سردار نجات ۶۵ ساله اصالتا شیرازی از سرداران شناخته شده و نام آشنای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. او برای علاقه‌مندان به تاریخ معاصر و مسایل نظامی- امنیتی ایران چهره غریبه‌ای نیست.

سردار نجات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتمادآنلاین، سردار محمدحسین زیبایی‌نژاد معروف به حسین نجات با حکم فرمانده کل سپاه پاسداران جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله شد. تا پیش از این حکم سردار محمد کوثری فرماندهی این قرارگاه را به عهده داشت.

سردار نجات جانشین قرارگاه ثارالله تهران شد

  • سردار حسین نجات کیست و اهمیت قرارگاه ثارالله چیست؟

 سردار نجات ۶۵ ساله اصالتا شیرازی از سرداران شناخته شده و نام آشنای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. او  برای علاقه‌مندان به تاریخ معاصر و مسایل نظامی- امنیتی ایران چهره غریبه‌ای نیست. چه آنکه از چهره‌های موثر گروه منصورون، یکی از هفت گروه اصلی سازمان مجاهدین انقلاب است که پس از توقف فعالیت‌های سازمان مجاهدین انقلاب به دلیل اختلافات داخلی، تمام تمرکز خود را در سپاه پاسداران معطوف کرد و تا چندی پیش هم در مقام جانشین فرمانده اطلاعات سپاه از نیروهای مهم و موثر دستگاه اطلاعاتی سپاه پاسداران به حساب می‌آمد.

اما سردار نجات در همه این سالها جدای از حکمی که امروز به عنوان فرمانده قرارگاه ثارالله برای او صادر شده یا جانشینی فرماندهی اطلاعات سپاه چه مسئولیت‌هایی را در سپاه پاسداران برعهده داشته است؟

او از سال ۱۳۶۰ به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و در طول جنگ ایران و عراق از اعضای این نهاد بود. نجات از ۱۳۶۸ تا ۱۳۶۹ به‌عنوان معاون امور مجلس وزیر دفاع فعالیت می‌کرد، از ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۵ معاون هماهنگ‌کننده سپاه و از ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۶ جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران بود. زیبایی‌نژاد همچنین از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ فرماندهی قرارگاه ثارالله و از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۹ نیز فرمانده سپاه حفاظت ولی‌امر بود. او از ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ به‌عنوان معاون سیاسی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی فعالیت می‌کرد و از ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ نیز معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده کل سپاه بود و از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ جانشینی رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را برعهده داشت.

در واقع سردار نجات بعد از گذشت سال‌ها حالا دوباره به قرارگاه ثارالله بازگشته است، جایی که پیش از او چهره‌هایی مانند سردار حجازی قائم‌مقام فرمانده سپاه و سردار محمد کوثری پیش از او بر آن فرماندهی کرده‌اند.

حسین نجات از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ به‌عنوان معاون سیاسی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی فعالیت می‌کرد و از ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ نیز معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده کل سپاه بود. وی از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ جانشینی رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را برعهده داشت.

  • چرا قرارگاه ثارالله اهمیت دارد؟

قرارگاه ثارالله که از سال ۱۳۷۴ تاسیس شده است، در صورت بروز بحران و شرایط ویژه که تشخیص آن با شورای عالی امنیت ملی است، مسئولیت برقراری امنیت شهر تهران را عهده‌دار می‌شود.

یگان‌های تحت امر در شرایط بحران این قرارگاه شامل سپاه محمد رسول‌الله و سپاه امام حسن مجتبی استان البرز متشکل از نیروهای کادر و وظیفه سپاه و گردان‌های عاشورا و الزهرا، گردانهای امام علی و شامل نیروهای داوطلب مرد و زنی که در قالب بسیج مساجد، ادارات، دانشگاه‌ها، مدارس و … سازماندهی شده‌اند، است.

کد خبر 524109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha