دانشمندان می‌گویند آزمایش انسانی درمان جدیدی برای ویروس کرونای جدید که از آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌های پلاسمای خون گاو به دست می‌آید، از ماه آینده شروع خواهد شد.

cow

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  ان‌پی‌آر یک درمان جدید برای کووید-۱۹ که  از پلاسمای خون گاو به دست می‌آید، ماه آینده روی انسان آزمایش می‌شود.

دانشمندان در شرکت SAB Biotherapeutics در آمریکا روی ایجاد آنتی‌بادی‌های پلی‌کلونال (پادتن‌های چند دودمانی) کار می‌کنند. پادتن‌های چنددودمانی مجموعه‌ای از پادتن‌های متفاوت هستند که از بدن در برابر یک عامل مهاجم معین دفاع می‌کنند.

این شرکت قبلا پادتن‌های چند دودمانی را برای درمان مرس (نشانگان تنفسی خاورمیانه که ناشی از یک ویروس کرونای دیگر است) و آنفلوآنزا  ساخته است.

اکنن این شرکت می‌خواهد پادتن‌های چند دودمانی برای  درمان یا حتی پیشگیری بیماری کووید-۱۹ ناشی از ویروس کرونای جدید بسازد و برای این کار از گاوها کمک می‌گیرد.

البته این گاوها گاوهای معمولی نیستند، چرا که قبلا ژن‌های از سیستم ایمنی بدن انسان که باعث تولید پادتن در بدن می‌شود، به رویان این گاوها تزریق شده است و آنها را به حیوانات تولیدکننده‌های پادتن‌های انسانی تبدیل کرده است.

در مرحله بعد پروتئین‌های ویروس کرونا به این گاوهای خاص تزریق می‌شوند تا آنها یک پادتن اختصاصی خنثی‌کننده قوی در برابر ویروس کرونا بسازند که قابل استفاده در بیماران باشد.

دانشمندان تصور می‌کنند که این پادتن‌های خنثی کننده هدفمند می‌توانند به کند کردن روند عفونت در بیماران یا پیشگیری از عفونت در کسی که در معرض ویروس کرونای جدید است، کمک کنند.

دانشمندان به این علت  تصمیم گرفتند که از گاوها استفاده کنند که مقادیر زیادی پلاسما را می‌توان از آنها استخراج کرد. هر ماه بین ۳۰ تا ۴۵ لیتر پلاسما از هر حیوان می‌توان به دست آورد.

آزمایش‌های انسانی این درمان جدید ویروس کرونا قرار است از ماه آینده آغاز می‌شود.

از طرف دیگر یک شرکت داروسازی دیگر آمریکایی به نام Regeneron نیز آزمایش‌های انسانی با یک مجموعه‌ از پادتن‌های چند دودمانی  که از موش‌ها به دست آمده است، را آغاز کرده است.

در این شیوه  پروتئین‌های ویروس کرونا به موش تزریق می‌شود تا در بدن این حیوان این پادتن تولید شود. بعد پادتن‌های تولید شده آزمایش می‌شوند تا معلوم شود کدامیک از آنها بهتر می‌توانند پروتئین‌های گل‌میخی سطح ویروس کرونا را که باعث ورود ویروس به سلول‌های انسان می‌شود، مهار کنند. پس از انتخاب موثرترین آنتی‌بادی‌ها بخش تولیدی شرکت این مجموعه آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده را به صورت یک دارو تولید می‌کند.

این شرکت می‌گوید امیدوار است تا پایان تابستان صدها هزار دوز  از این دارو برای بیماران نیازمند، هم برای پیشگیری و هم برای درمان تولید کند.

کد خبر 523048

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha