شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: گرفت خورشید ساعت ۹ صبح فردا، یکم تیرماه در استان اصفهان شروع خواهد شد و ساعت ۱۰ صبح به اوج خود می‌رسد.

خورشید گرفتگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایمنا، مرتضی بارونی افزود: خورشید گرفتگی یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های نجومی است و با آغاز فصل تابستان در ساعات اولیه نخستین روز تیرماه، خورشید گرفتگی را در پهنه‌هایی از قاره آفریقا، قاره آسیا و بخش‌هایی از قاره اروپا و استرالیا خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: کشور ایران نیز در این محدوده قرار می‌گیرد و تمامی مناطق ایران شاهد گرفت خورشید خواهد بود. پدیده خورشید گرفتگی هنگامی رخ می‌دهد که سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه در قسمت‌هایی از کره زمین، قرص ماه قسمتی از قرص خورشید یا تمامی آن را از دید ناظر زمینی بپوشاند.

این کارشناس فیزیک خاطرنشان کرد: بسته به اینکه مردم در کدام محدوده دید خورشید گرفتگی قرار دارند، منظره‌های متفاوتی از آن را می‌توانند مشاهده کنند و این خورشید گرفتگی برای ایران به صورت جزئی رخ می‌دهد.

بارونی اظهار کرد: خورشید گرفتگی جزئی به این معنی است که از دید ناظران ایران، ماه کاملاً در برابر خورشید قرار نمی‌گیرد و تنها بخش‌هایی از خورشید توسط ماه پوشانده می‌شود.

۵۷ درصد خورشید در اصفهان دچار گرفتگی می‌شود

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بعضی مکان‌ها بیشتر به سایه نزدیک هستند و بعضی مناطق در نیم سایه و لبه‌ها قرار دارند، درصد گرفت خورشید متفاوت است؛ در ایران به طور کلی هرچه از سمت شمال غربی به سمت جنوب شرقی پیش برویم، درصد گرفتگی خورشید افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس فیزیک ادامه داد: در شمال غربی ایران حدود ۳۵ درصد خورشید، توسط ماه پوشانده خواهد شد و در مناطق جنوب شرقی ایران یعنی استان سیستان و بلوچستان، بیشترین درصد گرفت خورشید را خواهیم داشت و ۹۷ درصد سطح خورشید توسط ماه پوشانده می‌شود.

بارونی تاکید کرد: خورشید گرفتگی در شهر اصفهان و استان اصفهان با اختلاف بسیار کمی، ساعت ۹ صبح یکم تیرماه شروع خواهد شد؛ این ساعت آغاز گرفت خورشید در استان اصفهان است که ماه جلوی خورشید قرار می‌گیرد؛ این گرفتگی ساعت ۹ صبح شروع شده و ساعت ۱۰ صبح به اوج خود می‌رسد.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: بیشینه مقدار گرفت خورشید در شهر اصفهان در این ساعت، حدود ۵۷ درصد سطح خورشید و کمی بیشتر از نصف خورشید است، پس از آن میزان گرفت خورشید شروع به کاهش می‌کند.

بارونی اظهار کرد: خورشیدگرفتگی تا حدود ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه ادامه پیدا می‌کند؛ ساعت‌های گفته شده با چند دقیقه اختلاف به صورت تقریبی ساعت ۹ صبح، آغاز خورشید گرفتگی، ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه، بیشینه خورشیدگرفتگی و ۱۱ و ۳۰ دقیقه، پایان خورشیدگرفتگی در استان اصفهان است.

وی تاکید کرد: البته ساعت دقیق آغاز خورشید گرفتگی ۸ و ۵۸ دقیقه، اوج گرفت خورشید ۱۰ و ۱۲ دقیقه و پایان آن ۱۱ و ۳۷ دقیقه است.

آخرین خورشید گرفتگی قرن ۱۴ هجری شمسی

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: این آخرین خورشید گرفتگی امسال است که در ایران قابل مشاهده است، اما در سایر کشورهای دنیا باز هم خورشید گرفتگی طی یک یا دو سال آینده اتفاق می‌افتد.

بارونی ادامه داد: این خورشید گرفتگی آخرین خورشید گرفتگی قابل مشاهده در ایران در قرن ۱۴ هجری شمسی خواهد بود و شرایط رصدی برای گرفت خورشید توسط مردم استان اصفهان فراهم است.

وی تصریح کرد: خورشید در ساعات ۹ و ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح در قسمت شرق و جنوب شرقی آسمان خواهد بود و از نظر رصدی آسمان روز یکشنبه، یکم تیرماه در ساعات تعیین شده، صاف خواهد بود و وجود ابر چندانی که مانع رصد پدیده خورشید گرفتگی شود در آن پیش‌بینی نشده است.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان افزود: کافی است مانع خیلی بلندی در آن قسمت از آسمان که ناظران قصد رصد دارند، وجود نداشته باشد که معمولاً نیز خورشید در آن ساعت ارتفاع گرفته است و مانع خاصی در زاویه حدود بالای ۴۵ درجه وجود ندارد.

سال گذشته، پنج‌شنبه پنجم دی‌ماه نیز سومین خورشیدگرفتگی سال میلادی و دومین و تنها خورشیدگرفتگی قابل مشاهده در ایران در ۱۱ استان‌ مختلف ایران شکل گرفت

کد خبر 523465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha