بازار مسکن در یزد همانند دیگر نقاط کشور این روزها با گرانی افسارگسیخته هم در زمینه خرید و فروش و هم رهن و اجاره، روبروست و متولی برای ساماندهی این وضع وجود ندارد.

مسکن

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، نیاز نیست حتماً سری به بنگاه‌های املاک برای گرفتن نرخ خرید و فروش یا اجاره مسکن بزنید، کافی است نگاهی به سایت‌های فعال و مشهور در این زمینه بیندازید تا سرتان از این همه افزایش ناگهانی سوت بکشد.

برخی منابع خبر از افزایش ۳۸ درصد نرخ خرید و اجاره مسکن خبر می‌دهند، اما واقعیت این است که نرخ مسکن در برخی مناطق یزد هم در زمینه خرید و هم اجاره، گاه تا ۱۰۰ درصد نیز افزایش داشته است.

قیمت‌گذاری‌های بی‌پایه و اساس، مستأجران را عاصی کرده و داغ خرید مسکن را بر دل آنها که پولی دست و پا کرده بودند تا سرپناهی برای خود تهیه کنند، گذاشته است.

نرخ اجاره و خرید مسکن حتی در روستاها و مناطق حاشیه‌ای شهرهای یزد نیز به شکل باورنکردنی افزایش پیدا کرده و هیچ‌ کس پاسخ قانع کننده‌ای برای این اوضاع نابسامان ندارد.

وضعیت اجاره مسکن در برخی شهرستان‌ها که به واسطه صنعتی بودن، مهاجران بسیاری دارد، به مراتب بدتر است.

تغییر کاربری

حسین پایدار اردکانی یکی از شهروندان اردکان و فعال رسانه در این زمینه گفت: تا همین ۱۰ سال پیش، صحرای عصمت‌آباد و اله‌آباد اردکان، تماماً زیر کشت جو، گندم و گل آفتاب گردان بود، حالا کار به جایی رسیده که زمین‌های کشاورزی، به سرعت تغییر کاربری می‌گیرند و در حال مسکونی شدن هستند، آن هم با زمین متری یک و نیم تا ۲ میلیون تومان.

وی افزود: باور کردنی نیست قطعه زمین‌هایی که گاه تا همین چند سال قبل، در مجموع به این مبالغ معامله می‌شد، حالا با قیمت‌های چندصد میلیونی معامله می‌شود.

پایدار اردکانی عنوان کرد: قیمت‌ها در نقاط مرکزی و محلاتی مثل صدرآباد و جعفرخان و باغستان، سر به فلک می‌کشد. زمین مسکونی با قیمت هر متر مربع ۳ تا ۵ میلیون تومان نرخ‌گذاری شده و این یعنی اگر یک جوان اردکانی بخواهد در دورافتاده‌ترین نقطه مسکونی شهر، یک زمین مثلاً ۱۵۰ متری بخرد، باید حدود ۲۳۰ میلیون تومان فقط پول زمین بدهد.

این شهروند ادامه داد: قیمت اجاره و رهن منزل هم دست کمی از زمین ندارد. اجاره‌های سر به فلک کشیده و قیمت‌های سرسام‌آور رهن، معضل بسیاری از خانواده‌های اردکانی است و اکنون نمی‌توانند برای خرید خانه اقدام کنند.

نقش بنگاه‌ها

اوضاع مسکن در مرکز استان به مراتب بدتر است. این روزها در شهر یزد، دیگر بالاشهر و پایین‌شهر ندارد و هرکه هر چه در توان دارد، برای قیمت‌گذاری بالاتر خانه خود به کار می‌گیرد. خیلی‌ها نیز به صرافت افتاده‌اند که دستی به زیرزمین‌های متروکه خانه‌های خود بکشند و با بازارگرمی املاکی‌ها، آن را اجاره بدهند.

یکی از مراجعه‌کنندگان به بنگاه املاک در منطقه شهرک دانشگاه یزد گفت: به نظر می‌رسد نرخ گذاری صاحب‌خانه‌ها روی خانه‌هایشان برای اجاره، بر اساس ارزش ملک نیست، بلکه بر اساس نیاز آنها به پول است، هرچه مالکان قسط و مخارج بیشتری داشته باشند، اجاره خانه‌ها را بالاتر می‌برند.

مریم ملک ثابت بیان کرد: برخی صاحبخانه‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا با کمک املاکی‌ها، پول حقوق یک کارمند دولت را از یک خانه ۱۰۰ متری درآورند تا بتوانند زندگی راحت‌تری داشته باشند.

وی افزود: من مستاجرم و هر سال همین دردسر را برای جابجایی دارم. با تجربه‌ای که در طول ۱۵ سال اجاره‌نشینی کسب کرده‌ام، معتقدم املاکی‌ها یکی از مقصران اصلی نرخ‌گذاری‌ها و گرانی مسکن هم در زمینه خرید و فروش و هم در زمینه رهن و اجاره هستند.

بی‌سامانی نرخ‌گذاری

رئیس اتحادیه مشاوران املاک و بنگاهداران استان یزد هم در این زمینه گفت: رشد قارچ گونه واحدهای صنفی مشاوران املاک یکی از عوامل اصلی بی‌سامانی نرخ‌گذاری مسکن در یزد است.

امیر یاسینی بیان کرد: در مناطقی از شهر مثلاً در بلوار آیت‌الله خامنه‌ای، به فاصله هر ۲۰۰ متر یک بنگاه املاک وجود دارد و این یعنی رقابت ناسالم برای فروش یا اجاره مسکن و طبیعی است که هر چه نرخ بالاتر باشد، صاحب ملک راضی‌تر است و پول بیشتری نیز نصیب بنگاهدار می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از علل افزایش اجاره بها در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی، ورود مدیران ساختمان‌ها به این مقوله است. آنها در بسیاری از موارد نرخ‌گذاری را خودشان انجام می‌دهند و باعث افزایش چشمگیر نرخ مسکن شده‌اند. در حال پیگیری این موضوع از سوی فرمانداری هستیم.

یاسینی اضافه کرد: بنگاه‌داران از گرانی مسکن منفعتی نمی‌برند و به قول قدیمی‌ها نان در ارزانی است، زیرا وقتی قیمت بالا برود، تعداد معاملات پائین‌تر می‌آید و به ضرر بنگاه‌دار است، بنابراین از فرمانداری خواستیم که قانونی را برای مجتمع‌های آپارتمانی وضع کند تا در اختیار بنگاه‌داران گذاشته و این مجتمع‌های آپارتمانی طبق قوانین و شرایطی قیمت‌گذاری و فروخته شود. به این ترتیب، هر مدیر مجتمعی با قیمت‌های بسیار بالا اقدام به فروش واحدهای آپارتمانی نمی‌کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک و بنگاهداران استان یزد، یکی دیگر از عوامل گرانی مسکن را نرخ‌گذاری املاک توسط خود مالکان در سایت‌های مشهور خرید و فروش ملک دانست.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، متوسط مبلغ اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی در شهر یزد در زمستان ۹۸ نسبت به زمستان ۹۷ معادل ۳۸/۵ درصد افزایش یافته و این افزایش در کل استان یزد ۳۵/۵ درصد بوده است. این رقم در کشور در مدت زمان یاد شده افزایش ۴۴/۶ درصدی داشته است.

حدود ۲۸ درصد خانوارهای استان یزد اجاره‌نشین هستند.

کد خبر 523376

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha