سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

ساماندهی کودکان خیابانی توسط شهرداری تهران بدون ارائه بودجه‌ای به این سازمان، مصوبه‌ آخرین جلسه شورای اجتماعی کشور است که اعضای شورای شهر، مسئولان شهرداری و مسئولان وزارت کشور، از جزئیات آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

 احمد نوریان معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، ‌ در این مورد اعلام  کرد که این معاونت در جریان جزئیات این مصوبه نبوده و مانند رسانه‌ها به تازگی از آن مطلع شده است.به همین دلیل هر گونه اظهار نظر مخالف یا موافقی را به بعد از جلسه‌ای موکول می‌کند که به گفته وی قرار است «به‌زودی» میان مسئولان شهرداری و وزارت کشور و سازمان بهزیستی تشکیل شود.

مرتضی طلایی، عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران هم، این مسئله را مرتبط با کمیسیون خودش نمی‌داند و قول می‌دهد به محض اطلاع به ما خبر بدهد. خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر، اظهار بی‌اطلاعی کرده و توصیه می‌کند با اعضای کمیسیون فرهنگی شورا تماس بگیریم. اما انتظار می‌رفت مسئولان وزارت کشور که پیشنهاد دهنده این طرح بوده اند، درباره جزئیات آن توضیح دهند.

دفتر ایوبی، معاون اجتماعی وزارت کشور، اعلام کرد که او در این باره نظری نمی‌دهد. صبور مدیر دبیرخانه شورای اجتماعی کشور هم با اشاره به اینکه این طرح خام است و فعلا فقط کلیات آن مطرح شده، از بررسی مجدد آن خبر داد؛ «تا آخر این هفته این موضوع مجددا در شورای اجتماعی شهر بررسی می‌شود، بنابراین به صلاح است تا زمانی که طرح جدی نشده است، درباره آن اظهار نظر نکنیم. تا کنون فقط پیشنهادی ارائه شده که باید بررسی شود.»

این در حالی است که هفته گذشته مسئولان سازمان بهزیستی، اعلام کردند در شورای اجتماعی کشور به پیشنهاد بهزیستی مصوب شده که ساماندهی کودکان خیابانی به شهرداری تهران واگذار شود. معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در شرایطی که چند سال است شهرداری ساماندهی این کودکان را برعهده گرفته، اعلام کرده است؛« با توجه به امکانات، توان اجرایی و منابع مالی قابل توجهی که شهرداری، دارد مسئولیت ساماندهی کودکان خیابانی را در تهران به‌عهده بگیرد اما این کار باید زیر نظر سازمان بهزیستی و براساس سیاست‌های ابلاغی این سازمان باشد.»

به عبارتی اواخر هفته گذشته در حالی که مطبوعات در تعطیلات آخر هفته به سر می‌بردند معاون اجتماعی سازمان بهزیستی از مصوبه‌ای خبر داد که براساس آن شهرداری متولی ساماندهی کودکان خیابانی می‌شود اما در مقابل تمام هزینه‌های اجرای طرح بر عهده شهرداری است و آنها بودجه این وظیفه را صرف نظارت می‌کنند.

حال سؤال اینجاست که اگر چنین مصوبه‌ای وجود دارد چرا مسئولان دخیل در این امر ابراز بی‌اطلاعی کرده و حتی صبوری مدیر دبیرخانه شورای اجتماعی کشور اعلام می‌کند این موضوع در حد یک پیشنهاد خام است. به عبارتی گویا هنوز مسئولان دولتی خود نمی‌دانند که آنچه بهزیستی اعلام کرده « مصوبه شورای اجتماعی وزارت کشور » بوده یا یک « پیشنهاد خام ». از طرفی این سؤال باقی است که چرا با گذشت یک هفته از اعلام رسمی این خبر در رسانه‌ها نه مسئولان رده بالای وزارت کشور و نه اعضای شورای شهر و حتی مسئولان شهرداری از جزئیات آن بی‌اطلاع هستند. حال آنکه عجیب است اگر تصور کنیم در جلسه‌ای بدون حضور نمایندگانی از سوی این سه بخش چنین تصمیم مهمی گرفته شده است.

در این میان نگاهی مجدد به اظهارات معاون اجتماعی بهزیستی، قابل توجه است.به گفته وی، شهرداری تهران ، موظف می‌‌شود که براساس سیاست‌های مشخص سازمان بهزیستی، در مناطق مختلف شهر هزینه‌های اجرای این طرح اعم از هزینه آموزش پرسنل، استخدام نیروی متخصص و فراهم کردن مکان نگهداری این کودکان را برعهده بگیرد.
سید محمدی در همین حال که از تفویض اختیار در این باره به شهرداری خبر داد، در انتقاداتی تند، اقدامات اخیر شهرداری  در مورد جمع آوری کودکان خیابانی را کاملا بدون توجیه خواند؛« این اقدامات که بدون هماهنگی با سازمان بهزیستی انجام  شده است، هیچ توجیهی ندارد و قرار است از این پس شهرداری تهران براساس سیاست‌های سازمان بهزیستی به ساماندهی کودکان خیابانی بپردازد.»

مسئولان بهزیستی در حالی این اظهارات را مطرح کرده‌اند که بیشتر از دو سال است که شهرداری به‌طور مستمر ساماندهی کودکان کار و خیابان و جمع آوری متکدیان را بر عهده دارد. در این مدت هم شهردار تهران بارها بر حفظ شأن و منزلت کودکان کار و خیابان تاکید کرده است. سال گذشته در روز کارگر، معاون شهرداری تهران، با ارائه طرح بلندمدت ساماندهی کودکان کار و خیابان، بر نامناسب بودن وضع این حوزه تاکید کرد؛«شعاری که امسال در سازمان‌های بین‌المللی برای این روز مطرح کرده‌اند «در جهانی شایسته برای کودکان، جهانی بدون خشونت» است ولی متاسفانه با وجود این شعار زیبا شاهد انواع خشونت‌های جسمی و روانی علیه کودکان در این دنیای به‌اصطلاح مدرن هستیم.»
به هر حال معضل کودکان کار و خیابان به تنهایی از سوی یک سازمان قابل حل نیست ودر این راه همکاری همه سازمان‌ها و ادارات مربوطه لازم است.

با این حال سازمان بهزیستی، بدون پیش‌بینی هیچ بودجه‌ای، تمام مسئولیت‌های ساماندهی این کودکان و اسکان آنها را به‌صورت یکطرفه به شهرداری واگذار کرده است. حال سؤال این است که آیا با این شرایط قیم مآبانه امکان همکاری شهرداری و بهزیستی وجود دارد ؟ و یا درصورت این امکان، شهرداری برای تامین بودجه این طرح بزرگ به مشکل برنمی خورد و... . اما برخورد برخی مسئولان مربوطه در شهرداری در این باره جالب است.

در حالی که تمام عملکردشان از طرف بهزیستی زیر سؤال رفته و بدون در نظر گرفتن مواضع آنها، طرحی به این سازمان دیکته شده، ادعا می‌کنند برای حل مسئله و جلوگیری از جوسازی ترجیح می‌دهند فعلا به هیچ سؤالی پاسخ ندهند.

کد خبر 52448

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز