نزدیک ۵ ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد، اما باوجود تدابیر بهداشتی و توصیه‌های متعدد رعایت فاصله اجتماعی متأسفانه تعداد مبتلایان در آذربایجان غربی در حال اوج‌گیری است.  

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، اواخر بهمن ماه سال ۹۸ بود که زمزمه‌های شیوع ویروس کرونا در شهرهای ایران به خصوص آذربایجان غربی بالا گرفت و با گذشت ۵ ماه از آن روز شیوه زندگی نه تنها در ایران و استان بلکه دنیا تغییر یافته است.  

مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز تفریحی و تجاری، تالارها، ورزشگاه‌ها و … تعطیل شدند، فرهنگ هم‌نشینی و روبوسی تغییر یافت و با اعمال محدودیت و فاصله‌های اجتماعی شدید و همراهی مردم تصور می‌شد خیلی زود این بیماری را می‌شود شکست داد و با رفتن فصل سرما می‌توان امیدوار به ریشه کن شدن این بیماری شد.  

اما در طول ۵ ماه نه تنها آمارهای مبتلایان در آذربایجان غربی کاهش نیافته بلکه وضعیت استان در حالت قرمز قرار دارد و روز به روز به تعداد بیماران بدحال و تنفسی افزوده می‌شود.  

مردم استان به تلافی یک ماه قرنطینه خانگی در اوایل سال ۹۹ و رعایت فاصله‌های اجتماعی این روزها از هر فرصتی برای حضور در تجمعات و افزایش آمار مبتلایان استفاده می‌کنند و هشدارهای بخش بهداشت نیز نتوانسته کوچک‌ترین تأثیری در مدیریت این بیماری توسط مردم داشته باشد.  

در جبهه مقابل مردم که مسئولان قرار دارند هفته‌های اخیر چندان اقدامات مؤثری جز جلسات فرمایشی آن هم به تعداد محدود صورت نمی‌گیرد، در حالی که فروردین ماه نهادهای مختلف برای ضدعفونی کردن معابر و ورودی شهرها و حتی کوچه‌ها و روستا از هم پیشی می‌گرفتند هم تحرک و فعالیتی دیگر صورت نمی‌گیرد.  

قرار بود تاکسی‌ها بیش از سه مسافر سوار نکنند، قرار بود در اتوبوس‌ها فاصله اجتماعی رعایت شود، قرار بود مراسم ترحیم و عروسی برگزار نشود و مردم برای قطع زنجیره کرونا با مسئولان همراهی کنند اما همه این قول و قرارها فقط یک ماه ابتدایی سال پا برجا بود.  

اما این روزها به جای تعطیلی تالارها مردم در کارواش‌ها و باغات عروسی را برگزار می‌کنند و اتوبوس‌ها تا جایی که می‌شود مسافر سوار می‌کنند و تاکسی‌ها با تمام ظرفیت فعالیت می‌کنند، مردم کمترین توجهی به رعایت موارد بهداشتی ندارند و این شرایط دست به دست هم داده تا آذربایجان غربی در گذر این ۵ ماه همزیستی با کرونا همچنان در وضعیت قرمز قرار گیرد.  

افزایش تعداد بیماران بدحال و تنفسی، اختصاص دومین بیمارستان به بیماران کرونایی در ارومیه، کمبود امکانات درمانی و بهداشتی، کادر بیمارستانی خسته به همراه اعلام آمار افزایش مبتلایان و فوتی‌ها تا امروز نتوانسته مردم را در قبال این بی‌توجهی‌ها آگاه کند و همچنان رفتارهای پرخطر و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهرها رو به افزایش است.  

مردم در برابر خطرات و عواقب بیماری کرونا بی‌خیال شده‌اند

یکی بازاریان در خصوص عدم رعایت موارد بهداشتی در برابر بیماری کرونا می‌گوید: با برداشتن محدودیت‌های کسب و کار و فاصله اجتماعی کسبه و بازاریان برای معیشت و تامین هزینه‌های زندگی مجبور به فعالیت شدند اما در تمام مدت موارد بهداشتی از جمله استفاده از مواد ضدعفونی رعایت کرده و اقدام به نصب هشدار حاوی عدم حضور بدون ماسک و دستکش در درب شیشه مغازه کرده‌ام اما متأسفانه مردمی که برای خرید به مغازه‌ام مراجعه می‌کنند کمترین توجهی به رعایت این موارد ندارند.  

وی ادامه می‌دهد: آگاهی و اطلاع رسانی در خصوص این بیماری هر روز در حال افزایش است جای تعجب دارد مردم با علم به عواقب این بیماری چرا بی‌خیال شده‌اند، با رفتار سهل انگارانه مردم موج دوم بیماری در استان آغاز شده و وضعیت شهر ارومیه قرمز است از مسئولان تقاضا داریم نظارت بیشتری در این خصوص داشته باشند.  

یکی از پرستاران بیمارستان طالقانی که از شرایط به وجود آمده به شدت گلایه مند است و می‌گوید: کادر درمانی در طول ۵ ماه اخیر با تمام توان برای مقابله با این بیماری در صحنه حضور دارند حتی سلامت خود و خانواده خود را فدای مدیریت و مقابله با این بیماری کرده‌اند اما مردم استان به خصوص ارومیه هیچ احساس مسئولیتی در این زمینه ندارند.  

وی می‌افزاید: این بیماری نه واکسن دارد و نه هنوز درمان مشخصی برای آن پیدا شده است تغییر رفتار این ویروس قابل پیش بینی نیست تنها راه قطع زنجیره شیوع آن رعایت موارد بهداشتی از سوی تک تک مردم است.  

این پرستار ادامه می‌دهد: استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی، دست ندادن و بغل نکردن و نبوسیدن و شستشوی مداوم دست و فاصله گذاری اجتماعی جز الزامات بهداشتی دائمی است که باید در این زمینه احساس مسئولیت جدی در برابر سلامت خود و جامعه کنیم.  

سیر صعودی افزایش مبتلایان و بیماران بدحال در آذربایجان غربی ادامه دارد

جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با هشدار جدی نسبت به وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا در استان گفت: هم اکنون در آذربایجان غربی هیچ شهر وضعیت سفیدی نداریم و همگی قرمز یا زرد هستند.  

آقازاده ادامه داد: بر اساس آخرین آمار در تاریخ ۲۸ خردادماه ۶۳۸ نفر بستری با علائم سندرم حاد تنفسی در کل بیمارستان‌های استان داشته‌ایم که ۱۸۷ مورد بیمار قطعی مبتلا به ویروس کرونا و ۴۵۱ مورد مشکوک به ابتلاء هستند، از ۱۲۰ مورد بستری درای سی یو ۴۰ نفر وصل به ونتیلاتور هستند.  

وی اضافه کرد: متأسفانه با چهار مورد فوتی جدید مجموع فوتی‌های استان به ۳۲۷ مورد افزایش یافته است، تعداد مبتلایان بستری جدید در روز ۲۸ خرداد، ۱۳۸ مورد است که به تفکیک شهرستان‌ها ارومیه ۳۱، اشنویه یک، بوکان ۲۰، پیرانشهر پنج، تکاب شش، خوی ۳۳، سردشت چهار، سلماس شش، شاهین دژ یک، مهاباد ۱۳ میاندوآب ۱۱ و نقده هفت نفر است.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی تاکید کرد: با توجه به افزایش تعداد بیماران بدحال مبتلا به کرونا، علاوه بر بیمارستان طالقانی، بخشی از بیمارستان امام خمینی (ره) این شهر نیز در مدار درمان این مبتلایان قرار گرفت.  

وی با انتقاد از اینکه رعایت موارد پیشگیری از بیماری کرونا در جامعه بسیار کمرنگ شده و همین امر، تعداد بیماران مبتلا را به صورت صعودی بالا برده است بیان کرد: شهروندان باید بیش از گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا میزان ابتلاء روز به روز کاهش یابد.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی تاکید کرد: افزایش قابل توجه مراجعه بیماران با وضعیت حاد تنفسی در آذربایجان غربی، هشداری اساسی در خصوص ایجاد موج‌های جدید شیوع بیماری کروناست که نباید در این خصوص سهل انگاری کرد.  

وی ادامه داد: در پیک دوم بیماری، یک بی‌تفاوتی بزرگ از طرف مردم احساس می‌شود که این بی‌تفاوتی خطرناک است و می‌تواند همچنان آمار بیماران درگیر را افزایش دهد، بر اساس گفته متخصصان استان چهره ویروس تغییر یافته و تهاجمی‌تر و خشن‌تر شده است و سن مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این بیماری نیز کاهش یافته است.  

آقازاده برگزاری مراسم عروسی، تجمعات در مراکز تفریحی را یکی از مهمترین دلایل افزایش آمار کرونا در استان عنوان کرد و گفت: با وجود تعطیلی برخی اماکن از جمله تالارها ولی شاهد برگزاری مراسم عروسی در باغات و برخی اماکن هستیم و نیز تجمع مردم در مراکز تفریحی و خیابان‌ها بدون رعایت موارد بهداشتی موجب شده آمار مبتلایان و فوتی‌ها در استان روزانه افزایش یابد.  

با حضور در سطح شهر به خصوص در ارومیه به راحتی آثار بی‌تفاوتی و بی‌توجهی در برابر شیوع ویروس کرونا را می‌توان مشاهده کرد، تجمع مردم در اتوبوس‌ها، عدم رعایت سوار شدن بیش از سه نفر در تاکسی‌ها، انفجار جمعیت در پارک‌ها و مراکز خرید بدون رعایت موارد بهداشتی قابل لمس است.  

تمام تاکسی‌ها مجاز به سوار کردن ۳ نفر مسافر هستند

مهدی مژده‌ی فر، رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه در خصوص بی‌توجهی به رعایت سوار نشدن بیش از سه نفر در تاکسی اظهارکرد: فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی ارومیه رصد می‌شود

مژده‌ی‌فرتصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا اتوبوس‌های ملکی تعطیل و اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز با دوسوم ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.  

وی در خصوص اینکه برخی رانندگان بیش از ظرفیت اعلامی مسافر سوارمی کنند، نیز یاد آور شد: این کار تخلف بوده و مردم در صورت مشاهده با ۱۳۷ تماس گرفته و پلاک اتوبوس و تاکسی را اعلام کنند.  

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ارومیه خاطرنشان کرد: این تعداد بازرس جواب گوی کلانشهر ارومیه نیست، بنابراین نیازاست مردم نیز بیش از پیش فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.  

مژده‌ی‌فر اظهارکرد: شهرداری ارومیه برای رعایت تمامی اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی اقدام به مجهز کردن تمامی تاکسی‌ها به سیستم محافظتی کرده که تاکنون ۷۰۰ تاکسی به این سیستم مجهز شده و در روزهای آتی تمامی تاکسی‌ها نیز به این سیستم مجهز می‌شوند.  

وی افزود: اقلام بهداشتی بین رانندگان تاکسی در سطح شهر ارومیه در برای پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا توزیع می‌شود، اقلام بهداشتی به صورت روزانه بین رانندگان ناوگان تاکسی رانی توزیع می‌شود که شامل ماسک و دستکش است.  

آمار افزایش مبتلایان و بیماران بدحال کرونا در آذربایجان غربی نگران کننده است

علی مصطفوی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در آخرین نشست شورای اطلاع رسانی مدیریت و مقابله بیماری کرونا در استان افزود: باید تدابیر لازم برای رعایت بهداشت فردی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و در خانه ماندن همچنان در صدر برنامه‌ها و تبلیغات قرار گیرد تا بتوانیم این بیماری را مدیریت کنیم.  

مصطفوی اظهار کرد: وضعیت مراعات موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در فروردین و اردیبهشت به ترتیب ۸۰ و ۲۰ درصد بود، بی‌توجهی به رعایت فاصله گذاری‌ها و عادی شدن کرونا بین مردم و کمتر رعایت کردن موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، از مهمترین دلایل افزایش آمار ابتلاء کرونا در روزهای اخیر است.  

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: این بیماری محدود به افراد مسن یا با زمینه بیماری خاص نیست، استفاده از خدمات الکترونیکی برای کاهش ازدحام، تشکیل تیم‌های نظارتی، در دسترس قرار گرفتن ماسک‌های ارزان قیمت از مواردی است که باید مورد توجه نهادهای مختلف قرار گیرد.  

مصطفوی به وظیفه خطیر رسانه ملی و فضای مجازی و مطبوعات برای اطلاع رسانی بیشتر، افزایش اطلاعات و آگاهی‌های مردم در خصوص این ویروس و بیماری و حساس بودن مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اشاره کرد و ادامه داد: نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها، بازار تاناکورا و تمام ادارات از فردا، سه شنبه ملزم به استفاده از ماسک برای تداوم فعالیت هستند.  

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: به علت افزایش آمار ابتلاء به کرونا از روز سه شنبه هفته جاری در تمامی پارک‌ها و تفرجگاه‌ها محدودیت حضور وجود خواهد داشت و مردم نیز باید برای حفظ سلامت خود، موارد بهداشتی را رعایت و از حضور در هر گونه تجمع و اجتماعات دوری کنند.  

در حال حاضر وضعیت آذربایجان غربی قرمز است و روز به روز بر تعداد مبتلایان و بیماران بدحال در شهرهای استان رو به افزایش است موج دوم بیماری در راه است و با تداوم این شرایط اگر موارد بهداشتی را رعایت نکنیم باید منتظر فاجعه انسانی در این زمینه باشیم.

بر اساس احادیث و روایات دینی انسان در برابر نفس خویش مسئول است با حفظ جان و سلامتی خود و رعایت موارد بهداشتی در برابر سلامت جامعه نیز خود را مسئول بدانیم.  

گزارش: سکینه اسمی

کد خبر 523314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha