شورای حکام آژانس اتمی اولین قطعنامه ضد ایرانی از سال ۲۰۱۲ را به بهانه عدم همکاری تهران با تحقیقات آژانس، تصویب کرد.

شورای حکام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، منابع دیپلماتیک و خبری از وین گزارش دادند که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز جمعه ۳۰ خرداد ماه قطعنامه تروئیکای اروپایی علیه ایران را تصویب کرد. 

«لارنس نورمن» خبرنگار نشریه «وال‌استریت‌ژورنال» به نقل از دیپلمات‌های حاضر در نشست حضوری شورای حکام گزارش داد: «این قطعنامه تصویب شد. اعضای شورای حکام آژانس اتمی از ایران به دلیل عدم همکاری با تحقیقات آژانس انتقاد کردند. این اولین قطعنامه علیه ایران از سال ۲۰۱۲ است».

منابع دیپلماتیک می‌گویند قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی علیه ایران، با ۲۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع تصویب شده است.

«گرهارت کانتزل» نماینده آلمان در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، طی سخنرانی در این نشست مدعی شد: «ممانعت ایران از دسترسی [به چهار مکان] - آنهم بر خلاف پیام بسیار روشن شورای حکام در نشست قبلی - چالشی برای رژیم پادمانی جهانی است».

به نوشته صفحه توئیتر نمایندگی آلمان، کانتزل سپس خواستار واکنش شورای حکام به ایران شد: «اقدامات یک دولت در ممانعت از دسترسی قانونی آژانس برای چهار ماه و تعامل ناکافی به مدت یک سال، سزاوار واکنشی از سوی شورا است».

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با بیان اینکه شورای حکام با تصویب این قطعنامه از ایران خواست دسترسی به دو مکان مورد نظر را فراهم کند، گفت: «روسیه و چین [به این قطعنامه] رأی منفی دادند».

نمایندگی روسیه در وین توضیح داد: «برای رسیدن به نتایج مثبت، آژانس و تهران باید به گفت‌وگو مطابق با روش‌های معمول ادامه دهند و نگرانی‌های طرف‌ها در نظر بگیرند. در عین حالی که بر لزوم حل فوری مشکل این مشکل توسط تهران و آژانس تاکید [می‌کنیم]، باور داریم این قطعنامه می‌تواند مخرب و غیرسازنده باشد».

تروئیکای اروپایی روز دوشنبه طی نشست شورای حکام، با استناد به گزارش ادعایی آژانس اتمی مبنی بر اجازه ندادن ایران برای دسترسی به چهار مکان، پیش‌نویش قطعنامه‌ای را تنظیم کردند که تهران را به اجازه دادن برای این تحقیقات و همچنین همکاری کامل با آژانس ملزم می‌کند.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران، پیشتر در واکنش به پیش‌نویس این قطعنامه گفته بود: «شورای حکام آژانس نباید به دشمنان برجام اجازه دهد که منافع عالی ایران را به خطر بیندازند... ما چیزی برای پنهان کردن نداریم». 

کد خبر 523201

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی محمدی IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    5 14
    باحتمال خیلی زیاد یهویی ایرانم بزودی اعلام می‌کند که جز قدرت‌های اتمی دنیاست مثل کره شمالی
  • NL ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    23 1
    خوب ، حالا متن ابن قطعنامه دقیقا چی بوده که ما هم کمی اطلاعاتمون بالا بره؟
  • بیدار IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    3 0
    چشم آقایان ظریف و روحانی و بقیه دوستان با دست آوردشون روشن