دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
۰ نفر

نتایج بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد ویروس کرونا در مدفوع افراد مبتلا مشاهده شده است و بدین‌ترتیب احتمال آلودگی آب و فاضلاب نیز وجود دارد.

جوشاندن آب

 حال سؤال این است که آیا این ویروس می‌تواند در منابع آب آشامیدنی سطحی یا زیرزمینی نیز وجود داشته باشد و آیا لازم است آب آشامیدنی را پیش از مصرف بجوشانیم.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفتند: شواهد نشان می‌دهد وجود ویروس کرونا در آب آشامیدنی تصفیه‌نشده امکان‌پذیر است، اما تاکنون در منابع آب آشامیدنی تصفیه‌شده مشاهده نشده است. 

مطالعات نشان می‌دهد ویروس کرونا به مدت چند روز تا چند هفته در آب یا فاضلاب قابلیت عفونت‌زایی خود را حفظ می‌کند. به طور کلی، روش‌های معمول و متداول تصفیه آب که در بیشتر سیستم‌های آب آشامیدنی شهری وجود دارند مانند ضدعفونی کردن منابع آبی با کلر عوامل بیماری‌زا از جمله ویروس کرونا را حذف یا غیرفعال می‌کنند.

آن‌ها افزودند: جوشاندن آب تصفیه‌شده به عنوان احتیاط برای پیشگیری از ابتلا به کوویدـ۱۹ لازم نیست. به نظر می‌رسد خطر انتقال این ویروس از طریق سیستم‌های فاضلابی که به خوبی طراحی شده‌اند کم باشد.

علاوه بر آن، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: «روش‌های متداول در سیستم‌های متمرکز تصفیه آب از جمله فیلتراسیون و ضدعفونی باید ویروس کوویدـ۱۹ را غیرفعال کنند». بنابراین جوشاندن آب تصفیه‌شده به عنوان احتیاط برای پیشگیری از ابتلا به کوویدـ۱۹ لازم نیست. به نظر می رسد خطر انتقال این ویروس از طریق سیستم‌های فاضلابی که به خوبی طراحی شده‌اند کم باشد.

در مناطقی که تحت پوشش شبکه آبرسانی شهری و روستایی است چون آب روزانه توسط بازرسان بهداشتی مورد آزمایش قرار می‌گیرد می‌توان از آب لوله‌کشی برای آشامیدن استفاده کرد، ولی در مواردی که آب از چاه‌های اختصاصی یا منابع غیر بهداشتی تامین می‌شود لازم است آب به مدت ۵ دقیقه جوشانده شود و پس از سرد شدن مورد استفاده قرار گیرد. جوشاندن آب بیش از ۵ دقیقه توصیه نمی‌شود.

کد خبر 524270

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha