متوسط عملکرد تولید پیاز غیرشیمیایی در سرکت را حدود ۱۰ تن در هر هکتار عنوان کرد و توضیح داد: میتوان با عملیات فنی منطق با فعالیتهای کشاورزی بیولوژیکی تولید را بالا برد.
این مهندس کشاورزی مازندران بیان کرد: صندوق خرد کشاورزی زنان در روستای سرکت ساری شکل گرفته است، همزمان با آغاز طرح برندسازی پیاز سرکت، چندین کارشناس ترویج کشاورزی به صورت مستقیم با کشاورزان منطقه در ارتباط هستند.
غلامی ادامه داد: همچنین با آغاز طرح برندسازی پیاز سرکت، کشاورزان منطقه درصدد توجه به کشت پیاز در قطعات کوچک زمینهای منطقه شدند.
وی گفت: قیمت پیاز سرکت تا ۲ برابر بیشتر از قیمت پیازهای عرضه شده در بازار مازندران است و در حال حاضر کشاورزان منطقه با اسقبال بینظیر تقاضا مواجه هستند.
این مسئول افزود: در حال حاضر بخشی از پیاز سرکت همچنان به صورت فلهای از سوی زنان در بازار روزهای شهرستان ساری البته با قیمت بالا عرضه میشود.
مدیر مرکز خدمات کشاورزی منطقه هولار شهرستان ساری در عین حال گفت که عرضه فلهای محصول پیاز در واقع زمینه سودجویی دلالان را فراهم میکند و پیاز سرکت تا سه برابر بیشتر از قیمتی که به صورت مستقیم از سوی کشاورز فروخته شده است در بازار خارج از استان عرضه میشود.
مازندران با داشتن ۴۶۰ هزارهکتار اراضی زیر کشت و تولید سالانه هفت میلیون تن محصول از ۷۲ نوع مختلف، رتبه برتر کشور را دارد و حدود ۱۱ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور نیز از این استان تامین میشود، با این همه تنها شمایی کمرنگ از تولید محصولات ارگانیک در این استان وجود دارد.
نظر شما