دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
۰ نفر

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق استان اصفهان گفت: ۲ هزار و ۱۴۵ ازدواج در دفاتر استان در فروردین سال ۹۸ ثبت شده و در فروردین ۹۹ این تعداد به یک هزار و ۱۲۱ ازدواج، یعنی حدود نصف مدت مشابه سال قبل رسید.

عروسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حجت الاسلام علی‌اکبر صافی اصفهانی اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا و ناکارآمدی برخی مدیران در خنثی کردن تاثیرات فرهنگی و اقتصادی این ویروس، اوضاع خانواده‌ها را بیش از پیش دچار آسیب کرده، به طوری که طی چهار ماه گذشته با کاهش معنادار آمار ازدواج و رشد آمار طلاق مواجه شده‌ایم.

وی گفت: در فروردین سال ۹۸ تعداد ۲ هزار و ۱۴۵ ازدواج در دفاتر استان به ثبت رسید، این در حالی است که در زمان مشابه یعنی فروردین ۹۹ این تعداد به یک هزار و ۱۲۱ ازدواج، یعنی حدود نصف مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

وقوع ۷۴۶ طلاق در فروردین با وجود کرونا و تعطیلی دادگاه‌ها

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق استان اصفهان با ابراز تاسف از اینکه در فروردین ۹۸ تعداد ۸۱۵ طلاق در دفاتر استان به ثبت رسید، افزود: در شرایط کرونایی فروردین ۹۹ و تعطیلی دو سه هفته‌ای دادگاه‌ها انتظار می‌رفت آمار طلاق نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش بسیار زیادی داشته باشد، ولی با کمال تعجب، آمارها از وقوع ۷۴۶ طلاق در فروردین ۹۹ در دفاتر طلاق استان یعنی تنها اندکی کمتر از آمار فروردین سال قبل حکایت دارد یا در اردیبهشت ۹۹، آمار طلاق استان یک هزار و ۸۷۶ مورد است که با وجود شرایط کرونا، نسبت به اردیبهشت سال قبل افزایش داشته است.

حجت‌الاسلام صافی اصفهانی در خصوص فعالیت دفاتر ازدواج و طلاق در شرایط کرونایی نیز عنوان کرد: ما از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور و بحرانی شدن این بیماری، خواستار تعطیلی کلیه دفاتر ازدواج و طلاق استان شدیم و بیشتر همکاران صنف نیز این تعطیلی را رعایت کردند. بعد از آن هم به محض صدور بازگشایی برخی مشاغل و به ویژه دفاتر ازدواج و طلاق، دستورالعمل های بهداشتی ویژه دفاتر ازدواج و طلاق را به تمام دفاتر استان ابلاغ و اجرا کردیم.

اجرا و ثبت عقد با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی

وی افزود: هم اکنون بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی، دفاتر تنها مجاز به اجرا و ثبت عقد در دفترخانه ازدواج با حضور زوجین و والدین آنها (نهایتا ۶ نفر) همراه با رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هستند، و دفاتر قبل و بعد از مراجعه زوجین و خانواده آنها ضدعفونی می‌شود.

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق استان خاطرنشان کرد: تا این لحظه مگر در موارد اندک، گزارشی از تخلف واحدهای صنفی ازدواج و طلاق نسبت به نقض دستورالعمل های بهداشتی نداشته‌ایم و این نشان می‌دهد که بیشتر اعضای صنف مراقب سلامتی خود و مراجعان هستند.  

۱۸۳ دفتر ازدواج فعال در استان اصفهان

صافی اصفهانی گفت: هم اکنون ۱۸۳ دفتر ازدواج فعال در استان اصفهان وجود دارد که از این تعداد ۷۳ دفتر ازدواج در شهر اصفهان فعال هستند و ۱۰۵ دفتر ازدواج از مجموع دفاتر ازدواج استان دارای ابلاغ سردفتری طلاق نیز هستند که از این تعداد دفتر طلاق، ۳۸ دفتر طلاق در شهر اصفهان فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: البته دفاتر ازدواج و طلاق دیگری نیز وجود دارد که به دلیل کهولت سن یا انفصال سردفتر و یا مرخصی استعلاجی آنها با کفالت دفاتر فعال مزبور اداره می‌شوند.

انتقاد از دخالت موسسات غیرمجاز در امور ازدواج و طلاق

وی دخالت موسسات غیرمجاز در امور ازدواج و طلاق دانست و توضیح داد: توجه نکردن به حوزه دفاتر ازدواج و طلاق و اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی موجب ظهور موسساتی با عنوان «سالن تشریفات عقد و ازدواج» در استان اصفهان شده که علاوه بر انجام انواع اقدامات گاهی خلاف شرع و برگزاری مراسم مختلط عملا موجب حذف مراجعه مردم به دفترخانه‌ها و نهایتاً اجیر شدن دفاتر برای این موسسات شده است.

کد خبر 524256

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha