دادستان عمومی و انقلاب زنجان گفت: تخلف شماری از افراد ناپخته و نابخرد به معنی آسیب دیدن وجهه نیکوی این استان نیست اما با رسیدگی به پرونده شهرداری زنجان از نابودی و تضییع میلیاردها تومان بیت‌المال، جلوگیری شد.

حجت‌الاسلام محسن کرمی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حجت‌الاسلام محسن کرمی دوشنبه دوم تیر در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نجابت، شرافت، نگه‌داشتن حریم و تواضع از ویژگی‌های استان زنجان بوده و این استان یک اشتهار ملی و بین‌المللی در انتساب به اهل‌بیت(ع) دارد که برنامه‌های پرشور و شعور ایام محرم، مصداق بارز آن است.

وی خاطرنشان کرد: استان زنجان به‌عنوان دیار غواصان دریادل و خط‌شکنان دوران دفاع مقدس و همچنین شهر دانشمندپرور و عالم‌پرور، معروف است.

کرمی افزود: تشریح جزئیات تخلف چند فرد ناپخته و نابخرد، زیبنده نبوده و وجهه استان زنجان را مورد آسیب قرار می‌دهد و به همین دلیل، بسیاری از خدمات، اقدامات و جزئیات تخلفات برای حفظ حرمت شهر زنجان، رسانه‌ای نمی‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب زنجان گفت: با توجه به پرونده اختلاس و ارتشا در شهرداری زنجان در این پرونده، سه شهردار، معاون شهردار، پنج عضو شورا، یک بازرس کانون و تعداد دیگری از افراد در مظان اتهام قرار داشتند که ۱۱ نفر از کارکنان اصلی و حدود ۲۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم از داخل و خارج از شهرداری هستند.

وی اظهار کرد: تخلفات زیادی در پرونده مربوط به شهرداری انجام شده است، برای نمونه، زمانی که ۲ نفر از اعضای شورای شهر در بازداشت به سر می‌بردند، یکی از اعضای شورا برای اختلاس ۲۰۰ میلیون تومان برنامه‌ریزی می‌کرد که از آن جلوگیری شد.

کرمی خاطرنشان کرد: اتفاقات خیلی مهمی در پرونده شهرداری رقم خورده که برای مثال؛ شهرداری مکلف شده در راستای ماده ۱۰۱ به‌جای پول، مِلک بگیرد که این خودش فساد بزرگی بود.

وی افزود: پول دریافتی، صَرف هزینه‌های جاری می‌شد اما در دریافت املاک این‌گونه نبود که با ورود دادستانی بنا شد سند املاک دریافتی به نام شهرداری زده شود تا فروش آن نیازمند مزایده و صورتجلسه باشد.

دادستان زنجان گفت: یک‌تکه زمین با سوءاستفاده برخی افراد و کوتاهی برخی مدیران به ثمن بخس (معامله کم‌ارزش)، متری ۲۵۱۰ تومان به نرخ سال ۸۴ به یک شرکت تعاونی خصوصی واگذار شده که فساد آن بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است که این زمین در داخل حریم شهر زنجان اما خارج از محدوده است.

وی افزود: متوقف کردن واگذاری هفت هکتار زمین با یک توجیه غلط و غیرقانونی به مبلغ ۱۳۲ میلیارد تومان، متوقف کردن مناقصه پروژه سبزه‌میدان و بازگشت ۵۰ میلیارد تومان، جلوگیری از نابود شدن چهار میلیارد تومان برای خرید تجهیزات به پارک بانوان، بخش دیگری از اقدامات دستگاه قضایی در ورود به تخلفات شهرداری است.

کرمی تصریح کرد: البته باید گفت که در شهرداری، افراد خدوم، تلاشگر و صادق زیادی نیز وجود دارند.

دادستان زنجان در پاسخ به تخلفات احتمالی مربوط به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان گفت: سازمان فرهنگی، مشکلی ندارد اما مدیران شهرداری تلاش داشتند تا برخی مصارف و هزینه‌ها را با سندسازی از این محل، تامین کنند که به این دلیل، سازمان را تحت فشار قرار می‌دادند که این مبالغ در برابر تخلفات خود شهرداری، مبالغ ناچیزی هستند.

وی در خصوص کیفیت آسفالت معابر شهری و شهرک‌های اقماری زنجان، اظهار کرد: قرارداد پیمانکاران آسفالت به صورت یکساله بود که این امر، ضمانت اجرای کار را از بین می‌برد.

کرمی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات موثر و خوبی که با برگزاری جلسه مشترک با شهرداری و شورای شهر در این زمینه انجام شد عقد قراردادها به صورت حداقل ۱۸ یا ۲۴ ماهه است و بعد از آمدن آقای یگانه، قراردادهای زیر ۱۸ ماه نداریم.

وی ادامه داد: در این صورت، یک فصل سرما از زمان آسفالت‌ریزی می‌گذرد و از این طریق، کیفیت آسفالت مشخص می‌شود.

کرمی یادآور شد: در خصوص استفاده از فناوری‌های نوین نیز با پیگیری‌های لازم از شهرداری خواسته شد تا در ۲ محل از آسفالت‌های الیافی استفاده کنند اما بررسی‌های جدی‌تری در سازمان عمران شهرداری خواهیم داشت.

کرمی در خصوص اخذ اجاره از وانت‌های دستفروش در برخی معابر شهری، گفت: اخذ اجاره اگر مصوبه و قانون باشد مشکلی نیست وگرنه تخلف بوده و جرم است که در صورت احراز برخورد جدی می‌شود.

دادستان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در موضوع باغشهرها با یک فرهنگ یک‌دهه‌ای مواجه هستیم، به‌شدت با این تخلفات برخورد می‌شود و هیچ سازمانی در این مسیر، معاف و مستثنی نیست.

وی اظهار کرد: برخورد با این تخلفات را ابتدا باغشهر جهاد کشاورزی و منابع طبیعی که خودشان متولی هستند را رسیدگی کرده و سپس باغشهرهای منتسب به کارکنان مجموعه‌ها تخریب‌شده است.

کرمی ابراز کرد: در برخی موارد به دلیل مشمول مرور زمان، مجوز تخریب نداشتیم اما در جاهایی که امکان داشت با قوه قهریه وارد شده و تخریب لازم انجام شده و هیچگونه تبعیضی اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: گلایه‌های زیادی در خصوص مباحث مربوط به آموزش‌وپرورش داریم، مدارس هیات‌امنایی، قانونی هستند اما مسائل آموزش‌وپرورش، نیاز به اصلاحات جدی هم در داخل و هم در خارج از استان دارد زیرا تراز آموزش‌وپرورش باید در تراز انقلاب بوده و خروجی آن نیز به همین کیفیت باشد.

دادستان زنجان در خصوص آرامستان شهرداری زنجان و استرداد اضافه‌پرداخت‌ها گفت: مبالغ پرداختی اضافه بابت تغسیل اموات با پیگیری‌های انجام شده، بازگردانده شد و مبالغ که بابت طبقه مازاد از سوی شهرداری دریافت می‌شد نیز پس داده می‌شود اما برخی افراد، خودشان تمایلی به پس گرفتن ندارند.

وی اظهار کرد: با پیگیری‌های فراوان و به‌رغم مقاومت زیاد، دفن تجمیعی اموات کرونایی در بهشت‌زهرا(س) نیز ممنوع شد زیرا با این کار، برچسبی به مردم زده و مسائل اجتماعی ایجاد می‌شد.

کرمی در خصوص ارائه خدمات به بیماران کرونایی گفت: درمان بیماران کرونایی، رایگان نیست اما در صورت عدم توانایی پرداخت از سوی بیمار از طریق خدمات مددکاری اجتماعی، رایگان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ورود و پیگیری دستگاه قضایی در بسیاری از موارد منجر به حل مشکل می‌شود، در بسیاری از موارد هم از واحدهای تولیدی و صنعتی و در مباحث اقتصادی، حمایت‌های لازم انجام شده و مشکلات در حد توان حل شده است.

کرمی تصریح کرد: برنامه عملیاتی برای پیگیری و حفظ حقوق عامه در دستگاه قضایی کشور و استان، تعریف شده و تمام این پیگیری‌ها و رفع مشکلات در راستای حفظ حقوق عامه است اما رسانه‌ها باید به نتیجه رسیدن آن را از مسئولان مربوطه و متولی، پیگیری کنند.

کد خبر 524433

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha