همزمان با سالروز میلادحضرت معصومه(س) جشن‌های دهه کرامت در نخستین روز از ماه ذی‌القعده، در خراسان رضوی و مشهد با پیشتازی آستان قدس رضوی آغاز شد و تا یازدهم ذی‌القعده که سالروز ولادت امام‌رضا(ع) است، ادامه خواهد داشت.

حرم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ‌ آستان قدس رضوی در فرصت ایام پربرکت دهه کرامت، همچون سال‌های گذشته پرچمدار این جشن‌ها در سراسر کشور است و محوری‌ترین این برنامه‌ها توسط جوانان رضوی و کاروان‌های زیرسایه خورشید برگزار می‌شود.

امسال جشن‌های دهه کرامت در حرم‌مطهر رضوی به سبب بسته بودن رواق‌ها و شرایط شیوع کرونا متفاوت از سال‌های گذشته برگزار می‌شود و نهادهای وابسته به آستان قدس رضوی این جشن‌ها را با شرایط ویژه‌ای برگزار می‌کنند.

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی ویژه‌ برنامه‌های محوری هفت نهاد زیر مجموعه این بنیاد شامل حوزه معاونت خدمات اجتماعی، مرکز کانون‌های خدمت رضوی، مرکز خانواده، مرکز مشاوره، موسسه جوانان، موسسه تربیت‌بدنی و موسسه موقوفه زائر را در دهه کرامت اعلام کرد.

محمدحسین استادآقا در تشریح این ویژه برنامه‌ها گفت: آستان قدس رضوی مجموعه برنامه‌های متنوعی را برای اجرا در دهه کرامت در سطح کشور با مشارکت کانون‌های خدمت رضوی پیش‌بینی کرده است.

وی ادامه داد: در دهه کرامت امسال کاروان‌های "زیرسایه خورشید" برای تجلیل از مقام شامخ شهدای عرصه سلامت با حضور در خانه‌های آنان در سراسر کشور از خانواده ‌ایشان قدردانی خواهند کرد.

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی گفت: در این ایام جشن‌های مردمی "زیرسایه خورشید" با محوریت موسسه جوانان آستان قدس رضوی شامل برنامه‌های فصل مهربانی، جاری زندگی، حبیبان الهی، کاروان عشق، انیس مهربان، به‌ رسم ادب و آرام جان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

استادآقا افزود: تجلیل از مشاوران متعهدی که در عرصه مبارزه با کوید ۱۹ خدمت کرده‌اند و انجام مشاوره رایگان در مراکز مشاوره استانی برای متقاضیان را دو برنامه محوری مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی برای ایام دهه کرامت عنوان کرد.

وی اضافه کرد: قدردانی از برگزیدگان جشنواره زنان کارآفرین، استفاده از ظرفیت خادم‌یاران خانواده شهدا و نیز معرفی دوره سبک زندگی رضوی در قالب جشن‌های دهه کرامت، از جمله ویژه ‌برنامه‌های پیش‌بینی شده توسط مرکز بانوان و خانواده آستان قدس رضوی برای دهه کرامت است.

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی ویژه‌برنامه‌های معاونت خدمات اجتماعی این بنیاد را آغاز اعطای چهار هزار و ۵۰۰ فقره وام قرض‌الحسنه به منظور کمک هزینه خرید جهیزیه ۵۰ میلیون ریالی به نوعروسان مناطق محروم کشور با محوریت کانون‌های خدمت رضوی، اعزام هشت گروه جهادی سلامت به مناطق حاشیه شهر مشهد و آغاز ارائه ۷۰۰ خدمت از اقدامات خدمت‌رسانی در اقصی نقاط کشور و مناطق سیل‌زده دانست.  

استادآقا افزود: بهره‌برداری کامل از ۱۲ طرح آبخیزداری در خراسان جنوبی، افتتاح ۳۴ واحد مسکونی آسیب‌دیده از سیل در روستای "چم مهر" لرستان، افتتاح پروژه بازسازی شبکه آب شرب روستاهایی سیل‌زده در منطقه دلگان سیستان و بلوچستان، تحویل ۶۰۰ جایگاه دام ساخته شده در مناطق سیل‌زده گلستان به خانواده‌های آسیب دیده آق‌قلا و نیز افتتاح ۴۰ واحد پرورش گاومیش در مناطق سیل زده شعیبیه خوزستان برجسته‌ترین عناوین طرح‌های در دست بهره‌برداری معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی در دهه کرامت هستند.

وی ارائه بسته برنامه‌های فرهنگی، خدماتی و میزبانی از زائران و مجاوران در مجتمع‌های بین‌راهی، زائرسرا و نیز زائرشهر را مهم‌ترین برنامه‌های مؤسسه موقوفه زائر رضوی در این ایام برشمرد و با تشریح طرح‌های موسسه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی ادامه داد: فعال‌سازی کانون‌های خدمت مرتبط در قالب برگزاری مسابقات ورزشی برای جوانان در ایام دهه کرامت توسط این مؤسسه ورزشی برای این ایام در نظر گرفته ‌شده است.

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی، برپایی جشن‌های رضوی در محلات محروم، حاشیه شهر و نیز مراکز خاص از جمله مراکز نگهداری از سالمندان و ایتام و همچنین برگزاری همایش قدردانی از هشت نفر از فعالان و جهادگران عرصه مبارزه با بیماری کرونا را شاخص‌ترین برنامه‌های این دهه کانون‌های خدمت رضوی معرفی کرد.

استاد آقا افزود: همه برنامه‌های دهه کرامت با رعایت کامل پروتکل‌ها و ابلاغیه‌های بهداشتی مسئولان و مطابق با شرایط و ضوابط اعلامی ستاد مبارزه با کرونا در هر استان و شهرستان برگزار می‌شود.

توزیع غذای متبرک حضرت رضا(ع) و جشن‌های رضوی

دبیر کانون‌های خدمت رضوی استان خراسان رضوی هم گفت: همزمان با ایام دهه کرامت ۲۰ هزار پرس غذای متبرک حضرت رضا(ع) در مناطق حاشیه شهر مشهد توزیع می‌شود.

امین بهنام افزود: هم‌زمان با آغاز دهه کرامت و مصادف با سالروز ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه‌(س)، طبخ و توزیع روزانه دو هزار پرس غذای گرم متبرک بین نیازمندان حاشیه‌ شهر مشهد انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: این برنامه تا پایان دهه کرامت و همزمان با میلاد پر خیر و برکت حضرت ثامن‌ الحجج(ع) با کمک خادمیاران رضوی ادامه می‌یابد.

بهنام ادامه داد: در شب میلاد امام رضا(ع)، "جشن‌های رضوی" در هشت نقطه از شهر مشهد و نیز هشت شهرستان خراسان رضوی نیز برگزار می‌شود.

جشن‌های مجازی دهه کرامت برای زائران غیرایرانی

مدیر امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی نیز از اجرای برنامه‌های متنوع برای زائران غیر ایرانی به‌ صورت مجازی به چهار زبان زنده دنیا در دهه کرامت رضوی خبر داد.

سیدمحمدجواد هاشمی‌نژاد افزود: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا بستری فراهم‌ شده است تا دوستداران ائمه اطهار(ع) بتوانند از طریق شبکه‌های مجازی از این فضای معنوی بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: با هدف اعتلای سیره رضوی و افزایش معرفت عمومی نسبت به زندگی امام رضا(ع) و خواهر بزرگوارشان زائرانی که امسال توفیق تشرف به حرم مطهر را ندارند فرصتی در دهه کرامت برایشان فراهم شده است تا آنان از راه دور بتوانند از انوار تابناک سیره و معارف رضوی بهره‌مند شوند.

مدیر امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده در این ایام، همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه(س) پخش ویژه ‌برنامه با حضور حجت‌الاسلام مهدی پوریسی و میرزاعلی فرحان را خواهیم داشت.

هاشمی‌نژاد اجرای شب ‌شعر کرامت رضوی با حضور شعرای عرب‌زبان از ۶ کشور جهان و نشستی با موضوع "موعود در کلام و بیان امام‌رضا(ع) " با سخنرانی آیت‌الله عباس کعبی را از دیگر برنامه‌هایی دانست که ویژه عرب‌زبانان در دهه کرامت اجرا و پخش می‌شود.

وی ادامه داد: همزمان با ولادت امام هشتم‌(ع) نیز مراسمی با عنوان شب ‌شعر "حیات طیبه" با حضور بانوان عرب‌زبان، نشستی با موضوع "شیوه امام رضا(ع) برای حفظ مهدویت و ترویج انتظار" با سخنرانی حجت‌الاسلام اسدقصیر برای مخاطبان عرب‌زبان در شبکه‌های مجازی پخش خواهد ‌شد.

نشست‌های تخصصی و علمی در دهه کرامت

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نیز گفت: امسال برنامه‌های دهه کرامت رضوی این مرکز در هشت محور علمی و پژوهشی در نظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام سیدمحمود مرویان‌حسینی تولید محتوای علمی، نشست‌های تخصصی، مراسم تکریم و تجلیل، کرسی‌های ترویجی، نشست‌های نقد آثار، وبینارهای بین‌المللی، رونمایی از آثار و جشنواره‌های فروش آثار را از محورهای برنامه‌های دهه کرامت برشمرد.

وی ادامه داد: "برگی از تاریخ رضوی و درب گشوده" نیز عنوان ویژه برنامه‌های تولیدی این مرکز است که در قالب مصاحبه علمی به بررسی اسناد ارتباطات آسیای مرکزی با مشهد و حرم مطهر رضوی و همچنین تعامل مذاهب و ادیان در شهر مشهد می‌پردازد.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: برگزاری کارگاه نشست‌های آموزشی "مبانی معرفتی به صورت مجازی، بررسی و تحلیل نقدهای مطرح بر زیارت در ایام کرونا، اطلس تاریخی سادات، بررسی روایات حقوقی و قضایی امام رضا(ع)، مشاهیر مدفون در حرم رضوی (شیخ محمد تقی آملی)، امام رضا(ع) محور وحدت، فلسفه احکام در احادیث رضوی، گونه‌شناسی احادیث معرفتی" نیز برخی از عناوین نشست‌های تخصصی این مرکز در دهه کرامت رضوی است.

روز نخست ذی‌القعده همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) تا روز یازدهم ذی القعده و سالروز میلاد مسعود امام رضا(ع) در سالنامه جمهوری اسلامی ایران به نام دهه کرامت نام‌گذاری شده است.

کد خبر 524612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha