لاریجان آمل یکی از مناطق مهد تولید گیلاس در مازندران محسوب می‌شود به طوری که در سال ۹۹ صادرات خوبی به کشورهای روسیه، امارات، حاشیه دریای خزر و خلیج فارس انجام شد. با این وجود، باغداران این مناطق همچنان، به صنایع بسته‌بندی مناسب نیازمند هستند تا متناسب با سلیقه کشورهای هدف این بسته‌بندی انجام شود.

گیلاس

به گزارش همشهری‌آنلاین، ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جهاد کشاورزی مازندران،  همه ساله همزمان با فرارسیدن روزهای پایانی فصل بهار و آغاز فصل گرم تابستان، برداشت گیلاس در استان مازندران آغاز می‌شود و اگر سری به همه شهرهای این استان بزنیم شاهد هستیم این میوه پرطرفدار حتی به صورت محدود هم در باغات کشت می‌شود.

منطقه لاریجان آمل یکی از مناطقی است که مهد تولید گیلاس شناخته شده و بر اساس گفته کارشناسان بخش کشاورزی امسال به دلیل مساعد بودن شرایط آب و هوایی و شکوفه‌دهی مناسب درختان گیلاس، تولید این محصول از کیفیت و کمیت بیشتری نسبت به سال قبل برخوردار است.

گیلاس از آن دسته میوه‌های پرطرفدار است که برخی معتقد هستند خاستگاه این میوه قاره آسیاست و این میوه علاوه بر طعم دلپذیر خواص بینظیری هم دارد.

گیلاس یک میوه بسیار خوش‌طعم و لذیذ در میان مردم است که بنا به گفته پزشکان از خواص مصرف آن می‌توان به خون‌سازی، کاهش‌دهنده میگرن، جوان‌سازی پوست و تقویت موها اشاره کرد.

مصرف گیلاس سبب سلامت قلب و عروق می شود، مواد مغذی موجود در آن مانند ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئید و کاروتنوئید و مواد معدنی فسفر، برای قلب و عروق بسیار مفید هستند.

برداشت ۶۰ هزار تنی میوه‌های سیاه‌ریشه در آمل

سید حسین اسلامی، مدیر جهاد کشاورزی آمل در این زمینه اظهار کرد: امسال با میانگین عملکرد ۱۵ تن در هر هکتار، بیش از ۲۲ هزار تن گیلاس در باغ‌های این شهرستان تولید می‌شود، منطقه لاریجان بیشترین سطح زیرکشت و تولید گیلاس را در خطه شمال دارد و در سال‌های اخیر سطح زیرکشت درختان سیاه‌ریشه بخصوص گیلاس در بخش لاریجان روبه افزایش است.

وی بیان کرد: ۳۹۷۰ هکتار از باغات این شهرستان به میوه‌های سیاه‌ریشه اختصاص دارند که بیش از ۶۰ هزار تن میوه در آن برداشت می‌شود.

اسلامی خاطرنشان کرد: گونه‌های سیاه‌ریشه موجود در این شهرستان انواع گونه‌های دانه‌دار، هسته‌دار، میوه خشک و دانه‌ریز هستند که به بازار عرضه می‌شوند.

صادرات گیلاس به کشورهای حاشیه دریای خزر، روسیه و امارات

مهدی خلیلی، کارشناس کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره سیاست جهاد کشاورزی در این استان درخصوص صنایع تبدیلی برای این محصول اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه گیلاس در منطقه لاریجان آمل از کیفیت بالایی برخوردار است می‌تواند به عنوان یکی از میوه‌های صادراتی مطرح شود.

وی ادامه داد: امسال صادرات خوبی به کشورهای روسیه، امارات، کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج فارس داشتیم و نیاز باغداران این منطقه به صنایع بسته‌بندی مناسب است که باید متناسب با سلیقه کشورهای هدف باشد.

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: جهاد کشاورزی مازندران آمادگی دارد متقاضیانی که خواستار احداث واحدهای صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و فرآوری محصول گیلاس هستند را برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی کند تا شاهد استقرار صنایع تبدیلی در این منطقه باشیم.

کد خبر 524374
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha