جنگل‌های استان کردستان جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به‌حساب می‌آیند. سال ۹۸، ۲۷۱ فقره حریق به مساحت ۲۶۵۵ هکتار در سطح عرصه‌های طبیعی استان به وقوع پیوسته و سال ۹۹ نیز ۸۰ هکتار از منابع طبیعی استان طعمه آتش شده است.

آتش‌سوزی جنگل‌ها

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران، سال ۹۸ را می‌توان سال سیاه جنگل‌ها نام‌گذاری کرد. در سالی که پشت‌سر گذاشتیم رکورد آتش‌سوزی در چند سال گذشته شکسته شد و مساحت آتش‌سوزی‌ها با رشدی ۷ برابری به بیش از ۴۰ هزار هکتار رسید.

بیش از ۶۰ درصد یعنی یک‌میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار از  مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان را مرتع و جنگل تشکیل می‌دهد.

جنگل‌های استان کردستان  جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به‌حساب می‌آیند که در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل‌شده  و به لحاظ منابع آب ‌و خاک، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و… اهمیت زیادی دارند.

 تراکم بالای علوفه‌

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: در ۶ شهرستان کردستان ۳۷۴ هزار هکتار جنگل و در ۱۰ شهرستان استان یک ‌میلیون و ۴۱۴ هزار هکتار مرتع داریم.

سعدی نقشبندی افزود: علوفه‌چینی یکی از راهکارها برای کاهش میزان آتش‌سوزی در جنگل و مراتع است، اما در کردستان چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: تراکم بالای علوفه‌ و استفاده نکردن از آن حجم زیادی از علوفه‌های خشک‌شده را ایجاد می‌کند که هر لحظه آبستن شعله گرفتن است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان بیان کرد: در حال حاضر در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی این استان بهره‌بردار بخش مراتع هستند و  ۶/۵ درصد علوفه کشور را تولید می‌کنند.

۱۷ مورد آتش‌سوزی  

نقشبندی ادامه داد: نخستین آتش‌سوزی‌ها در دامن طبیعت کردستان از ۹ خرداد امسال شروع شد و تاکنون ۱۷ مورد آتش‌سوزی در ۸۰ هکتار از شهرستان‌های مختلف روی داده است.

وی گفت: تشکل‌های محلی در سال‌های اخیر به ویژه در شهرهایی مانند مریوان و سروآباد، کمک قابل توجهی به جلوگیری از آتش‌سوزی و مهار به موقع آتش کرده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: سال ۹۷ چهار نفر از مردم مریوان که دو نفرشان از نیروهای خود منابع طبیعی بودند، به هنگام اطفای حریق در یکی از مناطق جان خود را از دست دادند.

 بر اساس آمار ارسالی از پاسگاه‌های ویژه منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها، طی سال گذشته در مجموع ۲۷۱ فقره حریق به مساحت ۲ هزار و ۶۵۵ هکتار در سطح عرصه‌های طبیعی استان به وقوع پیوسته است. بیشترین تعداد حریق‌ها در سال گذشته مربوط به شهرستان بانه با ۷۶ فقره و کمترین میزان مربوط به شهرستان دهگلان با ۶ فقره حریق بوده است.

 وی اضافه کرد: مردم در صورت مشاهده آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی با شماره تلفن ۱۵۰۴ تماس حاصل کنند و ضمن رعایت نکات ایمنی تا رسیدن نیروهای اطفای حریق از گسترش آتش جلوگیری کنند.

قاچاق  چوب

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان در زمینه قاچاق چوب هم گفت: اجرای طرح تنفس ۱۰ ساله در جنگل‌های شمال از یک‌سو و افزایش قیمت چوب در چند سال اخیر، موجب افزایش قاچاق چوب در زاگرس شده است.

وی افزود: اوایل پاییز تا اواخر زمستان، دورانی است که سودجویان کمر به قطع درختان زاگرس می‌بندند؛ به گونه‌ای که  ۱۱ استان زاگرس‌نشین در این مقطع زمانی مورد هجوم قاچاقچیان چوب هستند.

نقشبندی بیان کرد: منابع طبیعی و آبخیزداری با توجه به محدودیت در تعداد نیروی انسانی به تنهایی نمی‌تواند این مسیرها و افراد را شناسایی کند و نیازمند همراهی و حمایت مردم و جوامع محلی است.

خرید تجهیزات اطفای حریق

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان هم گفت: ۲۷۹  هزار هکتار از مجموع اراضی استان تحت مدیریت اداره کل حفاظت از محیط زیست استان است که ۹/۹ درصد وسعت کل استان کردستان را شامل می‌شود.

فریبا رضاعی، کمبود تجهیزات و اعتبارات در اطفای حریق را از چالش‌های محیط زیست استان عنوان کرد و افزود: امسال با وجود بارندگی‌های مناسب و پوشش زیاد گیاهی و شروع فصل گرما، احتمال آتش‌سوزی بیشتر است.

وی اضافه کرد: امسال ۱۵۰ میلیون تومان برای خرید تجهیزات اطفای حریق تخصیص داده شده، اما واقعیت این است که میزان تجهیزات در اختیار در مقابل با وسعت مناطق حفاظت‌شده برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی‌های احتمالی بسیار ناچیز است.

 عامل انسانی

یک فعال محیط زیست گفت: آتش‌سوزی یک مسئله با ابعاد مختلف است. آتش‌سوزی، یکی از دلایل تخریب جنگل‌های بلوط است؛ اما این تنها عامل تخریب نیست!

محمد محمدی اضافه کرد: آتش‌سوزی به عنوان تهدید جدی در کمین مراتع و جنگل‌ها بوده و عامل انسانی مهم‌ترین دلیل آتش‌سوزی در مراتع است، مردم باید با رعایت توصیه‌های زیست‌محیطی نسبت به حفاظت از عرصه‌های طبیعی اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: سال گذشته برای اطفای هوایی حریق از طریق بالگرد مشکل داشتیم و به همین دلیل سوختگی برخی از جنگل‌ها که باید در چند ساعت خاموش می‌شد بیش از ۲۴ ساعت طول کشید.

محمدی بیان کرد: وجود سودجویان و قاچاقچیان چوب از دیگر عواملی است که منابع طبیعی و جنگل‌ها را به صورت جدی تهدید می‌کند.

کد خبر 523612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha