تخریب باغ‌های استان یزد به معضلی حل‌نشدنی در سال‌های اخیر تبدیل شده و هرکس به خود اجازه می‌دهد برای رسیدن به منافع شخصی، تیشه به ریشه اصلی‌ترین منبع حیات و تداوم زندگی در این استان بزند.

باغشهر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، ضعف قانون و نبود اهرمی مطمئن برای برخورد با سودجویان، باعث شده در سال‌های گذشته، بسیاری از زمین‌های کشاورزی و به‌ویژه باغات استان یزد، تخریب یا به ساختمان تبدیل شود.

وجود درختان و فضای سبز برای استان کویری و گرمی چون یزد، حکم کیمیا را دارد و در هر کجا که درختی، سربرآورده زندگی نیز معنا یافته و عده‌ای را به دور خود جمع کرده است.

تخریب بخشی از باغات یکی از مناطق خوش آب‌وهوا و ییلاقی تفت در روزهای اخیر و همچنین تخریب بخش دیگری از باغات شهرستان مهریز در ماه‌های اخیر، موجب تاثر و تاسف کویرنشینان شد. دو شهرستان تفت و مهریز، اصلی‌ترین نقاط بهره‌مند از باغات و فضای سبز در یزد هستند که بدون آنها نفس کشیدن در استان سخت می‌شود.

با توجه به بازار متزلزل زمین و مسکن در کشور و افزایش نرخ آن در سال‌های اخیر، عده‌ای سودجو وسوسه شده‌اند تا با تخریب باغ‌ها و تبدیل آن به اماکن مسکونی، از کنار آن به سودهای سرشار دست پیدا کنند، غافل از آنکه سودجویی آنها نفس را بر عده زیادی از کویرنشینان تنگ می کند.  

ضروری است تا قانون سخت و محکم‌تری در مورد تخریب باغات یا تغییر کاربری آن‌ها تدوین شود تا دیگر کسی به بهانه مالک بودن آنها به خود اجازه دست‌اندازی به منابع اصلی حیات در استان کویری یزد را ندهد.

خودداری از خدمات‌رسانی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد در این زمینه گفت: دستگاه‌های خدمت‌رسان از ارائه خدمات به تخریب‌کنندگان باغات منع شدند.

محسن صادقیان افزود: با افراد متخلف در زمینه ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تخریب باغ‌ها در استان برخورد جدی می‌شود.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد که تخریب‌کنندگان باغات و سودجویان به دفعات به این کار اقدام کرده و قانون‌ را به راحتی زیر پا می‌گذارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد ادامه داد: این نشان می‌دهد که برخوردهای قانونی و جرائم بازدارنده نیست و لازم است اقدامات سخت‌گیرانه در تعطیلی بنگاه‌های املاک متخلف و برخورد جدی حبس  برای افراد متخلف و ضبط املاک آن‌ها صورت بگیرد.

وی بیان کرد: در قانون حفظ و گسترش فضای سبز، جریمه‌های سنگینی از جمله حبس و پرداخت جریمه نقدی پیش‌بینی شده است.

 توقیف ماشین‌آلات

فرماندار تفت هم گفت: از این پس ماشین‌آلاتی که بدون اخذ مجوز، به تخریب باغات این شهر اقدام کنند با حکم دادستانی توقیف می‌شوند.

علی‌رضا نوکار افزود: این تصمیم در نشستی با دادستان شهرستان اتخاذ و مقرر شد تا شهرداری تفت به اتحادیه و شرکت‌هایی که دارای لودر و دیگر ماشین‌آلات ساختمانی هستند اعلام کند تخریب باغات باید با اخذ مجوز قانونی باشد و اگر فردی بدون اخذ مجوز لازم نسبت به تخریب باغات اقدام کند، ماشین‌آلات او به دستور دادستانی توقیف خواهد شد.

وی ادامه داد: مالکان باغ‌ها می‌توانند تا ۱۰ درصد مساحت باغ خود را و حداکثر تا ۱۵۰ متر مربع تخریب و به ساختمان تبدیل کنند. متقاضیان باید حتما درخواست تخریب بدهند و مجوز کسب کنند، در غیر این صورت با آنها برخورد قانونی می‌شود.

شناسنامه‌دار کردن درختان

نوکار اضافه کرد: درختان و باغات باید شناسنامه‌دار شوند و تعداد درختان قطع‌شده هم در پرونده ثبت شود. آن‌هایی که مجوز اخذ می‌کنند، اما بیشتر از حد تعیین شده و قانونی نسبت به تخریب باغات خود اقدام می‌کنند، مالکیتشان بر بخش تخریب‌شده، سلب می‌شود و در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد.  

وی بیان کرد: شهرداری هم موظف است محدوده تخریب را دقیقا مشخص کند تا متقاضی، همان نقطه را تخریب کند و به نقاط دیگر باغ دست‌اندازی نکند. تخریب بخش تعیین شده هم باید با حضور نماینده شهرداری انجام شود تا نه جابه‌جایی انجام و نه بیشتر از حد قانونی تخریب شود.

فرماندار تفت گفت: تعداد درختان قطع شده باید در پروانه نوشته شود و مالک باغ موظف است دو برابر درختی که حذف می‌شود در همین باغ یا جایی که شهرداری تعیین می‌کند درخت‌کاری کند.

قانون اصلاح شود

امام جمعه تفت هم با انتقاد از تخریب باغات اظهار کرد: در این زمینه باید قانون اصلاح شود و همچنین مردم در فروش، خیلی با دقت عمل کنند.

حجت‌الاسلام سیدمحمد سرمه چشم افزود: لازم است شورای شهر و شهرداری، باغداران و اهالی را در جریان اثرات زیان‌بار فروش باغ‌ها قرار دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد هم گفت: حیات یزد، مدیون باغشهرهای شاهدیه، مهریز و تفت است و این باغشهرها به‌ عنوان ریه تنفسی یزد عمل می‌کنند.

غلامعلی سفید افزود: اگر باغشهرهای شاهدیه، تفت و مهریز وجود نداشت، الان مناطق صنعتی یزد، اردکان و میبد نابود شده بود.

کد خبر 523807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha