شهردار تهران گفت: هم اکنون در حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد هزینه‌های شهر از طریق ساخت‌وساز تامین می‌شود و برای این که این رقم کاهش پیدا کند نیاز به درآمدهای پایدار داریم.

پيروز حناچي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، پیروز حناچی شهردار تهران در نشست مجمع نمایندگان مردم تهران در مجلس با اشاره به نظرسنجی سال ۹۶ از مردم تهران، گفت: مردم در این نظرسنجی دو مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران را در اولویت مشکلات خود می‌دانستند البته مشکلات اقتصادی و معضلات اجتماعی در اولویت بعدیشان بود. تهران شهری است که در روز ۱۲.۵ میلیون و در شب ۸.۵ میلیون نفر جمعیت دارد و مساحتی در حدود ۷۰۰ کیلومتر مربع دارد و ۲۲۰ سال است که پایتخت ایران است. ۲۱ درصد جمعیت ایران در استان تهران ساکن هستند و ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی در این شهر است در حالی که تهران تنها دو درصد مساحت کشور را تشکیل می‌دهد، این خود نشان می‌دهد که شهر تهران از محرومیت‌های بزرگی در زمینه‌های فرهنگی و سرانه آموزشی برخوردار است.

حناچی ادامه داد: هم اکنون در حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد هزینه‌های شهر از طریق ساخت‌وساز تامین می‌شود و برای این که این رقم کاهش پیدا کند نیاز به درآمدهای پایدار است که دو لایحه «درآمدهای پایدار شهرداری‌ها» و «لایحه مالیات بر ارزش افزوده» که مراحل پایانی تصویب خود را می‌گذرانند تا حدی می‌توانند این مشکل را برطرف کنند.

شهردار تهران گفت: برای حل معضل ترافیک و آلودگی هوا که از نظر مردم بزرگترین مشکلات شهر تهران هستند، توسعه حمل و نقل عمومی می‌تواند این دو مشکل را کم کند. ۸۳ درصد آلاینده‌های تهران را وسایل حمل و نقل تولید می‌کنند و این نشان‌دهنده تاثیر حمل و نقل بر میزان آلایندگی دارد. با تمام تلاش‌هایی که شده است روند آلودگی هوا در تهران رو به کاهش است اما این روند کند است.

او به توسعه حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: هم اکنون خطوط شش و هفت مترو با پیشرفت فیزیکی بالغ بر ۹۵ درصد به دلیل نبود تجهیزات و منابع لازم به بهره‌برداری نرسیده است و با کمک نمایندگان می‌توان این روند را تسریع کرد. این دو خط را که نقش مهمی در حمل و نقل عمومی دارند به بهره‌برداری رساند. با افتتاح این دو خط، هفت ایستگاه تقاطعی این دو خط هم افتتاح و رینگ مترویی تهران تکمیل می‌شود.

به گفته حناچی، تهران در ناوگان حمل و نقل عمومی نیاز به سه هزار دستگاه اتوبوس و هزار مینی‌بوس دارد و هزار اتوبوس دو کابین و دو هزار اتوبوس تک کابین نیاز به تعمیرات اساسی دارند. در بخش حمل و نقل ریلی هم تهران هم اکنون نیاز به ۱۴۸۱ واگن متروی دارد تا خطوط فعلی با سرفاصله مناسب فعال باشند. این در حالی است که تهران هم اکنون ۱۵۰۷ واگن مترو دارد که ۳۰ درصد آنها هم نیاز به تعمیرات اساسی دارند.

شهردار تهران پیشنهاد داد: برای تکمیل خطوط مترو و خرید واگن با کمک مجلس، مجوز استفاده از صندوق ذخیره ارزی صادر شود و از سویی دولت هم سهم ۵۰ درصدی خود از توسعه خطوط مترو را پرداخت کند.

او گفت: متروی تهران برای تکمیل خطوط و تامین واگن نیاز به ۲۵ هزار میلیارد تومان دارد. اتوبوس‌رانی نیاز به ٩ هزار میلیارد تومان و تاکسی‌رانی هم نیاز به ٢ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان منابع نیاز دارد.

شهردار تهران پس از سخنان نمایندگان مجلس که درباره «طرح ترافیک» و علت اجرای آن با توجه به شیوع کرونا، بودجه فرهنگی، شبکه فاضلاب و تسری خطوط مترو به شهرهای حاشیه‌ای تهران سوال داشتند، گفت: شهرداری به هیچ وجه طرح ترافیک را با اهداف مالی احیا نکرد. تحقیقات نشان می‌داد که سفرهای غیرضروری به مرکز شهر افزایش یافته بود و این خود عاملی برای افزایش آمار کرونا بود. تصمیم شهرداری برای طرح ترافیک با تایید شخص وزیر و ستاد کرونا انجام شد.

حناچی بر ضرورت تصویب لایحه نظام جامع مدیریت شهری تاکید کرد و گفت: باید وظایف و مسئولیت‌ها در مدیریت شهری تناسب داشته باشد و وظایفی بر عهده مدیریت شهری گذاشته نشود که در قبال آن هیچ اختیاری ندارد.

شهردار تهران اعلام کرد: مدیریت شهری تهران از تمام اقداماتی که خطوط ریلی حاشیه شهر را گسترش می‌دهد حمایت می‌کند و حاضر است با شهرهای اطراف در این زمینه همراهی کند.

شهردار تهران پس از جلسه با نمایندگان گفت: با توجه به سوابق حضور برخی نمایندگان در شهرداری‌ها و شورای شهر تهران امید زیادی است که بتوان مشکلات شهر تهران را با کمک این نمایندگان حل کرد و با توجه به پتانسیل بالای نمایندگان تهران برای حل مشکلات شهری، شهرداری تهران آمادگی دارد برای حل معضلات شهری با مجلس شورای اسلامی، همکاری‌های لازم را داشته باشد. امیدوارم با کمک نمایندگان بار سنگین این مشکلات از دوش مردم برداشته شود.

کد خبر 522885

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha