مدیر کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: از ابتدای خرداد ۹۹ تاکنون ۱۳۷ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان شامل ۴۳ هکتار جنگل و ۹۴ هکتار مرتع در آتش بی توجهی مردم سوخته است.

آتش سوزي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سعدی نقشبندی اظهار کرد: گرمای زودهنگام و پوشش گیاهی مناسب با توجه به پراکنش مطلوب بارندگی‌ها باعث شد تا آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های استان زودتر از سال ۹۸آغاز شود.

وی بیان کرد: شروع آتش‌سوزی‌های سال ۹۹ از ۹ خرداد ماه بوده است،  تاکنون ۳۳ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان کردستان روی داده که طی آن ۱۳۷ هکتار شامل ۹۴ هکتار مراتع و ۴۳ هکتار  از جنگل‌ها در آتش سوخته است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: سال ۹۸، ۲۷۱ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان رخ داد که طی آن ۲ هزار و ۶۵۵ هکتار در آتش سوخت.

نقشبندی گفت:  در حال حاضر تیم‌بندی گروه‌های اطفای حریق در ۱۰ شهرستان انجام شده و کارکنان ادارات منابع‌طبیعی نیز به امکانات لازم، مجهز شده‌اند.

وی  اضافه کرد: انجمن‌های مردم نهاد و همیاران طبیعت در مناطق جنگلی همکاری خوبی با ما داشته‌اند و از آمادگی لازم برخوردار بوده‌اند. جلب همکاری دهیاران، فرهنگسازی با استفاده از چهره‌های فرهنگی و تاثیرگذار استان و برگزاری دوره‌های ترویجی و آموزشی از جمله برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی در سال ۹۹ است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری کردستان  اظهار کرد: شیوع کرونا باعث شد تا حضور مردم  برای تفریح در عرصه‌های طبیعی در دو ماه نخست بهار ۹۹ کمتر باشد، با برداشته شدن محدودیت‌ها این حضور افزایش یافت و همین حضور بیشتر زمینه‌ساز شروع زودهنگام آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی شد.

وی ادامه داد: بیشترین آتش‌سوزی سال ۹۹ در عرصه‌های طبیعی سنندج روی داده است،  از مردم انتظار داریم تا از روشن کردن آتش در عرصه‌های طبیعی به منظور پخت و پز جدا خودداری کنند و هر گونه آتش‌سوزی را به سامانه ۱۵۰۴ اطلاع دهند

نقشبندی یادآور شد: منابع‌طبیعی علاوه بر کارکردهای زیست‌محیطی، برای منابع آبی استان هم مهم است و در صورت خدشه به این عرصه‌ها باید منتظر صدمه‌های شدید به منابع آبی هم بود.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می‌دهد. در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره‌بردار بخش مراتع هستند و بهره‌برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می‌کنند.

کد خبر 523988

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha