خروجی سد رودشتین در پی تجمع و اعتراض شماری از کشاورزان بخش جلگه در شرق اصفهان روز شنبه ۳۱ خرداد بسته شد تا در آغاز فصل گرما اندک جریان پساب از محیط زیست و تالاب گاوخونی دریغ شود.

چرا آب به گاوخونی نمی‌رسد؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایمنا: خروجی سد رودشتین که از روز شنبه ۱۷ خردادماه و همزمان با اتمام توزیع آب کشت پاییزه دوم کشاورزان به سمت تالاب گاوخونی رهاسازی شده بود، در پی تجمعات کشاورزان شرق استان اصفهان در منطقه شاتور و گیشی در اعتراض به جریان حقابه زیست محیطی و درخواست سازمان جهادکشاورزی، ۳۱ خرداد بسته شد تا در آستانه فصل گرم جریان حداقلی پساب از تالاب گاوخونی دریغ شود تا آب مورد نیاز برای کشت گلرنگ تأمین شود. کشت گلرنگ در بخش جلگه، بهمن و اسفند سال ۹۸ و با وجود اخطاریه‌های شرکت آب منطقه‌ای اصفهان انجام شده است.

در این باره رضا خلیلی ورزنه، مدیرعامل انجمن دوستداران میراث طبیعی و محیط زیست ورزنه اظهار کرد: با پایان زمان توزیع آب برای کشاورزان قرار بود در مدت زمان بین دو کشت، از ۱۵ خرداد تا ۱۵ تیرماه، اندکی پساب تصفیه شده شرق اصفهان برای مرطوب شدن گاوخونی رهاسازی شود که پس از تجمعات چند روزه و اعتراض بیش از ۶۰ نفر از کشاورزان در حاشیه زاینده‌رود منطقه شاتور و گیشی و محل سد رودشتین به حقابه زیست محیطی، جریان آب به سمت گاوخونی قطع شده است.

وی افزود: هم اکنون اندکی زهاب کشاورزی و آب شور کانال سگزی پایین دست سد رودشتین تا گاوخونی جریان دارد.

این فعال محیط زیست ادامه داد: طبق قانون پس از آب شرب، تامین حقابه زیست محیطی در اولویت دوم است و کشاورزان منطقه جلگه به جریان حداقل آب به سمت تالاب که براساس آخرین پایش‌ها ۵.۲ متر مکعب در ثانیه بود، اعتراض داشتند و خواستار تأمین آب برای آبیاری محصول گلرنگ بودند در حالی که آبیاری محصول با پساب نیز از نظر بهداشتی صحیح نیست.

مدیرعامل انجمن دوستداران میراث طبیعی و محیط زیست ورزنه گفت: رهاسازی اخیر آب، آلودگی مسیر سد رودشتین تا تالاب گاوخونی را شستشو و لایروبی کرد و در آستانه فصل گرما با توجه به اینکه جریان رودخانه از سه شهر زیار، اژیه، ورزنه و ۱۲ روستا می‌گذرد کند شدن جریان و کاهش کیفیت آب به ویژه در شهر ورزنه مشکلات بهداشتی و بوی نامطبوع ایجاد می‌کند از این رو از مسئولان محیط زیست و بهداشت، اجرای قانون و احترام به طبیعت را خواستاریم.

از ابتدای سال آبی جاری (ماه مهر) تاکنون ۵۲.۳ میلیون متر مکعب از حقابه سالانه تحویل تالاب بین المللی گاوخونی شده است؛ نیمه دوم سال ۱۳۹۸ معادل ۴۱ میلیون مترمکعب آب و فروردین و اردیبهشت امسال در مجموع حدود ۱۱.۳ میلیون مترمکعب پساب و زهاب وارد تالاب شد.

این میزان از حقابه در چهار مرحله برای گاوخونی تأمین شده است؛ حقابه سالانه تالاب گاوخونی ۱۷۶ میلیون مترمکعب آب در سال است.

کد خبر 524143

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha