دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

با شیوع ویروس کرونا شوک بزرگی نه تنها بر اقتصاد ایران بلکه بر اقتصاد جهانی وارد شده است شوکی که اقتصاد متلاطم ایران در دوران تحریم را متلاطم‌تر و کسب‌وکارهای بسیاری را با بحران جدی مواجه کرده است. شرایط اقتصادی که بیش از هر زمان دیگر نیازمند سیاستگذاری اصولی و بنیادین است تا از شدت آسیب به مردم کاسته شود.

سعیدی

همشهری آنلاین_ زکیه سعیدی: هرچند با شیوع بیماری کرونا، بسته‌های حمایتی مختلفی برای کسب‌وکارهای آسیب‌دیده توسط دولت تعریف شد اما صاحبان کسب‌وکارهای خانگی آسیب‌دیده بسیاری ‌ـ به‌ویژه کسب‌وکارهایی که توسط بانوان اداره می‌شود ‌ـ به دلایلی نمی‌تواند از بسته‌های حمایتی دولت استفاده کنند، برای همین به کمک و پشتیبانی ادارات و نهادهای محلی و شهروندان نیاز بیشتری دارند.  
کسب‌وکارهای خانگی که در گروه کسب و کار خرد می‌گنجد از بخش‌های اساسی اقتصاد کشورهای پیشرفته است که نقش مهمی در تولید ناخالص ملی این کشورها برعهده دارد. به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان دنیا توسعه مشاغل خانگی یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری است که باید در سیاستگذاری‌ها موردتوجه بیشتری قرار گیرد و برای موفقیت این نوع کسب‌وکارها برنامه‌ریزی دقیق‌تری کرد.

پژوهش‌ها، بیانگر مزایای مختلف کسب‌وکار خانگی بر دیگر کسب‌وکارهاست. در این نوع کسب‌وکار اصول انسانی بیشتر از شرکت‌های معمولی رعایت می‌شود و مدیران آن خیلی راحت‌تر از هر مدیر دیگری می‌توانند به کارهای بلندمدت بیندیشند و مهم‌تر از همه این است که در این نوع کسب و کارها به کیفیت کالا و حفظ مشتری تأکید بیشتری می‌شود.

کسب‌وکارهای خانگی که در اشتغالزایی و نوآوری در تولید محصول یا خدمات تنوع بسیاری دارد، می‌تواند نقطه آغاز مناسبی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای مختلف در میان جوانان و زنان باشد و باید برای رواج و گسترش آن تلاش کرد تا بستر”‌جامعه کارآفرین» در کشور فراهم شود. هرچند این نوع مشاغل (کسب و کار خانگی) از گذشته بسیار دور در میان ایرانیان وجود داشته و اکنون با تغییراتی در کشور فعال است اما برای رسیدن به تراز جهانی کسب‌وکارهای خانگی و شرایط پایدار، علاوه بر اجرای دقیق قانون ساماندهی و حمایت از کسب‌وکار خانگی به برنامه‌های حمایتی و آموزشی مدونی نیاز داریم تا با استفاده از تکنولوژی روز موانع توسعه کسب‌وکارهای خانگی برطرف شود.  

کد خبر 523822

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha