مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس اعلام کرد: ظرف یک سال گذشته تاکنون (خرداد سال ۹۹) بیش از ۴۸۰ مورد بحران و بلای طبیعی اعم از سیل، زلزله، آتش‌سوزی و سایر حوادث پیش‌بینی‌نشده در شهرستان‌ها و مناطق مختلف این استان ثبت‌شده است.

جلسه اضطراری مدیریت بحران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رحیم آزادی، سه‌شنبه ۲۷ خرداد در جلسه اضطراری مدیریت بحران شهرستان لارستان اظهار کرد: همچنین در این مدت و از سال ۹۸  تا چند ماه سال جاری  ۳۸ بار هشدار و اخطاریه و آماده‌باش به تمام نیروها و اعضای عضو ستاد مدیریت بحران استان فارس اعلام‌شده است.

وی گفت: سه مورد از این حوادث طبیعی شامل سیل، زلزله و آتش‌سوزی باید از قبل هماهنگی‌ها، برنامه‌ریزی و توان آمادگی نیروها برای چگونگی مواجهه و مقابله با آن‌ها وجود داشته باشد، بر اساس ماده ۱۴ مدیریت بحران کشور هنگام برو حوادث و بلایای طبیعی این سه حادثه تمام نهادهای اجرایی و خدماتی در بخش‌های مختلف موظف به همکاری با تمام توان نیروی انسانی و امکانات هستند.

آزادی اضافه کرد: برای مقابله با زلزله نیز ستاد مدیریت بحران استان دانش آموزان بیش از هشت هزار مدرسه را آموزش داد و در ۳۱۰ مدرسه نیز مانور آمادگی و کارگاه‌های آموزشی خاص زلزله برگزار کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس همچنین گفت: یکی از حوادث پیش‌بینی‌نشده در کنار ویروس مرگبار کرونا، سیل، زلزله و آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، هجوم ملخ‌ها به مزارع استان بود که تاکنون در زمینه مقابله با این بحران بیش از ۳۱ هزار هکتار از سطح مزارع و منابع طبیعی استان عملیات مقابله‌ای و پاکسازی انجام شده است.

وی بیان داشت: همچنین ۵۱۰ هزار هکتار از سطح مزارع و مراتع استان نیز در این زمینه ردیابی شده است.

آزادی درباره زلزله‌های اخیر در مناطق جنوبی استان فارس نیز گفت: مهم‌ترین اقدام و راهبرد مهم در این زمینه علاوه بر آمادگی و مدیریت بحران در اولین لحظه وقوع، ارتقای سطح آگاهی و فرهنگ‌سازی عمومی، توانمندسازی نیروها در کنار افزایش میزان تجهیزات امدادی و همچنین آموزش نیروهای متخصص است که جمعیت هلال‌احمر کشور و استان فارس در این زمینه اقدام‌های قابل‌تحسین انجام داده‌اند.

بهره‌گیری و توانمندسازی جوامع محلی برای  کمک به بحران‌ها

معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان نیز در این نشست گفت: بهره‌گیری از ظرفیت بالای جوامع محلی به‌ویژه سازمان‌های مردم‌نهاد، توانمندسازی و آگاهی بخشی آن‌ها در کنار برنامه‌ریزی و اعلام آمادگی کامل نهادهای حاکمیتی، اجرایی و خدمات رسان یک راهبرد اساسی در زمینه مقابله با بحران‌ها و حوادث و بلایای طبیعی خواهد بود.

جلیل حسنی، همچنین از بخشداران و دهیاران شهرستان لارستان نیز خواست با آمادگی کامل و سازماندهی‌شده در مواقع بروز بحران‌ها و به‌ویژه هنگام وقوع زلزله یا آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در خط مقدم همراهی و کمک قرار گیرند.

وی بیان داشت: البته نباید از ظرفیت بالای رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای آگاهی بخشی و ایجاد حساسیت‌های منطقی در مواقع بروز بحران غافل شویم.

حسنی خواستار توجه بیش‌ازپیش نهادهای حاکمیتی و مسئولان و مدیران اجرایی در سطح استان فارس برای کمک به اداره‌ها و نمایندگی‌های شهرستانی در موقع بروز بحران‌ها شد.

خسارت ۲۵ میلیارد ریال زلزله به واحدهای مسکونی در لارستان

معاون عمرانی فرماندار ویژه لارستان نیز اعلام کرد: بر اساس برآوردهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رقمی افزون بر ۲۵ میلیارد ریال زیان به واحدهای مسکونی در مناطق  زلزله‌زده این شهرستان وارد شد.

احمد دلاور اضافه کرد: حدود ۱۰۰ واحد مسکونی دچار خسارت شدند که بر اساس ارزیابی‌های انجام شده ۱۵ مورد از این واحدها غیرقابل سکونت هستند.

وی بیان داشت: یکی از مشکلات اساسی میزان کم تسهیلات مقاوم‌سازی منازل مسکونی است که برای روستاها ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات و ۱۰۰ میلیون ریال نیز کمک بلاعوض پیش‌بینی‌شده که به‌هیچ‌وجه جوابگوی تامین مسکن مناسب با توجه به گرانی مصالح ساختمانی و تورم نیست.

دلاور گفت: از بیستم خرداد تا سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۹۹ تاکنون بیش از ۵۰ زلزله بالای ۵ ریشتر تا سه ریشتری مناطق جنوبی استان فارس به‌ویژه بخش بیرم و صحرای  باغ شهرستان لارستان را لرزانده است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر فارس نیز گفت: این نهاد امدادی تاکنون با تمام ظرفیت و توان فنی، حرفه‌ای و نیروهای متخصص و تجهیزات و امکانات در مواقع بروز حوادث اعم از سیل و زلزله و آتش‌سوزی و هر حادثه دیگر در استان درصحنه حضور یافته است.

حسین درویشی اظهار کرد: هلال‌احمر ویژه شهرستان لارستان نیز یکی از پویاترین و تخصصی‌ترین نمایندگی‌ها در سطح استان فارس است که علاوه بر بخش‌هایی زیادی از جنوب استان، حوزه شمال استان هرمزگان را نیز پوشش امدادی در مواقع بروز حوادث می‌دهد.

 وی اضافه کرد: جمعیت هلال‌احمر فارس نیز برای ایجاد و تاسیس خانه‌های هلال در هر یک از بخش‌ها و مناطقی که فرمانداری لارستان تشخیص دهد ازجمله منطقه بیرم آمادگی دارد و مجوزهای لازم را در این زمینه صادر خواهد کرد.

درویشی ادامه داد: البته هلال‌احمر در زمینه تامین نیروی انسانی به شکل رسمی و استخدامی در این خانه‌های هلال مجوز لازم را ندارد اما برای تامین تجهیزات و امکانات امدادی در صورت تامین مکان مناسب از سوی نهادها و مسئولان اجرایی شهرستانی و محلی آمادگی کامل دارد.

یکی از اهداف مهم استقرار و راه‌اندازی خانه هلال در بخش‌ها و حتی روستاهای مختلف ارتقای سطح آموزش، مهارت آفرینی، آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی مردم در قبال حوادث و بلایای طبیعی و چگونگی مواجهه با این حوادث است.

شهرستان لارستان در سال ۱۳۸۸ با تصویب هیات دولت به فرمانداری ویژه ارتقا یافت. این شهرستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

کد خبر 522495

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha