برخی از کارآموزان رابطه زیادی برای گرفتن پرونده دارند و ممکن است با استفاده از روابط خود چندین میلیارد در طول یک سال درآمدزایی داشته باشد.

وكيل

به گزارش همشهری آنلاین، درآمد وکلا همچون درآمد پزشکان از جمله موضوعات مورد بحث در جامعه است. همانگونه که در میان پزشکان، هستند افرادی که درآمدهای شگرفی دارند در میان وکلا نیز چنین است. خبرگزاری فارس در این خصوص گزارشی تهیه کرده که بخش‌هایی از آن بدین شرح است:

در ایران به ازاء هر ۱۰۰ هزار پرونده ۷۶ وکیل وجود دارد اما این آمار برای کشورهای جهان به طور متوسط ۲۴۰ وکیل به ازاء هر ۱۰۰ هزار پرونده است که این آمار به خوبی تعداد کم وکلا در کشور را نشان می­دهد.

  • دستمزد بالا در وکالت نتیجه انحصار است

علیرضا حسین پور کارشناس رسمی دادگستری گفت: انحصار در هر بازاری اتفاق بیفتد موجب می‌­شود که قیمت درآن بازار به شدت افزایش یافته و کیفیت محصول و یا خدمت ارائه شده به شدت کاهش بیابد. اتفاقی که در بازار وکالت نیز شاهد وقوع آن هستیم. انحصار در این بازار موجب شده که دستمزد وکلا سر به فلک بکشد. دستمزدهای نجومی وکلا موجب شده که مردم نتواند به وکیل مراجعه کرده و از خدمات حقوقی استفاده کنند.

وی ادامه داد: در  بسیاری از پرونده‌های قضایی که بنده با آن‌ها در ارتباط بوده‌ام  به دلیل بی‌اطلاعی مردم از مسائل حقوقی مشکلات جدی پیش می‌آید و فرایند رسیدگی به پرونده‌ها به دلیل همین مشکلات طولانی‌تر می‌شود درصورتی که اگر دستمزد وکلا کاهش بیابد مراجعه نمودن مردم به وکیل می‌­تواند جلوی تشکیل بسیاری از پرونده‌­های قضایی را بگیرد.

این کارشناس دادگستری بیان داشت: افزایش بیش از اندازه دستمزد وکلا موجب کاهش کیفیت خدمات حقوقی ارائه شده از طرف وکلا می­‌شود. وقتی تعداد وکلا محدود باشد چون وکلا رقیبان زیادی ندارند؛ انگیزه‌ای نیز برای ارائه با کیفیت خدمات حقوقی نخواهند داشت.

همچنین از آنجایی که قضات پس از بازنشستگی می‌توانند وکیل شوند به همین دلیل پس از ۳۰ فعالیت به حرفه وکالت مشغول می‌شوند. جالب اینجاست که نمایندگان مجلس نیز پس از یک دوره نمایندگی می‌توانند مجوز وکالت دریافت کنند و نیازی نیست که حتما لیسانس حقوق داشته باشند و همین امیر سبب شده است که یک اشتراک منافع پنهان در این ماجرا ایجاد شود و رفع این انحصار دشوارتر شود.

  • برخی وکلا درآمد ده‌ها میلیاردی در سال دارند

میلاد پیرهادی یکی از وکلای استان البرز در رابطه با بی ضابطه بودن دریافتی وکلا گفت: در رابطه با میزان دریافتی وکلا نیازمند تفکیک میان وکلایی که چندین سال است در حال کار هستند و کارآموزان هستیم. برخی از کارآموزان رابطه زیادی برای گرفتن پرونده دارند و ممکن است با استفاده از روابط خود چندین میلیارد در طول یک سال درآمدزایی داشته باشد.

وی افزود: کارآموزان بی رابطه با تلاش حداکثری می‌توانند ماهانه میانگین چهار میلیون تومان درآمد داشته باشند و گروهی از کارآموزان که تلاشی برای رسیدن به اهداف خود ندارند و به پادو وکلای با سابقه تبدیل می‌شوند و مرور زمان حذف خواهند شد.

این وکیل یادآور شد: از طرفی گروهی وکیل داریم که با روابط خود برای گرفتن پرونده های خاص اقدام می‌کنند که سالیانه بیش از ده ها میلیارد تومان درآمد دارند؛ کمتر وکیلی داریم که به صورت میانگین ماهیانه کمتر از ۱۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد.

به گفته وی نمی‌توان گفت چه تعداد پرونده در طول سال برای یک وکیل آماده خواهد شد، وکلایی هستند که برای تمدید حق وکالت یک میلیون تومانی سالانه خود با مشکل مواجه می‌شوند و گروهی دیگر هستند که درآمدهای میلیاردی دارند.

کد خبر 523028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کلانتری IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    2 2
    انشاءالله اقای رئیسی بداد مردم برسه و مردم را از وکلای بیرحم نجات بده.برای وکلا سقف تعداد پرونده تعیین بشه.
  • DE ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    5 0
    خوب دیگه به هر حال سوراخ و راهش را پیدا کردند و ذات آدم هم طوری است که سیری ندارد و مرز هم ندارد و اندوخته هم هیچگاه کافی نیست و باید هی بیشتر،بیشتر،بیشتر .... !!!!!!
  • مهدی IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    0 0
    وقتی قضات کار مردم را بدون وکیل انجام نمیدهد معلومه وکیل ها پول میلیاردی به جیب میزنند
  • رضا IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    0 0
    قوه قضاییه باید برای وکیل ها باید نرخ کار تعیین کند
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    0 0
    چرا جلوی حرف حسابی را می گیرید و نمی ذارید مشکلات و مسائل وکالت و قضاوت از طرف صاحب نظرها مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد. نرم افزار سانسور گذاشته اید و اگر کامنت بر طبق میل شماها نباشه کد اشتباه می زنه. جمع کنید این سایت مردم گول زن را