سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۹
۰ نفر

اعلامیه هزاره که از سوی تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد در اجلاس سران هزاره که در سپتامبر 2000 تشکیل شد به امضا رسید، 8 هدف مهم برای رسیدن به توسعه را ترویج می‌کند.

پیشرفت‌های سریع در زمینه بعضی از این اهداف نشان می‌دهد که هدف‌ها در عین بلندپروازانه بودن قطعاً برای بیشتر کشورهای جهان قابل تحقق هستند.

بر اساس اعلامیه هزاره، 8 هدف توسعه هزاره کشورها را موظف می‌سازد برای مبارزه با فقر، بی‌سوادی، گرسنگی، عدم وجود امکانات آموزش و پرورش، نابرابری جنسیتی، مرگ و میر کودکان و مادران، بیماری و نابودی محیط زیست دست به دست هم بدهند و بیشتر کار کنند. هدف هشتم، که در نشست مونتری و ژوهانسبورگ برای بار دوم مورد تأکید قرار گرفت، از کشورهای ثروتمند می‌خواهد بدهی‌های کشورهای فقیر را ببخشند، کمک به آنها را افزایش دهند و امکان دسترسی عادلانه آنها به بازارها و فناوری خود را فراهم کنند.

اهداف توسعه هزاره، آزمونی برای اراده سیاسی به منظور ایجاد مشارکت‌های وسیع‌تر و عمیق‌تر است. کشورهای در حال توسعه مسئولیت دارند برای آزادسازی انرژی‌های خلاق مردم خود اصلاحات سیاسی به عمل آورند و حکومت را تقویت کنند. اما نمی‌توانند به تنهایی و بدون کمک و بخشیدن و کاهش بدهی‌های خود به این اهداف دست یابند. اهداف توسعه هزاره وسیله‌ای برای سرعت بخشیدن به آهنگ توسعه و اندازه‌گیری و سنجش نتایج است که آنها را در اختیار جهانیان می‌گذارد.

بخشی از اهداف 8 گانه توسعه هزاره به قرار زیر است:
- ریشه‌کن کردن فقر شدید و گرسنگی، به نصف رساندن نسبت افرادی که با روزی کمتر از یک دلار زندگی می‌کنند و کسانی که از گرسنگی رنج می‌برند تا سال 2015. بنا به آخرین آمار، امروز در دنیای در حال توسعه 2/1‌میلیارد نفر با روزی کمتر از یک دلار زندگی می‌کنند و 800 میلیون نفر دچار سوءتغذیه هستند و 153‌میلیون کودک کمتر از 5 سال، کمبود وزن دارند.

- مبارزه با ویروس و بیماری ایدز، مالاریا و سایر بیماری‌ها، متوقف کردن گسترش ویروس و بیماری ایدز و شیوع مالاریا و سایر بیماری‌‌های عمده و کاهش رشد آنها.

- تضمین پایداری محیط زیست، ادغام و گنجاندن اصول توسعه پایدار در سیاست‌ها و برنامه‌های کشوری و جلوگیری از نابودی منابع محیط زیست، کاهش نسبت افراد محروم از دسترسی به آب آشامیدنی سالم به نصف تا سال 2015.

ناتوانی آسیا-اقیانوسیه در دستیابی به اهداف توسعه هزاره  اما در عین حال، بسیاری از کشور‌های آسیا و اقیانوسیه براساس گزارش مشترکی که سازمان ملل و بانک توسعه آسیایی روی خط خبری خود قرار داده‌اند ممکن است به‌دلیل نداشتن بودجه کافی نتوانند به اهداف توسعه هزاره تا سال 2015 دست یابند.   در این گزارش با عنوان آینده‌ای در دسترس 2008 که طی اجلاس سالانه کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) منتشر شد، آمده است: نیاز مالی برای تحقق اهداف توسعه هزاره هنوز بسیار زیاد است. برای کمک به 14 کشور کمتر توسعه یافته آسیا برای دستیابی به این اهداف 8 میلیارد دلار از زمان حال تا سال 2015 مورد نیاز است. 

خانم نوعلین هیزر معاون دبیرکل سازمان ملل و دبیر اجرایی اسکاپ می‌گوید: در عین حال منطقه آسیا و اقیانوسیه توانسته بین سال‌های 1990 تا 2004 تعداد 350 میلیون نفر را در منطقه خود از فقر مطلق نجات دهد. در حال حاضر 641 میلیون نفر از فقیر‌ترین مردم جهان یعنی دو سوم مستمندان دنیا در آسیا-اقیانوسیه به سر می‌برند. 

در این گزارش آمده، رشد اقتصادی به تنهایی برای دستیابی به اهداف توسعه هزاره کافی نیست. این خانم بر این موضوع تاکید دارد که برای دستیابی به اهداف توسعه هزاره، کشور‌های منطقه به اصلاح ساختار و کیفیت رشد اقتصادی، همچنین ایجاد تحولات مناسب در استراتژی‌های توسعه ملی خود نیاز دارند.

کد خبر 52452

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز